پنجشنبه, فروردین ۹, ۱۴۰۳
spot_img
خانهدایره المعارف ترکمنمصاحبه با نویسنده کتاب مردمک های قرمز

مصاحبه با نویسنده کتاب مردمک های قرمز

کتاب ” مردمک های قرمز” نوشته جیران مهتابی طی مراسمی روز یکشنبه ١۶ مهرماه سال ۱۳۹۶ در موزه فرش گنبد با حضور جمعی از مسئولین، نویسندگان و دوستداران کتاب رونمایی شد.

 

در رمان مردمک های قرمز، جرن دختر ترکمنی است که سه قرن پیش در شب نامزدی اش تبدیل به خون آشام شده و نامزدش کشته میشود او اکنون با عمری طولانی و قدرتهای جادویی در ترکمن صحرا از قلمرو خود محافظت میکند. او که سه قرن سوگ مرگ عشقش را در سینه دارد ناگهان عکس او را در گوشه دیگری از جهان دیده و زندگی اش دگرگون می شود

پس از انتشار کتاب رمان مردمک های قرمر توسط نویسنده خانم جوان ترکمن بنام جیران ماهتابی، مصاحبه ایی از طرف پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان ترکمن با ایشان انجام شد که در ذیل می خوانید:

 

لطفا در ابتدا بیوگرافی از مراحل تحصیلی و زندگی خود را بیان نمائید

متولد مرداد ماه ۱۳۷۰ هستم. زادگاه و محل سکونتم گنبدکاووس می باشد. دوران تحصیلی نسبتا نرمالی را پشت سر گذرانده ام که اگر البته توقیف های معلم و دبیران را برای خواندن کتاب های غیر درسی زیر میز مدرسه را نادیده بگیریم. دیپلم علوم تجربی دارم و علاقه خاصی به دانشگاه رفتن نداشتم!

 

از چه زمانی به نویسندگی پرداختید؟

اولین باری که قلم به دست گرفتم و یک داستان کوتاه نوشتم، نه یا ده سالم بود. از آن زمان تا به الان سعی می‌کنم این کار را ادامه بدهم.

 

آثار که تا کنون منتشر نموده اید را معرفی نمائید.

کتاب مردمک های قرمز اولین اثر چاپ شده بنده هست که در سال ۹۶ چاپ شد، هم اکنون نیز مشغول نوشتن جلد دوم آن و چند پروژه دیگر هستم.

 

چه روایت یا داستانی در ترکمن صحرا باعث نگارش کتاب مردمک های قرمز شد؟

دقیق نمیشود گفت افسانه های ترکمن صحرا دخالت مستقیمی در مردمک های قرمز داشتند اما تأثیر عمیقی بر خلاقیت و علاقه من به نوشتن داشتند. افسانه‌هایی که مادربزرگ مرحومم تعریف میکرد مانند زهره طاهر، شاه صنم غریب و گوراوغلی…

 

کدام داستان یا روایت های ترکمن صحرا بیشتر مورد پسند شماست؟

علاقه بسیار زیادی به روایت ها و افسانه های شفاهی ترکمن صحرا دارم نمی توانم بگویم که کدام را بیشتر دوست دارم اما آرزو دارم یک روز همه این افسانه‌های شفاهی را در قالب و بستر یک کتاب قرار دهم.

 

نظر شما در مورد وضعیت فعلی فرهنگ ترکمن چیست؟

 در مور فرهنگ ترکمن تنها چیزی که می توانم بگویم این است که باید حفظ شود! چه ترکمن چه غیر ترکمن هر فرهنگی اگر بخواهد زنده بماند باید زبان آن حفظ شود. تا زمانی که زبان یک ملت یک قوم زنده باشد فرهنگ آن نیز همراه آن زندگی خواهد کرد، چه زیبا خواهد بود که زبان غریبه را زیباتر و یا ارزشمند تر از زبان مادری ندانیم.

 

بهترین رمان و داستانی که تاکنون مطالعه کردید چه بود؟

 تعداد بهترین ها بسیار زیاد می باشد فقط می توانم چندتایی را نام ببرم: بینوایان، گتسبی بزرگ، هری‌پاتر، غرور و تعصب، دو شهر، شازده کوچولو، بازی تاج و تخت و کیمیاگر.

 

نظر شما در مورد سایت دانشجویان ترکمن؟

باید بگم خیلی خوشحالم که دوستانی در چنین زمینه هایی فعالیت دارند. امیدوارم با تلاش بتوانیم نام، زبان و فرهنگ ترکمن را با نیکی به دنیا معرفی کنیم و احساس میکنم در بین ما بیشتر به دوستانی مانند شما احتیاج داریم که واقعاً نیاز یک جامعه می باشند . برایتان آرزوی موفقیت و پیشرفت را دارم.

 

 

 

 

 

 

دیگر مطالب

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پربیننده ترین مطالب