سه شنبه, اسفند ۲۹, ۱۴۰۲
spot_img
خانهورزشیبه بهانه صعود ایران به جام جهانی / هدیه بزرگ سردار و...

به بهانه صعود ایران به جام جهانی / هدیه بزرگ سردار و یارانش به هموطنانش

لطیف ایزدی مدیر سایت اولکامیز نگاه تحلیلی به صعود ایران به جام جهانی داشتند که در ذیل می خوانید:

ایران به جام جهانی رفت. آوردگاهی بین المللی که  حضور در آن آرزوی هر کشوری  است. رویدادی بزرگ که ایران را در صدر اخبار رسانه ها قرار داد. این خبر بقدری دلگرم کننده و نشاط آفرین بود که گویی خون تازه ای بر رگهای خسته ایرانیان جاری شد. از این منظر  دوشنبه ۲۲ خرداد ۹۶ شبی متفاوت بود.

 تیم ملی با برد شیرین بر ازبکستان به جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه سلام داد. سلامی گرم و روحیه بخش. سردار آزمون “غزال تیزپای ایران” در این بازی ستاره میدان بود. او یک گل زد، یک پاس گل داد و به عنوان بهترین بازیکن انتخاب شد و این افتخاری است برای همه ما به ویژه ترکمنها.

فوتبال فراتر از مرزهاست. حد و مرز ندارد. رنگ و زبان ، مذهب و نژاد نمی شناسد. همدلی و وفاق می آفریند. حس مشترک با هم بودن را زنده می کند . با صعود ایران به جام جهانی همه ایرانیان با هر زبان و فرهنگ و دین و آیینی شاد و خوشحال شدند. دیشب در شهرهای کوچک و بزرگ جشن و پایکوبی برپا بود. این پیروزی برای همه ما غرور آفرین بود.

هفته قبل کام ایرانیان با حادثه تروریستی تلخ شد. اگر چه مردم ایران یکدل و همدل این حادثه موحش را محکوم کردند  ولی دلها نگران بود. ذهن ها مشوش شد. فضای ناامنی تداعی می شد. اما درست چند روز بعد راهیابی تیم ملی به جام جهانی کامها را شیرین ساخت و لبخند را بر لبان هموطنان   جاری ساخت.

ایران با  مربی پرتقالی اش به این موفقیت بزرگ دست یافت. اگر کی روش نبود چه بسا که این پیروزی بزرگ  به دست نمی آمد و اینجاست که نقش و جایگاه مربی، مدیر، رهبر در پیشبرد یک تیم ورزشی و یا سیاسی، اقتصادی ، اموزشی و . . چقدر تاثیرگذاراست.

هنر کی روش، استفاده از بهترین ها بود. دوری ازانحصارطلبی و تعصب ها بود. بها دادن به بازیکنان شایسته بود.  او استعدادهای ناب ایرانی را در داخل و خارج کشورکشف کرد. برای اولین بار به یک جوان ترکمن و اهل سنت در تیم ملی میدان داد. این جوان هم ستاره شد و به اعتماد مربی اش پاسخ شایسته داد.

سردار آزمون جوان خوش قد و  قامت گنبدی اینک به جوان اول ایران تبدیل شده است. در مسابقات همه نگاهها به سوی اوست. او اینک یک نماد است. نماد استعداد والای ترکمنها در ورزش پرطرفدار فوتبال.

ترکمن صحرا دیروز فوتبالیست هایی باتکنیک و قدرتمند چون قربان پله ، حاجی مارادونا ، کاکا چلی ، اسد کردبچه ،جلال توکلی، قدیر غفاری و جلیل گل چشمه و . . را  در دل خود پرورش داد که اگر توسط مربیان  و متولیان دیده می شدند می توانستند در سطح تیم ملی بدرخشند و افتخار کسب کنند. و امروز جوانانی پا به توپ و خستگی ناپذیر در سطح شهرها از گنبد  تا بندرترکمن و در سطح روستاها از قازانقایه و مالای شیخ تا عطاباد و دوگونچی  . . دارد که اگر به آنها میدان داده شود می توانند امید اول ایران شوند .

سردار در ایران محبوب است و در ترکمن صحرا محبوبترین. جوانان و نوجوان و حتی نونهالان ترکمن، او را الگوی خود می دانند، دوست دارند چون او بزرگ شوند و برای کشورعزیزشان خدمت کنند.

اکنون برخی ترکمنها را با سردار و فرهاد می شناسند. این دو جوان، دو برند ترکمن صحرا  هستند . سردار و فرهاد بسان دو بال یک پرنده ملیت، هویت و قومیت  شان را به آسمانها سوق می دهند.

بیاد آوریم که ترکمن صحرا خاستگاه افتخارآفرینانی چون سردار آزمون، عزت پورقاز، فرهاد قائمی، ابراهیم سن سبلی، صادق گرگانی، غفار سقر و . . است. سرزمینی که  اغلب آن را با اسب و اسبدوانی می شناسند ولی اینک به لطف توان و قدرت فرزندانش در فوتبال، والیبال ، دو ومیدانی و . . . حرف هایی برای گفتن دارد.

ورزشکاران ایرانی ترکمن اگر همت مضاعف و نگاه عادلانه و متوازن مسئولین از سطوح ملی تا استانی و شهرستانی به همراه داشته باشند می توانند از این فراتر هم  ظاهر شوند  و در میادین مختلف جهانی برای کشورشان عزت و آبرو به دست بیاورند و به هموطنان امید، روحیه و شادی به ارمغان بیاورند. چنین باد

دیگر مطالب

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پربیننده ترین مطالب