سه شنبه, اسفند ۲۹, ۱۴۰۲
spot_img
خانهاجتماعیزیارتگاه خالد نبی(ع) از اماکن پرطرفدار در بازدیدهای نوروز/ گورستان اسرارآمیز و...

زیارتگاه خالد نبی(ع) از اماکن پرطرفدار در بازدیدهای نوروز/ گورستان اسرارآمیز و دشت‌ شقایق

بهار که به زیارتگاه خالد نبی(ع) بروید و از بالای کوهی که این زیارتگاه در آن قرار دارد به اطراف نگاه کنید منظره‌ای می‌بینید که مثل آن را کمتر دیده‌اید به همین خاطر هم است که این زیارتگاه تا روز هفتم فروردین بیشترین آمار بازدید نوروزی استان را به خود اختصاص داده است.

در مکانی که زیارتگاه خالدنبی(ع)  وجود دارد آسمان و زمین به هم نزدیک‌تر می‌شود و تپه ماهورهای دیدنی تا مدت‌ها در ذهنت باقی می‌ماند البته شنیده شده است که با تپه ماهورهای موجود در این منطقه آن را هزار تپه هم می نامند.

زیارتگاه خالد نبی(ع)  بنایی ساده و مسجدی بدون زرق و برق دارد اما در این میان تکه پارچه‌های رنگین که برای حاجت مردم بر درخت‌های آن اطراف بسته شده است رنگ دیگری به این مسجد ساده داده است.

بهار، استان گلستان را سبز کرده  و در این میان کلاله با سبزی تپه ماهورهای خالد نبی(ع) رنگ و نمای دیگری به این منطقه داده است و یه این منطقه رفتن یک تیر با دو نشان است هم سفری زیارتی و هم سیاحتی.

فصل بهار زمان مناسبی برای زیارت از این مقبره است. زیارتگاهی در ارتفاع ۷۰۰ متری کوه گوگجه داغ یا تانگری داغ در قسمت شرقی هزار دره، مکانی که زیبایی اش از اسمش هم مشخص است و تپه ماهورهایی که زیارتگاه را در خود احاطه کرده است.

بعد از گنبد کاووس ۴۰ کیلومتر که طی کنید به کلاله می‌رسید بعد از آن باید به سمت روستای گچی سو بروید. دشت صاف و هموار ابتدای جاده تبدیل به دشت‌های تپه‌ای کوچک و بزرگ می‌شود، تپه‌هایی که به زیبایی مسیر اضافه می‌کند و مثل مخملی سبز بر هزار دره پهن شده است و آن را تا مدت‌ها در خاطره‌ها ثبت می‌کند.

در روستاهای این منطقه درخت زیادی وجود ندارد اما تا چشم کار می کند دشت است که همین باعث صفای بیشتر این منطقه شده است. سال های گذشته برای رفتن به خالد نبی بعد از روستای گچی سو باید مسیر ناهمواری را طی می کردید اما چند سالی است که این مسیر آسفالت شده است و راه را برای مشتاقان خالد نبی هموار کرده است.

آرامگاهی کوچک و ساده در مکانی دیدنی و فراموش نکردنی

آرامگاه کوچک خالد نبی(ع) بر بلندای تپه ایی قرار گرفته است. مقبره ای ساده با اتاق هایی که قبور متبرکه در آن قرار گرفته و گنبدهایی ساده تر و بدون تزیین بالای هر کدام که این مکان را متفاوت از هر مقبره‌ای کرده است.

در اطراف مقبره خالد نبی(ع) دو بقعه دیگر هم وجود دارد که با توجه به روایات محلی، یکی چوپان آتا از یارانش و دیگری عالم بابا پدر همسر خالد نبی(ع) است.

بقعه چوپان آتا نیز بصورت بنایی ساده، مسقف با پلان چهار ضلعی است که در هر ضلع آن یک پنجره با طاق هلالی می‌باشد. در داخل بقعه صورت قبری ساده بدون سنگ قبر دیده می‌شود.

بقعه عالم بابا همانند بقعه چوپان عطا از حیث شکل و پلان ساخته شده‌است. این بقعه بصورت بنایی ساده چهار ضلعی که در هر ضلع آن یک پنجره وجود دارد. پنجره ضلع جنوبی آن تبدیل به مدخل و در ورودی با طاق هلالی شده‌است. سقف و گنبد این بقعه نیز مشابه گنبد بقعه چوپان عطا است. در داخل بقعه فقط صورت قبری ساده بدون کتیبه دیده می‌شود. ساختهای مرقد عالم بابا و چوپان عطا از سنگ‌های لونه محلی بوده‌است.

زیارتگاه اصلی مربوط به مقبره خالد بن سنان(ع) که به خالد نبی معروف است. یکی از پیغمبران عرب بعد از عیسی خالد نبی غیث بن سنان عبسی بود، که در گفتگوی محاوره‌ای ترکمنان، ایشان را “حالت نبی” می گویند.

به نقل از کتاب ناسخ التواریخ، خالد بن سنان شش هزار و یکصد و بیست و سه سال بعد از به دنیا آمدن آدم و در سال ۵۳۰ میلادی بر تخت نبوت نشته و مردم زمان خود را به شریعت “اسماعیل ذبیح اله” می‌رسد. او در سرزمین عدن که در یمن می‌باشد، می زیسته‌است. و از قبیله “بنی عبس بغیض” می‌باشد.

از آنجایکه ایشان در زمره پیامبران تبلیغی بدون کتاب و آخرین مبلغ دین مسیح بوده و وظیفه اش ایجاب می‌کرد که بعنوان مبلغ دینی به همه جا سفر کند و مردم را به پذیرش دین مسیح دعوت کند. در آن زمان در ایران، خسرو انوشیروان پادشاهی می‌کرد و آیین زرتشت مذهب رسمی اکثر ایرانیان بود.

وقتی وارد حیاط مقبره می شویم چهار طرف آن اتاق هایی وجود دارد که زایران و گردشگران می توانند در آن شب را سپری کنند و گفته شده که هزینه اجاره این اتاق ها صرف نگهداری و تولیت زیارتگاه می شود.

روزهای نوروز و بهار حیاط زیارتگاه شلوغ می شود از کسانی که از راه دور و نزدیک برای دیدن این آرامگاه آمده اند و در اینجا اهالی بومی منطقه مغازه هایی را اجاره کرده و انواع وسایل زینتی، کتب ادعیه و مواد غذایی را به زایران و گردشگران عرضه می کنند.

یکی از اهالی منطقه برایمان داستان معجزه این پیامبر و سفرش و دعای معروفی که به درگاه خداوند انجام داد را تعریف می کند. او می گوید، وقتی کفار به خالد نبی(ع) و خانواده اش دست می یابند، او دعا می کند که زمین کشاورزی اش که در آن هندوانه و خربزه می کاشته است تبدیل به سنگ شود تا کافران بهره ای از آن نبرند.

گورستان اسرار آمیز

گورستان باستانی و اسرار آمیز این منطقه را نمی توان در کنار مقبره خالد نبی(ع) نادیده گرفت. گورستانی که خودش حکایت عجیبی دارد. چسبیده به این زیارتگاه دره ایی وجود دارد که در آن سنگ قبرهایی است که آدم را متعجب می کند.

گورستان باستانی خالدنبی
گورستان باستانی خالدنبی

در نگاه اول تعداد زیادی از سنگ قبرهای ایستاده وجود دارد اما وقتی وارد این دره سنگ قبر می شویم در بین این سنگ قبرهای ایستاده سنگ قبرهای کوتاهی هم وجود دارد که بسیار متفاوت با سنگ قبرهای ایستاده است.

کاربرد این سنگ قبرها هنوز مشخص نیست اما به گفته مردم محلی منطقه این مکان همان جایی است که خالد نبی(ع) در آن دعا کرد که قومش به سنگ تبدیل شود و دست کفار به آن ها نرسد حتی بعضی از اهالی معتقدند قسمتی از دیوار معروف اسکندر هم از این منطقه عبور کرده است.

خیلی ها هم این قبرستان را یکی از اسرار آمیزترین نقاط ایران می دانند به این دلیل که هنوز در خصوص زمان و چگونگی پیدایش آن ابهامات فراوانی وجود دارد.

در گذشته تعداد بیش از ۶۰۰ تا را برای آن شمرده اند که امروزه به دلیل دستبردهایی که زده شده تعدادشان کم شده است.

در این جا ۳ نوع سنگ قبر وجود دارد، نوع اول که سنگ مزارهای استوانه ایی بلندی است که وزنی زیادی دارد، نوع دوم سنگ مزارهای صلیبی شکل یا به صورت دو نیم کره است و نوع سوم سنگ مزارهایی است که به شکل شاخ قوچ ساخته شده و تعدادشان از دو نوع دیگر کمتر است.

با اینکه این مجموعه در سال ۱۳۸۰ توسظ سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان گلستان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده اما گویا برای حفاظت از آن کارهایی صورت نگرفته است و به همین خاطر هنوز هم  شاهد کم شدن این سنگ قبرها هستیم.

زیارت و طبیعت گردی در این منطقه مخصوصا در فصل بهار چنان رونق دارد که نمی شود به گلستان سفر کرد و این منطقه را به راحتی از دست داد.

در هر صورت در فصل بهار زیارتگاه خالد نبی را از دست ندهید، مزارع کلزا و گندم که مسیر حرکت هستند، دشت شقایق اطراف مزار، سنگ قبرهای تاریخی، مقبره خالد نبی و در آخر هم دشت وسیع و آب و هوای خوب شما را شیفته این مکان می کند.

دیگر مطالب

2 نظرات

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پربیننده ترین مطالب