چهارشنبه, اردیبهشت ۵, ۱۴۰۳
spot_img
خانهگزارشمعرفی «گنبد کاووس» به عنوان نامزد شهر جهانی صنایع دستی به یونسکو

معرفی «گنبد کاووس» به عنوان نامزد شهر جهانی صنایع دستی به یونسکو

مدیرکل میراث‌فرهنگی گلستان از آماده شدن پرونده شهر گنبدکاووس به عنوان نامزد شهر جهانی صنایع دستی در رشته فرش ترکمن و ارسال آن به سازمان یونسکو در سال جاری خبر داد.

به‌گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان ترکمن به نقل از فارس، ابراهیم کریمی با اعلام این خبر اظهار کرد: اعتبار محوطه سازی برج قابوس مربوط به سال جاری و از محل منابع ملی تخصیص یافته است.

وی افزود: پس از ثبت جهانی برج قابوس کمتر به این پایگاه جهانی توجه شده و اکنون با اقدامات عمرانی در حال انجام تلاش می‌شود تا جایگاه این میراث تاریخی که نقش مهمی در جذب توریست دارد، حفظ شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان همچنین از آماده شدن پرونده شهر گنبدکاووس به عنوان نامزد شهر جهانی صنایع دستی در رشته فرش ترکمن و ارسال آن به سازمان یونسکو در سال جاری خبر داد و گفت: علاوه بر این مرکز تخصصی صنایع دستی و زیورآلات نیز در این شهر راه اندازی می شود.

ساخت موزه بزرگ گلستان وارد فاز اجرایی می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان گفت: موزه بزرگ گلستان، بزرگترین موزه شمال و شمال شرق کشور، با تخصیص اعتبار ۸میلیارد و۵۰۰ میلیون ریال در سال جاری وارد فاز اجرایی خواهد شد.

وی افزود: این موزه به مساحت ۲ هکتار واقع در پارک داریوش، با همکاری شهرداری و شورای اسلامی شهر گنبدکاووس احداث خواهد شد.

کریمی گفت: از این اعتبار ۵ میلیارد ریال برای تهیه طرح و انتخاب بهترین مشاور کشوری صرف شد و ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال بقیه نیز برای دیوارکشی محوطه و خرید انشعابات آب و برق هزینه خواهد شد.

آغاز دوباره کاوش در شهر تاریخی جرجان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان درباره شهر تاریخی جرجان تصریح کرد: شهر باستانی جرجان نقطه اتصال شهر تاریخی و امامزاده یحیی ابن زید(ع) است که کار کاوش آن دوباره از سال گذشته آغاز شده و امید داریم در سال جاری این شهر تاریخی به یک پایگاه پژوهشی در استان و کشور تبدیل شود.

کریمی به ظرفیت‌های گردشگری گنبدکاووس از جمله برج قابوس، تنوع اقوام، شهر تاریخی جرجان، امامزاده یحیی بن زید(ع) و بوم گردی روستایی اشاره کرد و گفت: با این وجود دومین شهرستان بزرگ گلستان از لحاظ تامین زیرساخت‌های اقامت گردشگران با مشکلاتی مواجه است.

وی تصریح کرد: برای رفع مشکل مراکز اقامتی در گنبدکاووس سرمایه گذاری مناسبی از سوی بخش خصوصی برای ساخت پنج هتل انجام شده که دو هتل آن تا پایان امسال به بهره برداری می رسد.

جشنواره اقوام آذر ماه در گرگان و گنبد برگزار می شود

وی همچنین برگزاری جشنواره بین المللی اقوام درسال گذشته در گنبدکاووس را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: امسال این جشنواره به دلیل گرمای هوا و در پیش بودن ماه محرم و صفر در آذر ماه در گرگان و گنبدکاووس برگزار می شود.

دیگر مطالب

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پربیننده ترین مطالب