جمعه, فروردین ۳۱, ۱۴۰۳
spot_img
خانهانتخاباتتعدد نامزد شوراها مثبت یا منفی و چند سئوال از نامزدها

تعدد نامزد شوراها مثبت یا منفی و چند سئوال از نامزدها

امان محمد خوجملی – شوراهای شهر و روستا به علت وسعت و گستره ی آن یکی از مردمی ترین نهادهایی است که در قانون اساسی پیش بینی شده بود و در زمان دولت اصلاحات به منصه ی ظهور رسید و عملی شد. اما این نهاد به علت فعال نبودن احزاب و نهادهای مدنی مکمل و مطبوعات آزاد که ناظر و کنترل کننده انحرافات و آسیبها می باشد از کارآمدی خیلی بالایی برخوردار نیست و دچار کاستی هایی است اگر درمان نشود می تواند مشروعیت و مقبولیت این نهاد مردمی و مدنی را از بین ببرد.این نهاد با شهرداری شهرها و دهیاری روستاها هم ارتباط تنگاتنگی دارد .گفته می شود از قضا یکی آلوده ترین و فاسد ترین اداره های ایران هم شهرداریها هستند و درست یا غلط و حق یا نا حق به آن شهره شده اند.

با وجود اینکه بیشترین بودجه این نهاد را مردم با پرداخت مالیات وعوارض و نوسازی و امثال آن پرداخت می کنند کمترین پاسخگویی و شفافیت هم به این نهاد تعلق دارد.به تبع این وضعیت از نظر مردم عادی به قول معروف بخور بخور است. همین وضعیت خیلی ها را وسوسه می کند که با شرکت در انتخابات شانس خود را یرای رسیدن به این خوان گسترده آزمایش کنند شاید تیری به هدف بخورد وگشایشی حاصل و از آن متنعم شوند.

اولین انحراف در ایران این است که همه می گویند ما برای خدمت آمده ایم. این دروغیست آشکار. بهتر است گفته شود ما برای کسب قدرت و منزلت آمده ایم . مگر این کار چه اشکالی دارد؟ مگر مملکت به مدیرو وزیر و وکیل نیاز ندارد؟ مدیر و وزیر و وکیل شدن که عیب نیست. چرا دروغ می گوییم من می خواهم خدمت بکنم؟! اگر می خواهید خدمت کنید سازمانهای خیریه و نهاد های مدنی بهترین جا برای خدمت است. بهتر است از اول با مردم روراست باشیم بگوییم من دنبال قدرت هستم و آنرا دوست دارم و خدمت هم به دنبال آن خواهد آمد چون صد آید نود هم پیش ماست.خیلی ها معتقدند کسانیکه به شورا یا شهرداری وارد می شوند با دوچرخه می روند و با ماشین بیرون می آیند  درست یا غلط وضعیتشان از این رو به آن رو می شوند. چرا ما استفاده نکنیم؟

البته در این میان افراد سالم ودلسوز هم کم نیستند و قصد خدمت دارند و سابقه شان هم نشان می دهد که آدمهای خوب کارآمد و واردی هستند و هر جا باشند منشاء خیر و برکتند . چنین آدمهایی خوب سالم و پاک دست را باید حتماً تشویق کرد که نامزد شوند و گرنه میدان برای افراد ناباب و ناسالم و شارلاتان باز خواهد شد. ما باید آدمهای خوب و دلسوز را علاوه بر معرفی برای رای آوریشان هم تلاش کنیم تا شایسته ها تنها نمانند و میان خوب و بد تمایز قایل شویم تا شایسته ها رشد کنند و به بالند.اما حامیان نامزدها و یاشولیهای اعم از سنتی و مدرن باید به نامزدها هشدار بدهند که با سوء استفاده از قدرت، دنبال مال و ثروت نباشند. چون در آن صورت با عکس العمل شدید ما روبرو خواهید شد. درکنار قدرت که فساد می آورد با فسادش هم مبارزه کرد و با طراحی راه حل و راهکارمناسب راه هر گونه منفذ و فرج برای فساد را بست.

حالا چند سئوال از نامزدهای محترم شورای شهر گنبد
۱- آیا گنبد اسناد بالا دستی توسعه ی جامع شهری را دارد؟ اگر دارد آنرا مطالعه کردید؟ اگر مطالعه کردید گنبد با وضعیت ایده آل چقدر فاصله دارد؟

۲- ترافیک شهر( منظور رفت و آمد اتومبیل ها) روان نیست اتومبیل ها هم روز بروز بیشتر می شود برای روان شدن ترافیک اتومبیلها چه برنامه ای دارید؟

۳- تجاوز مغازه داران به حریم عمومی از پیاده رو به خیابان رسیده است هر مغازه داری با چند کارتن یا چند جعبه خالی مقابل مغازه اش را قرق می کند و اجازه نمی دهد کسی در آنجا ماشین پارک بکند. چه برنامه ای برای کاهش یا از بین بردن این معضل دارید؟ گویا شهر بی صاحب شده است. بنده خودم با این مشکل هر روز مواجهم و چند وقت پیش هم نزدیک بود از یک مغازه دار کتک حسابی بخورم که با وساطت دیگر مغازه داران از این مهلکه خطرناک نجات پیدا کردم .هر کس هم اعتراض کند با یک قمه ی نیم متری از مغازه بیرون می آید تا طرف را ادب کند. حالا همه حریم او را به رسمیت می شناسند و همه می دانند علاوه بر پیاده رو جلوی مغازه اش و نصف خیابان هم متعلق به اوست. اگراین معضل حل نشود قطعاً در آینده قتلی اتفاق خواهد افتاد. چون انسانهای اعصابی از هر دو طرف(راننده و مغازه دار) مستعد چنین فاجعه ای هستند.

۴- آسفالت ایده آل و آستاندارد چند سال عمر دارد؟آسفالت هاییکه در شهر ریخته می شود چقدر با این آستانداردها مطابقت یا فاصله دارند؟ آیا از بین رفتن آسفالتها در عرض دو سه سال بر باد دادن سرمایه ها نیست؟ این معضل کیفیت نازل آسفالت را چگونه باید حل کرد؟

۵- برای گسترش فرهنگ مطالعه و ارتقاء فرهنگی ساکنان شهر غیر از کتابخانه های موجود چکار جدیدی می توان انجام داد؟ تا مردم از این بلای ویرانگر(گریزازمطالعه و احساس استغنا) نجات پیدا کنند.

۶- در گنبد با افزایش روز افزون خودروها در هر خیابان به یک پارکینگ طبقاتی احساس می شود. آیا به نظر شما پارکینگهای موجود که درعرض چهار سال هنوزهم به اتمام نرسیده در جای مناسبی ساخته شده است که برای مردم قابل استفاده باشد؟ آیا به نظر شما بعضی ضعفها و ملاحظه کاری ها سبب نشده است پارکینگها در جای مناسبی ساخته نشود؟

۷- آیا گنبد هم آلودگی هوا دارد؟ اگر دارد در چه حد می باشد؟ درآینده چه برنامه یا پیشنهاد برای حل این معضل دارید؟

۸- در هیچ جای گنبد سرویسهای بهداشتی یا توالت عمومی برای رفع حاجات وجود ندارد. این معضل برای توریستها یا گردشگران که با کلیت شهر آشنایی ندارند وضعیت خوشایندی ندارد. حداقل در خیابانهای اصلی چه برنامه یا نظری برای رفع این مشکل دارید؟

۹- گنبد با مشکلات اجتماعی مانند اعتیاد، طلاق، بالا رفتن سن ازدواج،قتل و خودکشی مواجه است.علل و عوامل این معضلات را در چه می دانید در بلند مدت چکارهایی می شود کرد. گرچه می دانم این معضلات بزرگتر و عمیقتر از آن چیزی است که شورای شهر یا شهردار به تنهایی از عهده ی حل آن بر آیند.

۱۰-  گفته می شود شهرداری یکی از فاسد ترین اداره های ایران(حالا حق یا نا حق،درست یا نادرست کاری نداریم) محسوب می شود نظرتان در این مورد چیست؟ اگر این نظر را تایید می کنید.آیا این فساد ساختاری است( یعنی شهردار پاکدست هم نمی تواند جلوی آنرا بگیرد) یا فردی است یعنی یک آدم سالم و متخصص درستکار روی کار بیاید مشکل حل می شود؟ اگر فساد ساختاری است اعضای شورا برای حل این مشکل چکاری می توانند بکنند؟ اگر اعضای شورا طرحی برای اصلاح آن داشته باشند اختیار و صلاحیت قانونی آنرا هم دارند؟

۱۱- آیا از شورای شهر فعلی راضی هستید؟ و نقاط ضعف و قوت آنرا در چه می دانید؟

۱۲- نظرتان در مورد واگذاری زمین هایپرهاوش که نزدیک شش هزارمتر مربع می باشد چیست؟ آیا سرمایه گذاری میلیاردی آقای محمدی می تواند چنین بخششی را توجیه کند؟ آیا می توانید آنرا از لحاظ حقوقی پیگیری کرده نتیجه را برای مردم اعلام کنید؟ قراردادش بسیار محکم نوشته شده ولی مرحوم شهردار باقری آنرا اجرا نکرده است.

۱۳- نظرتان در مورد پارکیگ طبقاتی دانش جنوبی چیست که از قیمت کارشناسی یک میلیارد و دویست میلیون تومان بیشتر واگذار شده است.؟ آیا آنرا مصداق فساد می دانید؟ اگر می دانید چه کسی یا کسانی را مقصر می دانید؟

دیگر مطالب

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پربیننده ترین مطالب