کانال تلگرام سایت
کانال سایت در تلگرام
تبلیغات



تبلیغات متنی ویژه

جراح و متخصص بیماریهای کلیه و فوق تخصص اندویورولوژی و لاپاراسکوپی پیشرفته


دارالترجمه رسمي قاضي (314تهران)
با مدیریت: ملاعاشور قاضی، مترجم رسمی زبان آلمانی و مترجم خبره زبان ترکمنی - قوه فضائیه
 88916906 - 021


انتشارات بشارت فر
با مدیریت: رجب محمد بشارت فر، ناشر کتب های اجتماعی و خانواده، مبتکر طرح های جدید کارت عروسی

شماره تماس: 09112761521



ارائه دهنده محصولات دانلودی( مقاله، پروژه، جزوه و کتاب و ... )


تبلیغات متنی شما در اینجا
ماهیانه 25 هزار تومان، نمایش در تمامی صفحات سایت
سال 1395
سال 1395
تبلیغات

نگاه به مراسم های بزرگداشت مختومقلی فراغی (موافقان و مخالفان)

تصویر کوچک شده دکتر اراز محمد سارلی در جواب به انتشار برخی مطالب مغرضانه بر علیه اجتماع بزرگ در آرامگاه مختومقلی فراغی، یادداشتی نگارش و به پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان ترکمن ارسال نمودند که در ذیل می خوانید:

نگاه به مراسم های بزرگداشت مختومقلی فراغی (موافقان و مخالفان)

تصویر کوچک شده


برگزاری مراسم بزرگداشت مختومقلی در ایران پدیده ای فرهنگی با ابعاد سیاسی و اجتماعی می باشد.

برگزاری این مراسم ها به صورت رسمی از دانشگاهها با تلاش دانشجویان ترکمن پس از پیروزی انقلاب اسلامی و از دهه ی شصت آغاز گردید.

اگر چه بزرگداشت در آق توقای از پدر عالم ایشان در قرن هیجدهم و با حضور خود شاعر ترکمن مختومقلی فراغی شروع شده است. (شعر آتامینگ/ مجوو رسیز بولماز اوستی آتامینگ)وقتی که مختومقلی فراغی نیز در کنار پدر بزرگوارشان آرمید بر شدت حضور و اجتماع برای زیارت و گرفتن مراسم سال و دهه و سده در طول دو قرن گذشته تداوم داشته است.

به گونه ای که آننا قربان میراث دار مختومقلی در قارری قلا در سال 1904به مناسبت یکصدمین سال وفات شاعر ملی ترکمن طی نامه ای به حاکم عشق آباد خواستار عزیمت به ایران جهت برگزاری مراسم یادبود مختومقلی می گردد.

این رویه به صورت های مختلف و تحت تاثیر شرایط ایل گرکز از جمله مهاجرت آنان به جرگلان کمابیش تداوم پیدا کرده است.

در دوره پهلوی میراث دار معروف وی آتا ایشان با اهل و ایلات گرکز خود و نیز جمعی از عاشقان ادب ترکمن به مزار پدر و پسر آمده صدقه می دادند و پس از آن ترمیم حصار قبور آن دو مبادرت می نمودند تا حریم قبور آنان از تعرض در امان باشد.

استان شدن گلستان فرصت دوباره ای داد تا در کنار مراسم ها و همایش های دانشجویی، مزار این دو بیش از گذشته کانون توجه قرار گیرد. افتتاح آرامگاه در 1378 با حضور رئیس جمهور ترکمنستان صفر مراد نیازف و مقامات بلند پایه ایرانی موجب شد تا هفته پایانی اردیبهشت ماه در کلیه شهرهای ترکمن نشین و زادگاه و آرامگاه به ترتیب از غرب به شرق به جشن های با شکوه برای گرامیداشت تولد وی تبدیل گردد.

مقصود از بیان این تاریخچه، نه تنها یاداوری اهمیت و جایگاه شاعر ملی ترکمنان مختومقلی فراغی است بلکه اشاره به طیف موافقان و مخالفان برگزاری مراسم گرامیداشت مختومقلی می باشد.

به طور کلی نگاه به مراسم های مختومقلی در سه طیف اساسی قابل جمع است. با شناخت این طیف ها می توانیم نگرش ، گرایش و مواضع و عملکرد آنان را تحلیل نمود:

1_ موافقان برگزاری مراسم بزرگداشت مختومقلی: این افراد در بین ترکمنان متشکل از اقشار روشنفکر جامعه مثل اساتید و دانشجویان و علاقمندان به فرهنگ و ادب ترکمن از هر قشر جامعه ترکمن می باشد. آنان این فضا را به مثابه توجه به هویت ادبی ترکمنان نگریسته در اشاعه ی چنین جلساتی می کوشند. مشخصا انجمن های ادبی و فرهنگی غیر دولتی ، مراکز نشر و غیره در این تقسیم بندی قرار دارند. علاوه بر آن در بین غیر ترکمنان مقامات بلند پایه دولتی ایران از رئیس جمهور و معاونین و کابینه دولت تا استاندار ی گلستان این واقعه را فرصت و زمینه ساز امید و مشارکت ترکمنان و در نهایت به نفع همگرایی ملی کشور ایران تلقی می کنند. چنین استراتژی موجب گشته تا در مراکز دانشگاهی پایتخت ایران و سایر مراکز علمی مختلف به برگزاری این مراسم مساعدت نمایند.

2_ موافقان مشروط: این طیف در بین ترکمنان عمدتا آن عده از روحانیونی هستند که با اصل برگزاری مراسم مخالف نبوده و نیستند بلکه خواستار مراعات موازین شریعت در طول اجرای مراسم می باشند. از جمله منتقد جدی نواختن موسیقی و آراستن مجلس بزم و شادی و ارتکاب منکرات در محل مقابر به طور عموم و در آرامگاه مختومقلی بطور اخص اند. لذا رفتن بدانجا را با مقاصد فوق الذکر تشویق نمی کنند بلکه نگاه تحذیری خود را در تریبون های نماز جمعه و غیره پنهان نمی دارند. چنین خواسته ای طی سال های اخیر با تلاش مقامات محلی مراوتپه مورد توجه قرار گرفت و در اجابت و تامین خواسته های روحانیون معزز تلاش ها و اقدامات جدی صورت پذیرفت از جمله ی آن برپایی نماز جماعت در عصر پنجشنبه و ایجاد فرصت گردهمایی با رعایت موازین دینی و سخنرانی روحانی در مقام مختومقلی می باشد.

در بین غیر ترکمنان نیز منتقدان برگزاری مراسم مختومقلی با نگاه مقایسه ای با سایر مشاهیر ادبی مثل فردوسی و حافظ و خیام در تعدد مراسم های مختومقلی در بین ترکمنان علامت تعجب در کلام و سوال مستتر در نوشته ها و گفته های خود دارند که چرا برای مشاهیر ملی ایران مثل فردوسی یک روز ولی برای شاعر ترکمن یک هفته جشن بر پا می کنند. ؟!!!!

در حالیکه از درک این حقیقت که مراسم ها عمدتا توسط مردم مشتاق ادب ترکمن و نه دولت برگزار می گردد غافل اند و یا خود را به تغافل در این امر و تاثیرات مثبت داخلی و خارجی آن به عنوان ظرفیت فوق العاده زده و می زنند.

3_ مخالفان: مخالفان برگزاری مراسم های فرهنگی و ادبی ترکمن عمدتا مخالف هرگونه فعالیت فرهنگی و توجه به بدیهی ترین ذائقه و خواسته ی مردمان نجیب ترکمن اند. آنان هر گونه فعالیت ادبی، هنری و اجتماعی ترکمنان را در راستای خدشه دار ساختن اصول وحدت ملی تلقی کرده مخالف سرسخت هر گونه مراسم های ترکمنی با هدف ترویج فرهنگ و ادب ترکمنی می باشند.

این طیف به بزرگنمایی نقاط ضعف و خطرات موهوم اجتماع بزرگ ترکمنان در آرامگاه شاعر ملی ترکمن مبادرت نموده با سیاه نمایی سعی در اشاعه ی تاثیرات منفی و ترویج عدم شرکت در این مراسم دارند. در حالیکه می توانند به موج مثبت این حرکت پیوسته حتی نقاط ضعف را به منظور بر طرف ساختن موانع و مشکلات مطرح و راه علاج را دلسوزانه عنوان نمایند.

البته واقعیت شور و اشتیاق هزاران هزار ترکمن و احترام به نماد ادبی و فرهنگی ترکمن یعنی مختومقلی غیر قابل انکار است .

همچنانکه استفاده از این فرصت برای مقامات سیاسی ایران در جهت مشارکت بیشتر ترکمنان و ظرفیت سازی برای توسعه روابط با کشور ترکمنستان به عنوان نماد مشترکات دو کشور و توجه جهانی به استان گلستان و ترکمنان از واقعیت های غیر قابل انکار می باشد.


لذا در پایان سخن می باید بر این نکته تاکید کرد که توجه و احترام به مختومقلی فراغی پدر ادبیات ترکمن و نماد اتحاد و وحدت همواره ادامه خواهد یافت . و هر سال باشکوه تر از قبل جشن ها و همایش های بزرگداشت وی منعقد خواهد شد. این امر با رفع عیوب و مشکلات و حرکت به سمت کیفی تر شدن مراسم ها قوام و دوام خواهد یافت.

البته بدخواهان در کردار خویش طرفی نخواهند بست و بهتر است بر سر عقل آمده به حمایت از این حرکت فرهنگی همگرایانه و وحدت طلبانه بپیوندند و دست از توطئه و بدخواهی بر دارند.

"مختومقلی دیرلر منینگ ادیمی"
"عالم الین چویار گورسه اودیمی"


(ا.م.سارلی. گرگان/اول خردادماه 1395)
 
بی‌شک دیدگاه هر کس نشانه‌ی تفکر اوست، ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم

فرستنده شاخه
کاربر مهمان
فرستاده‌شده در تاریخ: 2016/5/22 5:02  به روز‌شده در تاریخ: 2016/5/22 20:52
 قدر و مقام ماغتیم غولی
آقای سارلی بذار چند نان به نرخ روز خور برای خودشان فلسفه ببافند.. ملت ترکمن قدر و مقام ماغتیم غولی را به لطف زحمات شما به خوبی می شناسد
پاسخ
ارسال نظر
شرایط نظر*
همه‌ی نظرها نیاز به تایید مدیر سایت دارند
عنوان*
نام شما*
ایمیل*
وب سایت*
پیام*
کد تایید*

اگر نمی‌توانید کد را تشخیص دهید، لطفا روی تصویر کلیک نمایید تا تصویر دیگری ساخته شود


حروف موجود در تصویر را وارد کنید
حساس به بزرگی و کوچکی حروف
حداکثر تعداد تلاش برای ارسال: 10 مرتبه
تبلیغات

ورود

واژه رمز را فراموش کرده‌اید؟

عضو شوید

افراد آنلاين
15 کاربر آن‌لاين است (9 کاربر در حال مشاهده‌ی سایت اخبار)

عضو: 0
مهمان: 15

بیشتر...
تبلیغات