کانال تلگرام سایت
کانال سایت در تلگرام
تبلیغات



تبلیغات متنی ویژه

جراح و متخصص بیماریهای کلیه و فوق تخصص اندویورولوژی و لاپاراسکوپی پیشرفته


دارالترجمه رسمي قاضي (314تهران)
با مدیریت: ملاعاشور قاضی، مترجم رسمی زبان آلمانی و مترجم خبره زبان ترکمنی - قوه فضائیه
 88916906 - 021


انتشارات بشارت فر
با مدیریت: رجب محمد بشارت فر، ناشر کتب های اجتماعی و خانواده، مبتکر طرح های جدید کارت عروسی

شماره تماس: 09112761521



ارائه دهنده محصولات دانلودی( مقاله، پروژه، جزوه و کتاب و ... )


تبلیغات متنی شما در اینجا
ماهیانه 25 هزار تومان، نمایش در تمامی صفحات سایت
سال 1395
سال 1395
تبلیغات

آشنایی با ترکمنهای سالور در گفتگو با سبحان سالاری نیا

تصویر کوچک شده به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان و دانش آموختگان ترکمن ایران، در یکی از مباحث گروه وایبری فراغی، در خصوص آشنایی با ترکمنهای سالور با حضور سبحان سالاری نیا به بحث و گفتگو گذشت که در ذیل ابتدا ضمن آشنایی با ترکمنهای سالور به خلاصه ایی از این گفتگو مجازی پرداخته می شود:

وامبری که درسال 1863میلادی به میان ترکمن ها رفته تعداد ایلات ترکمن را به شرح زیر آورده . 1- چاودور 2- ارساری - 3 -آل ایلی 4- قره - 5- سالور - 6- ساریق -7 تکه - 8 گوکلان 9 یموت . و تعداد کل تقریبی جمعیت آنان را با احتساب هرچادر پنج نفر ، 196500نفر ذکر کرده است.

ترکمن های سالور: سالورها یکی از قدیمی ترین قبایل ترکمن بودند. احتمالاً تعداد آنها قبل از جنگ ها و تهاجماتی که موقع انتقال قسمت عمده ی ترکمن ها توسط سلجوقیان از آسیای مرکزی به غرب روی داد، بیشتر بود. سالورها در شرق سرزمین تکه، بین سرخس و رود مرغاب می زیستند.

در اواخر دوران صفوی ، ترکمن های سالور در ناحیه ی«اتک» و «آخال» مسکن گرفتندو بعد از مرگ نادرشاه حرکت تدریجی خود را به سوی خراسان آغاز کردند. سالورها در دوران پادشاهی فتحعلی شاه خود را به رود تجن رساندند. عباس میرزا نایب السلطنه درگیری های زیادی با این اقوام داشت و سرانجام برای ریشه کن کردن این قوم در ۱۲جمادی الثانی ۱۲۴۸هـ. ق. راهی سرخس شد و عدهٔ ی زیادی از سالورها را اسیر کرده، به مشهد آورد.
سالورها از قديمي ترين قبايل تركمن هستند . تقسيم بندي آنها به صورت ذيل است:
الف- يلواج (يالاواچ ) ب- قره‌ مان ج- آنابوگلی

اکثر سالورها در کشور ترکمنستان فعلی ، افغانستان و در ایران به طور عمده در استان خراسان رضوی زندگی میکنند .

بر اساس اسناد موجود در ایران ، مهاجرت سالورها بین 1308 تا 1312 آنهم به علت حضور و ظهور بلشوئیکها در شوروی آن زمان بوده است و به موجب آن گروهي از تركمن هاي قوم سالور در شهرهاي عشق آباد و سرخس بر اثر فشارهاي دولت مركزي مجبور به ترك سرزمين آبا و اجدادي خويش شدند و از آن زمان بود که كوچ و مهاجرت دسته جمعي ايل سالور به نواحي داخلي ايران آغاز شد ، آنها ابتدا به سوي شهر مرزي سرخس ( واقع در خراسان رضوی )در ايران روانه شدند و به اميد بازگشتي زودهنگام در همان مناطق مرزي سكني گزيدند اما وقايع پس از آن ، حكايت از آن داشت كه بايد فكر بازگشت را از سر بيرون كنند. گفتنی است که استقرار سالورها در نواحي تربت جام نيز از روي انتخاب نبوده ، بلكه عامل اضطرار و فشار حكومت نقش اول را داشته است . پس از تربت جام نوبت مشهد مقدس بود كه سالورها با آن آشنا شوند .

عشیره «سالور» ترکمنها در زمان حرانی و خرابی اوضاع سلطنت شاه ملک به سرکردگی دینگلی خان به عراق رفته بودند. در آن زمان نیرومند ترین طایفه اوغوز در عراق طایفه «بایندر» بوده است. اوکورجیکق آلپ با خان طایفه بایندر اختلاف پیدا کرده وچون توان مقاله با آنرا نداشت، هزار خانوار از عراق به شام نقل مکان میکند. از این جمله (900) خانوار آن از عشیره سالور و صد خانوار از طایفه قرقین ترکمنها بوده است. اینها از ترس خان بایندر در شامات ودوباش نتوانسته به سواحل کریمیه می آیند . بعدا از آنجا کوچیده از دریای آتیل (والگا) عبور نموده به سرکردگی اوکورجیق آلپ به مانقشلاق می ایند و از انجا از به طرف جنوب آمده در ساحات پهناور ترکمنستان کنونی، سواحل دریای آمو و شمال ایران متمکن میگردند.

اوکورجیق آلپ مذکور دارای شش پسر بود که هر جفت از خانمهای سه گانه وی دنیا آمده بودند: بردی و بوغا از زن اولی، اوسار و قیسار از زن دومی و یایجی و دینگلی از زن سومی. از بردی پسر زرگ اوکورجیق آلپ دو پسر متولد شدند: یکی قلمی و دیگری قل حاجی نام داشتند. از قلمی دو پسر به نامهای یموت و قولتاق بدنیا آمدند و قل حاجی یک پسر داشت: به نام أرساری که همه عشیره ها واقوام أرساری از سلسله همین شخص بوجود آمدند.

زیستگاه سالورها به اختصار : بنا به نوشته اسکندر میرزا درسده هفدهم میلادی کوچ قبیله های شمالی ترکمن به دامنه های کوپت داغ و به سوی شمال وجلگه های رودهای گرگان واترک افزایش یافت . بدینسان سالورها همانند دیگر ترکمن ها کوچ کردند و به یولتن ذرجنوب مرو امروز درمشرق سرخس رفتند . در سال 1855میلادی تکه ها واحه مرو را تصرف کردند و ساریق ها هم به نوبه خود سالورها را از یولتن راندند . سالورها ابتدا درکوشک ساکن شدند و سپس به ایران کوچ کردند. طایفه سالور یا سالیر، در سال 1310 از سرخس ترکمنستان بخاطر فشارهای حکومت کمونیستی استالین مجبور به مهاجرت می شوند و در شهر تربت جام ایران ، سکنی می گزینند. سالورها طایفه ای بسیار مهمان نواز هستند.

طایفه ی سالور از دیر باز دارای رسومات مخصوص به خود بوده وبا گذشت زمان به تدریج دچار تحولاتی شده است .با این وجود می توان گفت که پایه واساس این رسومات هنوز تا حدودی به قوت خود باقیست و هر آنچه امروز به عنوان رسم در طایفه ی ترکمن سالور می شناسیم بر گرفته از شالوده ی دیرینه آن است .در زمانه ی کنونی خواستگاری به این شیوه است که در روز موعود با شرط رضایت طرفین (دختر وپسر)چند تن از بزرگان فامیل پسر به خانه ی دختر رفته وبعد از گفتگوهای مربوطه واحیانا شرایط مقبول شده ی دو طرف روزی را برای مراسم نشان تعیین می کنندنشان اولین جشنی است که بر گزار می شود هر چند نسبت به جشنهای بعدی مختصر می باشد اما به عنوان مطلع ساختن دیگران دررابطه با نامزدی این زوج جوان حائز اهمیت است .


سبحان سالاری نیا، متولد 1337 تربت جام ، تحصیلات دیپلم و فرهنگی بازنشسته و یکی از فعالین فرهنگی ترکمن می باشد و بعنوان نماینده ترکمن های تربت جام در مراسم مشاهیر ترکمن، همچون مراسم بزرگداشت مخدومقلی فراغی و ... که در ترکمنصحرا برگزار می شود، به همراه دیگر دوستان ، شرکت می نمایند و در گروه وایبری فراغی نیز بعنوان نماینده ترکمن های تربت جام به سئوالات اعضا پاسخ دادند که ذیل می خوانید:

سالورهای مشهد کجا ساکن هستند چند خانوار هستند؟

سالورها در تربت جام شامل 3 تیره بنامهای1 قارامان 2 کیچی آقا. 3 یالاواج میباشند، تمامی آنها کاملا بزبان ترکمنی صحبت کرده و مذهب اهل تسنن میباشند سالورهای مشهد عمدتا در منطقه مهرآباد مشهد هستند. سالورها در حال حاضر غیر از ایران. دراستان آخال . سرخس. در استان لباب خوجامباز و در افغانستان ولایت قندوز ساکن هستند


آیا بین اولین مهاجران افراد تحصیل کرده بودند؟
بلی افراد تحصیلکرده بوده اند

پوشش سالورها چگونه است؟بویژه زنان؟آیا مشابهتی در پوشش سالورها و ترکمنهای ترکمن صحرا وجود دارد؟

بلی پوشش کاملا ترکمنیست

منبع درآمدسالورهای ایران چیه؟
اکثرا درامر کمباین. تریلر. اندکی کشاورزی و دامداری. کسبه بازار. کارمندانی در اداره های مختلف

آقای سالارنیا از لحاظ سیاسی سالورهای ایران بیشتر به کدام جناح سیاسی نزدیک هستند؟
از نظر سیاسی چون در اقلیت هستیم لذا در زمان انتخابات با نظر اکثریت ساکنین تریت جام که اهل سنت میباشند هماهنگ میباشند

آیا کسی از عزیزان ترکمن در انتخابات ، کاندید شده اند؟

خیر

شورای شهر هم کاندید نشدند؟

یک نفر کاندید شدند که موفق به اخذ آرا نشد. وی نفر هشتم در بین حدود 40شرکت کننده شدند.

به نظر می رسد عقاید سنتی و مذهبی ریشه ای عمیق در میان برادران سالور دارد . در چه زمینه هایی این وجه تشابه رابا ترکمنهای گلستان نزدیک می بینید . برای مثال مراسم همسنی با پیامبر ، ختنه سورانی ، طلب باران ، اعیاد قربان وفطر و...
تشابهات مذهبی و فرهنگی با ترکمن صحرا بسیار نزدیک است .

اینکه زنان ترکمن در خیابان های تربت با پوشش محلی ظاهر نمی شوند مخالفت و ممانعت از طرف دولت هست یا تشخیص خود مردان وزنان ترکمن مان هست؟
پوشش محلی هیچگونه ممانعتی وجود ندارد. ولی چون در اقلیت هستیم خود زنانمان در موقع بیرون رفتن از خانه روی پوشش ترکمنی خود چادر بسر میکنند.

ترکمن ها ، از احترام بیشتری در بین شهروندان تربت برخوردار هستند، لطفا در این مورد توضیح دهید.
خوشبختانه بخاطر زندگی پاک و برخورد متین ترکمنها در بین شهروندان تربت جام از احترام و اعتماد خاصی برخوردار مبیاشیم

ميتونيد ما رو با نويسندگان وشاعران سرزمينتون اشنا کنيد؟

قارلی شاعر که متاسفانه درسال86وفات یافتند و همچنین خانم حلیمه سالوری فعالیتهای ادبی دارند که در نوشتن قصه های کوتاه فعال میباشند.

آیا فامیلی سالاری برگرفته از طایفه سالور است واگر جواب مثبت است سالاری هایی که در بین ترکمن های گلستان هستند آیا ممکنه نصباً از طایفه سالور باشند .
فامیل سالاری برگرفته از نام طایفه مان است و سالاریهای ترکمن صحراهم از اقوام مان است.

ایا فرقه وهابیت در بین روحانیون ان منطقه هم نفوذ دارد؟

وهابیت نفوذ چندانی در تربت جام ندارد

وضعیت تحصیلات عالیه ترکمنهای آنجا چطوره؟آیا دانشگاه های تربت جام وضعیت آموزشی مناسبی دارد؟
درحد لیسانس و فوق در میان دختران وپسران ترکمن جام چشمگیر است

در مورد فعاليت دينى ومذهبى روحانيون اگر ممکنه لطفا توضيح بفرماييد
درمیان ترکمنان تربت جام دوسه نفر روحانی باتحصیلات حوزوی و چندنفر روحانی سنتی وجود دارد

لطفا در مورد مراسم عروسی در انجا توضیح دهید. و اینکه ایا ازدواج ها بین طایفه خودتان هست یا با اقوام دیگر هم وصلت انجام میگیرد؟
ازدواجها فقط با طایفه خودمان است.

چند تا روستای ترکمن نشین وجود دارد ؟
روستای کاملا ترکمن نشین وجود ندارد وفقط در روستای رحمت آباد نزدیک تربت جام چند خانوار ترکمن وجود دارد

چطور میشود به نوشته های ادبی خانوم سالوری دسترسی پیدا کرد و باهاشون آشنا شد؟و همچنین نوشته های ایشان به زبان ترکمنی هست؟

خانم سالاری در سال 1383 به همراه جمعی ار یاشولی ها که فکر می کنم خود آقای سالاری نیا بودند به گرگان آمدند تا دراولین کنفرانس بین المللی تاریخ ترکمن شرکت کنند ایشان مقاله ای در باره ترکمن های سالور ارایه نمودند. کتاب خانم سالاری در سال 1385 در جشنواره خوارزمی برنده شد. ضمنا خانم سالوری در مسابقه داستان نویسی بزرگداشت محمودکاشغرلی مقام دوم را کسب کرد

آیا همه ترکمنهای ساالور به زبان مادری خود تکلم میکنند
همگی به زبان ترکمن تکلم میکنند.

آیا اندیشه پبوستن به ترکمنصحرا چقدر طرفدار داره و امکان عملی شدن دارد؟

اندیشه وعلاقه پیوستن به ترکمنصحراوجود دارد ولی متاسفانه به دلیل برخی مشکلات تاکنون عملی نشده است

ایا در تایباد باخرز ومشهدریزه هم ترکمنها زندگی میکنند؟
در تایباد و ... ترکمن زندگی نمیکند

در مقطع زمانی سالورهای تربت جام به گنبد آمده و بعد در روستای هیوه چی سکونت کرده اند. دلیل این نقل و مکان چه بوده است؟ آیا خود سالورها روستای هیوه چی رو انتخاب کرده اند و یا بدعوت اشخاصی بوده؟
یکی از روحانیون انزمان بنام آتامراد آخوند در سالهای اولیه مهاجرت به روستای هیوه چی رفته بوده است که فکر میکنم اتفاقی بوده و سرمنشا مهاجرت بقیه سالورها شده است.

از مشاهیر گذشته در میان ترکمن های سالور میتوانید نام ببرید؟
از مشاهیر گذشته مبتوان به قاضی برهان الدین سیواسی که از مرو به ترکیه مهاجرت کرده وی از غزلسرایان بنام دوره خود بوده است. و همجنین شاعر نوبت نیاز سایلی که اشعار و داستان بوینی یوغین از وی میباشد.

استاد سالارنیا سالور ها با طایفه عبدال در رود مرزی ترکمنستان و روسیه استان عبدال نسبتی دارند؟
با عبدال ها هیچگونه نسبتی ندارند.

در مورد فعاليت دينى ومذهبى روحانيون ومردم سالور چه اطلاعاتی دارید؟

تربت جام حدودا 70درصد اهل سنت میباشند که چند نفر روحانی ترکمن ما هم هماهنگ با آنان در امور دینی و ارشادی مییاشند.

پس چرا در زمان جنگ جهانی دوم تقریبا با اقوام عبدال یا همان عبدل میزیستند؟

نیازی هیچگونه ارتباطی بین سالورهای تربت جام و عبدالها وجود نداشته است.

سیاحان خارجی منجمله وامبری از نوعی صنایع دستی بنام عاقری یاد کرده اند که برای بافتن آن از پشم بجه شتر تازه به دنیا آمده استفاده می کردند . بنا بهمین روایت پشم شتربچه را چند روزی در شیر می جوشانیدند تا مانند ابریشم نرم و کشدار شود وپس ازکلاف و صیقل کردن از آن پارچه های بسیار نرم ولطیف وزیبا می بافتند . ایا چنین بافتی هست و ممکن است ازصنایع خانمهای منطقه را نام ببرید .

صنایع دستی تهیه لباسهای زنان. کم و بیش پشتی و قالیچه

واقعی با استالین مشکل پیدا کردند اول به عبدالها پناه بردند و توسط آنها به خاک ایران انتقال داده شدند
در سالهای اولیه مهاجرت ترکمنها طبق دستور دولت وقت تا شعاع 100 کیلومتر به طرف مرز ممنوع اعلام گردیده. به همین دلیل ترکمنها در روستایی بنام بغبغو در حاشیه کشف رود سکنی میگزینند. و بعلت وجود پشه مالاریا در آبهای راکد آنجا اکثریت آنان به بیماری مالاریا مبتلا گشته و متاسفانه تعداد زیادی از آنان از بین میروند. که در همین واقعه یکی از ترکمنها بنام ملا رجب شعر فوق را میسراید . که متاسفانه نامبرده هم در همان سالها وفات میابد و هیچگونه اثری ازاو باقی نمیماند.

ایا دولت حاجی در قید حیات هستند؟ وخانم سالاری که انوقت هنوز دانش اموز بودند و برای نوشتن تشویقشان ....ایا به سلامت هستند؟...
دولت حاجی وفات یافتند حدود 10 سالی میشود

جوانان منطقه شما آیا گرایشی به تشکلهایی غیر دولتی دارند دراینصورت امکان داره با جوانان ترکمن صحرا هماهنگ شوند؟
منظور از تشکلهای غیر دولتی چیست . اگر منظورتان تشکل فرهنگی است . خیر تشکل سازمان یافته ای نداریم. ولی فعالیتهای فرهنگی قابل قبولی انجام میشود.


 
بی‌شک دیدگاه هر کس نشانه‌ی تفکر اوست، ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم

فرستنده شاخه
کاربر مهمان
فرستاده‌شده در تاریخ: 2015/4/16 22:06  به روز‌شده در تاریخ: 2015/4/18 14:40
 سلام
باسلام وخسته نباشید خدمت مهندس قرنجیک
جمع بندی بسیار عالی بود.

قزلجه
پاسخ

فرستنده شاخه
کاربر مهمان
فرستاده‌شده در تاریخ: 2016/7/4 13:36  به روز‌شده در تاریخ: 2016/7/4 22:50
 پاسخ به آشنایی با ترکمنهای سالور در گ...
باعرض سلام و درود خدمت شما بزرگوار.چندی پیش در مورد طایفه خودم که ب اسم ترکسلویه هست از یکی از دوستان سوال کردم ایشون گفت ن که ترکسلویه برگرفته شده ازهمون کلمه ترک سالور به معنای زمین زننده یا کوبنده هست که درزمان کریم خان زندب شیراز مهاجرت مکنند که در ۸۰کیلومتری جنوب غرب شیراز در شهرستان کنونی میمند ساکن میشن و رفته رفته از ترک سالور ب خاطر یکجانشینیشون ب ترکسلویه تغیر پیدا میکنند.میخواستم خواهش کنم اگر اطلاعاتی در این موضوع دارین ب آدرس جیمیل من ارسال کنین سپاس گزارم از شما..
mdssharify@gmail.com
پاسخ
ارسال نظر
شرایط نظر*
همه‌ی نظرها نیاز به تایید مدیر سایت دارند
عنوان*
نام شما*
ایمیل*
وب سایت*
پیام*
کد تایید*

اگر نمی‌توانید کد را تشخیص دهید، لطفا روی تصویر کلیک نمایید تا تصویر دیگری ساخته شود


حروف موجود در تصویر را وارد کنید
حساس به بزرگی و کوچکی حروف
حداکثر تعداد تلاش برای ارسال: 10 مرتبه
تبلیغات

ورود

واژه رمز را فراموش کرده‌اید؟

عضو شوید

افراد آنلاين
9 کاربر آن‌لاين است (4 کاربر در حال مشاهده‌ی سایت اخبار)

عضو: 0
مهمان: 9

بیشتر...
تبلیغات