جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳
spot_img
خانهاقتصادیبندر خشک اینچه برون گرفتار بروکراسی مدیران استانی

بندر خشک اینچه برون گرفتار بروکراسی مدیران استانی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان ترکمن، در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ با حضور دکتر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور کلنگ احداث بندر خشک اینچه برون بر زمین زده شد و رسانه ها تیتر زدند که “ساخت بندر خشک اینچه برون در گلستان آغاز شد“.

قبل از کلنگ زنی بندر خشک، جلسه شورای اداری استان در گرگان با حضور دکتر نوبخت برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری های مهر و صدا و سیما مدیرکل راه آهن شمال شرق۲ طی این جلسه “در خصوص بندر خشک اظهار کرد: این پروژه با ۵ هزار میلیارد ریال و احداث انبارهای عمومی، سیلوی غلات به ظرفیت ۵ میلیون تن، انبارهای ذخیره سوخت و محل دپوی واگن‌ها و کانتینرهای قطار، ۳ هزار فرصت شغلی مستقیم و غیر مستقیم در استان ایجاد می کند.

وی از آغاز عملیات اجرایی دیوارکشی بندرخشک با اعتبار ۶۰ میلیارد ریال و محوطه بارگیری سنگ آهن با اعتبار ۶ میلیارد ریال هم زمان با سفر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور خبر داد.

این خبر برای مردم بخش محروم و مرزی داشلی برون بسیار مسرت بخش و امیدآفرین بود. اشتغال ۳۰۰۰ نفر در بندر خشک اینچه برون رویایی دست نیافتنی برای اهالی منطقه بوده و هست. مردم و به ویژه جوانان امیدوارنه گوش به ندای مدیران استان و چشم ها را به ایستگاه راه آهن اینچه برون محل احداث بندر خشک دوختند.

ماه ها گذشت ولی بعد از زدن کلنگ آغاز پروژه توسط معاون رئیس جمهور، دیگر صدای هیچ کلنگی به گوش نرسید و اکنون پس از گذشت حدود ۱۰ ماه از مراسم کلنگ زنی، پروژه بندرخشک در پله اول ایستاده است!

مدیرکل راه آهن شمال شرق۲: عملیات اجرایی دیوارکشی بندرخشک با اعتبار ۶۰ میلیارد ریال و محوطه بارگیری سنگ آهن با اعتبار ۶ میلیارد ریال هم زمان با سفر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در تاریخ ۳۰/۲/۱۳۹۵ آغاز شد.

 

* انتقاد قرجه طیار از رکود پروژه بندر خشک

قرجه طیار نماینده مردم گنبدکاووس و بخش داشلی برون ۶ ماه بعد از کلنگ زنی بندرخشک، در جلسه شورای اداری شهرستان گنبدکاووس که در تاریخ ۹/۹/۱۳۹۵ با حضور دکتر صادقلو استاندار و ۲۳ مدیرکل استان از جمله مدیران کل راه آهن در فرمانداری ویژه گنبد برگزار شد؛ از این روند انتقاد نمود.

وی در این مراسم از مسکوت ماندن پروژه حصارکشی محوطه بندرخشک با وجود تخصیص اعتبار حدود ۷ میلیارد تومانی برای آن از سوی راه آهن کشور، و اعلام خبر شروع آن توسط مدیرکل راه آهن استان در ۳۰/۲/۹۵ انتقاد کرد.

طیار دلیل رکود اجرای طرح را عدم هماهنگی بین مدیران کل راه آهن و منابع طبیعی دانسته و خواستار هماهنگی بیشتر این دو اداره کل و اجرای هم زمان پروژه با انجام مراحل اداری انتقال زمین به راه آهن برای جلوگیری از برگشت بودجه شد.

هر چند انتقاد نماینده مردم به مذاق مدیران کل خوش نیامد؛ ولی واقعیت این است که اکنون با گذشت ۱۰ ماه هنوز هم هیچ اقدام و عملی بر روی زمین صورت نگرفته است آن هم در سالی که به فرمایش مقام معظم رهبری مزین به سال اقدام و عمل است!

 

* بندر خشک چیست؟

 بندر خشک، منطقه ای است در داخل کشور که با دسترسی به حداقل دو شبکه حمل و نقل، به ویژه راه آهن و در نزدیکی مراکز تجمع کالا و به منظور تجهیز آن، تسهیل تجارت آزاد به منظور ایجاد ارزش افزوده و تنظیم اقتصادی بازار را فراهم می کند.

همچنین بهبود نظام حمل و نقل در کشور با تکیه بر حمل زمینی کالا در فواصل طولانی توسط راه آهن و فواصل کوتاه توسط کامیون و تسهیل تغییر وسائل حمل و نقل و در نهایت کاهش قیمت تمام شده کالاها و تسهیل در عملیات گمرکی و استفاده از مرز به عنوان نقطه عبور از دیگر مزایایی ایجاد بندر خشک است.

 

* بندر خشک اینچه برون

بندرخشک اینچه برون در حقیقت همان پایانه مرزی راه آهن اینچه برون است که در زمینی به مساحت ۱۲۰۰ هکتار (در فاز اول ۵۰ هکتار) احداث خواهد شد. این بندر یا پایانه مرزی دارای پایانه های بارگیری، تخلیه، انبارداری، بازاریابی، کانتینریارد، انبار نفت، دپوی بوژی، فضای خدماتی، دپوی لکوموتیو و واگن، خطوط مکانیزه، پست بازدید، درزین، انبارهای عمومی و سرپوشیده، بارانداز کوچک و محوطه های مانور و پارکینگ کامیون است.

از اهداف تعریف شده برای بندر خشک اینچه برون می توان به افزایش ترانزیت حمل بار و مبادلات مرزی در صادرات و واردات کالا اشاره نمود که ظرفیت پیش بینی شده حمل بار ۷ میلیون تن در سال است.

هزینه موردنیاز این طرح بالغ بر ۴۸/۲ هزار میلیارد ریال بوده و طی یک دوره ۳ ساله و در ۳ فاز با مشارکت بخش خصوصی ساخته خواهد شد.

بندرخشک اینچه برون در حقیقت همان پایانه مرزی راه آهن اینچه برون است که در زمینی به مساحت ۱۲۰۰ هکتار (در فاز اول ۵۰ هکتار) و هزینه ای بالغ بر ۴۸/۲ هزار میلیارد ریال بوده و طی یک دوره ۳ ساله و در ۳ فاز با مشارکت بخش خصوصی احداث خواهد شد.

 

* فرصت سوزی در توسعه استان

همه دلسوزان استان و مردم به حق از عدم تعریف پروژه های ملی و تخصیص اعتبارات ملی برای توسعه گلستان و اشتغال زایی گله مند هستند. از سوی دیگر با توجه به شرایط اقتصادی کشور تعداد طرح های ملی و بزرگ در استان بسیار اندک و انگشت شمارند و عقل سلیم حکم می کند که مدیران استانی این فرصت های اندک را قدر بدانند و موجبات فرصت سوزی را فراهم نکنند.

بندر خشک اینچه برون در غیاب طرح های بزرگی چون پتروشیمی گلستان، بندر خواجه نفس و راه آهن گرگان – مشهد که در اهاله ای از ابهام قرار گرفته اند؛ در حال حاضر تنها فرصت ملی و بین المللی برای توسعه استان گلستان محسوب می شود که متأسفانه با عدم درک این حساسیت ها  و شرایط موجود استان، با تأخیر در اجرا روبرو است.

انتظار مردم بزرگوار استان گلستان و به ویژه مناطق شمال و مرزی استان که جزو مناطق محروم کشور محسوب می شوند و تاکنون از کمترین امکانات اشتغال زایی بی بهره مانده اند؛ از مدیران و کارگزاران نظام در استان این است که مسئولین هم زمان با تلاش برای جذب اعتبارات ملی و طرح های بزرگ برای منطقه، قدر فرصت ها را نیز بدانند و خدای ناکرده با اهمال و کوتاهی و یا جزیره ای فکر کردن و عدم همکاری با دستگاه های دیگر دولتی، زمینه برگشت اعتبارات و ایجاد ذهنیت منفی در نزد مدیران عالی رتبه کشوری را فراهم نسازند.

مدیران استانی و شهرستانی واقف هستند که برگشت بودجه تبعات و عوارض زیادی برای استان و دستگاهی که بودجه به آن تخصیص یافته به دنبال دارد. برگشت بودجه در نزد مدیران ملی به معنای عدم توانمندی مدیران استانی در جذب اعتبار و اجرای پروژه و عدم هماهنگی مدیران دستگاه های ذیربط استانی تلقی می گردد و در تخصیص اعتبارات بعدی نیز ذهنیت منفی ایجاد خواهد کرد.

 گذشته از همه این ها با جذب نشدن بودجه امکان تصویب و تخصیص مجدد بودجه، بسیار دشوار و صرف زحمات، مکاتبات، پیگیری های فراوان بوده و مهم تر این که موجب از دست رفتن زمان و تأخیر در توسعه استان و در نهایت فرصت سوزی در اشتغال زایی و امید به زندگی جوانان را به دنبال خواهد داشت!

منصور آق

دیگر مطالب

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پربیننده ترین مطالب