سه شنبه, اسفند ۲۹, ۱۴۰۲
spot_img
خانهاجتماعیرونق «روغن‌کشی در حضور مشتری» در عطاری‌ها/ روغن هایی که خطر ناباروری...

رونق «روغن‌کشی در حضور مشتری» در عطاری‌ها/ روغن هایی که خطر ناباروری به همراه دارند!

مرجع ملى ایمنى زیستى با اشاره به برخى عوامل تاثیرگذار در کاهش بارورى گفت: روغن‌هایی که در عطارى‌هاى و در حضور مردم گرفته مى‌شوند، خطر نابارورى به دنبال دارند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان ترکمن به نقل از آفتاب، بهزاد قره یاضی رئیس انجمن علمی ایمنی زیستی و مرجع ملى ایمنى زیستى؛ با بیان اینکه تغذیه و عوامل محیطی روی تولید مثل و باروری تاثیر گذار هستند، اظهار داشت: سموم شیمیایی اگر در مواد غذایی و محیط به مقدار زیاد وجود داشته باشند، ممکن است بر تولید مثل و باروری تاثیر سوء بگذارند.

قره‌یاضی بیان کرد: در حوزه غذا باید مراقب باشیم تا آفلاتوکسین‌ها (سمومی که قارچ‌ها بر روی خوراک دام ومواد غذایى تولید می‌کنند) از زنجیره غذایی حذف شده و از مصرف محصولات طبیعی که مورد تغذیه آفت قرار گرفته و محصولات قارچ زده و کپک زده به دلیل بروز نابارورى اجتناب کنیم.

وی با اشاره به رونق شغل«روغن‌کشی در حضور مشتری» در عطاری‌ها که مصرف آنها خطر ناباروری را به دنبال دارد، عنوان کرد: روغن‌های غیر استانداری که در عطا‌ری‌ها و فروشگاه‌های عرضه می‌شوند به هیچ عنوان استاندارد نداشته و تحت نظارت سازمان غذا و دارو عرضه نمی‌شوند.

مرجع ملى ایمنى زیستى کشور افزود: این روغن‌ها که اغلب کنجد و زیتون بوده و جلوی چشم مشتری گرفته شده، دارای قارچ‌های متعددی بوده که تولیده کننده آفلاتوکسین می‌باشد و این سم آفلا توکسین بر دستگاه تولید مثل تاثیر سوء گذاشته و منجر به ناباروری مى شوند.

قره‌یاضی عنوان کرد: باید با فوزاریم در محصولات گندم که عواملی مضر مانند زیرالنون  (ZON) و داکسی نیوالنول (DON)  تولید مى کنند، مبارزه کنیم، زیرا این دو عامل بر تولید مثل تاثیر سوء مى گذارند.

قره‌یاضی با اشاره به محصولات تراریخته گفت: این محصولات سلامتی آن‌ها ثابت شده و جزو سالمترین مواد غذایی محسوب می‌شوند چرا که سموم به این مواد آسیب وارد نکرده و در برابر حشرات و آفات مقاوم هستند که در نتیجه قارچ‌هایی مانند آفلاتوکسین در این مواد غذایی وجود نداشته و به همین دلیل در کاهش باروری تاثیر گذار نبوده و مواد غذایی بسیار امن محسوب می‌شود.

وی با اشاره به فست‌فود‌ها و تاثیر آن بر کاهش باروری عنوان کرد: در سیب‌زمینی‌های سرخ شده فست فود‌ها آکریل آمید تولید شده و عامل نابارورى مى‌شوند که این سم ناشی از مصرف روغن‌های چندباره و غیر سرخ‌کردنی است به همین دلیل برای سرخ کردن، روغن باید حتما مخصوص سرخ کردن باشد و نباید روغن‌ها را بار‌ها مورد استفاده قرار داد.

دبیر پانل “عوامل محیطی محیط زیست و مواجه شغلی” در سومین کنگره بین المللى محیط زیست افزود: ما در یک پانل تخصصى بر روى تغذیه، کشاورزى، محیط زیست و عوامل شغلى که بر روى بارورى و تولیدمثل تأثیر گذارند به بحث و بررسى مى پردازیم.

دیگر مطالب

1 نظر

  1. از مشکلات تراریخته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:[۱]

    بسیاری از دستکاری‌های ژنتیکی به دلایلی مانند تأثیر متقابل ژن جدید و ژن‌های میزبان می‌تواند به تغییرات پیش‌بینی نشده منجر شوند.

    نتیجه بسیاری از تغییرات ژنتیکی نامحسوس در طولانی مدت آشکار می‌شوند. بررسی علمی تغییرات ژنتیک در کوتاه مدت تقریباً ناممکن است. به همین دلیل پژوهش و آزمایشی دربارهٔ بسیاری از بیماری‌های متابولیک، سرطانی و ایمنی بسیار سخت است.

    ژن‌های تغییر یافته می‌توانند به روش‌های گوناگون با ژن‌های دیگر گیاهان، میکروب‌ها و جانوران آمیحته شوند.

    بیشتر پژوهش‌ها دربارهٔ محصولات تراریخته روی سلول یا حیوان آزمایشگاهی انجام می‌شود و بررسی عوارض مصرف آن در انسان بسیار محدود یا مشکل است. در اغلب این مطالعات نمی‌توان مطمئن بود که باید به دنبال چه عوارضی گشت.

    سرمایه‌گذاری در چنین پژوهش‌هایی می‌تواند جهت‌دار بوده یا نتایج آن‌ها زیر فشارهای غیر علمی بازبینی شوند. به دلیل پتانسیل سیاسی چنین تحقیقاتی پژوهشگران نهادهای پیشرو و معتبر که کمتر نیاز به کمک مالی منابع صنعتی دارند علاقه‌ای به فعالیت در این زمینه نشان نمی‌دهند.
    در جهان

    عرضه محصولات تراریخته، معمولاً در همه جهان با مخالفت شدید طرفداران محیط زیست روبرو می‌شود. در کشورهای با استانداردهای محیط زیستی بالا مانند کشورهای حوزه اسکاندیناوی، عرضه این محصولات ممنوع است.[۲]
    در ایران
    وضعیت تولید

    در ایران مقدار، نوع، و منبع محصولات تراریخته مشخص نیست. احتمالاً پنجاه تا صد هزار هکتار زمین، زیر کشت برنج تراریخته قرار دارد. گذاشتن برچسب بر روی بسته محصول تراریخته الزامی است. در تولید چسفیل از ذرت تراریخته استفاده می‌شود. گفته می‌شود که تقریباً تمام روغن مصرفی در ایران از محصولات تراریخته است. بین سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۶ سالانه دست کم پنج میلیارد دلار آمریکا محصول تراریخته وارد ایران شده‌است.[۱] تاکنون چگونگی صدور مجوزهای مرتبط اعلام نشده‌است.[۲]
    سیاسی

    نخستین محصول برنج طارم بدست آمده با روش تراریخته در اواخر دوره ریاست‌جمهوری سید محمد خاتمی به تولید صنعتی رسید. اما] به دلیل نبود قوانین برای تضمین ایمنی و سلامت این محصولات جلوی عرضه آن را گرفت. در دوره اول علی‌رغم تمایل دولت، سازمان حفاظت محیط‌زیست ایران با عرضه این محصولات مخالف بود که در دوره دوم ریاست‌جمهوری با جانشینی عیسی کلانتری بجای معصومه ابتکار در سمت ریاست این سازمان، این مشکل بر طرف شد.[۱]
    منبع https://fa.wikipedia.org/wiki

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پربیننده ترین مطالب