جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳
spot_img
خانهفرهنگیبا حضور مهمانان بین المللی؛ آیین نکوداشت مختومقلی در آق توقای برگزار...

با حضور مهمانان بین المللی؛ آیین نکوداشت مختومقلی در آق توقای برگزار شد

آیین نکوداشت مختومقلی در آق توقای برگزار شد

دویست و هشتاد و هشتمین نکوداشت سالروز تولد مختومقلی فراغی شاعر و عارف ترکمن در جوار آرامگاهش در آق توقای شهرستان مراوه‌تپه با حضور مسئولان و مردم برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان و دانش آموختگان ترکمن به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، آیین نکوداشت دویست و هشتاد و هشتمین سالروز تولد مختومقلی فراغی در حضور جمعی از مهمانان بین‌المللی، استاندار گلستان، نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، مدیران استانی و شهرستانی و مردم استان گلستان در عصر پنج‌شنبه 30 اردیبهشت‌ماه در آرامگاه آن شاعر و عارف ترکمن در آق توقای شهرستان مراوه‌تپه برگزار شد.

در ابتدای مراسم «امانگلدی ضمیر» فرماندار مراوه‌تپه ضمن خوش‌آمد گویی به مهمانان، درباره شهرستان مراوه تپه، نیازهای آن و نیز خدمات دولت و بنیاد علوی به آن شهرستان مطالبی را عنوان کرد.

درباره مختومقلی فراغی نیز ، گفت: مختومقلی اوضاع‌واحوال مردم خود و شرایط اقتصادی و سیاسی را به‌خوبی درک کرد و دیوان بزرگی که از این شعار به یادگار مانده است گواه این موضوع است.

سپس «عادله کشمیری» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، اظهار کرد: مختومقلی شاعری است که در حل مشکلات و دردهای اجتماعی مردم بی‌وقفه تلاش می‌کرد و مدافع جبهه‌ی ستمدیدگان بوده است. او درعین‌حال، ستایشگر زیبایی‌هاست و دلنوازی و مزین نمودن مردم به اخلاق پسندیده جزو رسالت شعری او است.

کشمیری، گفت: در اشعار او ضرب‌المثل‌ها و سخنان حکیمانه چون مرواریدهای درخشان در پی هم می‌آیند. او عارفی متعهد و کنشگر اجتماعی است و رسالت خویشتن را در ارتقا آگاهی‌های مردم و اتحاد و یکپارچگی ملت خویش و مبارزه با ستمگران می‌دیده و همدلی و همدردی مردم مهم‌ترین دغدغه‌ی او بوده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، افزود: دیوان مختومقلی مشحون از اندیشه‌ها و تفکرات عرفانی و دینی و نکات دقیق اخلاقی، سیاسی و اجتماعی و نیز دربرگیرنده‌ی مضامین لطیف غنایی و اوصاف زیبایی از طبیعت است.

وی گفت: چکامه‌های عارفانه وی که حاصل تجربه‌ی مستقیم خود شاعر و مایه گرفته از دل‌وجان اوست سرشار از لطایف عرفانی و دقایق روحانی است.

کشمیری افزود: توجه به خاندان نبوت نیز از ویژگی‌های بارز کلام و بیان مختومقلی است و نیز مختومقلی بهترین اشعار خود را در وصف حضرت علی (ع) سروده است.

در ادامه «رضا آریانپور» نماینده مینودشت، گالیکش، مراوه‌تپه و کلاله در مجلس شورای اسلامی ضمن بیان سخنانی درباره منطقه و شهرستان و ویژگی‌های شخصیتی مختومقلی فراغی، گفت: مختومقلی فراغی عارف نامی ترکمن ایرانی باعث افتخار شهرستان مراوه‌تپه، استان گلستان و کشورمان است.

سپس «امان قلیچ شادمهر» نماینده مردم گنبدکاووس و داشلی برون در مجلس شورای اسلامی؛ با زبان ترکمنی سخنانی را درباره شخصیت و جایگاه مختومقلی فراغی در میان ترکمن‌ها بیان کرد.

در ادامه‌ی برنامه، «غلامرضا منتظری» نماینده مردم شهرستان گرگان و آق‌قلا و نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، گفت: مفاخر و مشاهیر تکیه‌گاه و پشتوانه محکم فرهنگی ما هستند و شناسایی ظرفیت‌های آن‌ها ضروری است.

وی ضمن اشاره به خاطره‌ای از سفرش به کشور ترکمنستان، گفت: در تمامی بیانیه‌ها و اطلاعیه‌ها همواره سخن از مختومقلی بود و آرزومند بودند کاش چهره‌هایی چون او را بیشتر داشتند و ما باید قدر بدانیم که در جای‌جای کشورمان ستارگان درخشانی داریم.

منتظری در ادامه ضمن اشاره به دیوان مختومقلی فراغی که در اوج آن به مفهوم اخلاق توجه نشان داده، با ذکر مصادیقی است، افزود: به باور من او شاعر تقریب مذاهب است. او با هوشمندی و شناسایی مشترکات، همگان را به‌تقریب مذاهب که محورش قرآن و اهل‌بیت است، دعوت می‌کند.

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: همچنین او از وحدت و انسجام سخن به میان می‌آورد؛ مسئله‌ای که برای هر ملت مهم است و اگر نباشد صدای شکستنش به گوش می‌رسد.

وی افزود: مختومقلی اهل تفکر است و باور دارد که همه‌ی هستی در گرو لطف خداست و بدان اشاره می‌کند. همچنین او شاعری عدالت‌پیشه است که در کنار پدری آزادی‌خواه و ظلم‌ستیز زیست کرده و عدالت را رکن مهم دوام جامعه قلمداد می‌کند.

سپس «هادی حق‌شناس» استاندار گلستان، اظهار کرد: ایران از دیرباز مهد تمدن و گهواره پرورش بزرگان فراوانی بوده که در تاریخ و جهان پرآوازه هستند و بی‌شک رازهایی در ماندگاری آن‌ها نهفته است.

استاندار گلستان به 2 ویژگی ممتاز در طول حیات مختومقلی اشاره کرد و گفت: سفر برای یادگیری و آموزش و نیز سفر برای ترویج دین از ویژگی‌های او است و تلاش و همتش برای این سفرها با توجه به امکانات آن زمان، نشان از هوشمندی و جوهر واقعی روحیه حقیقت‌یابی او است.

وی ادامه داد: اگر ما بتوانیم چنین بزرگان و الگوهایی را از دل تاریخ و فرهنگ ایران به نسل حاضر معرفی کنیم؛ کار بزرگی فرهنگی انجام داده‌ایم.

حق‌شناس ادامه داد: در این زمانه و در فضای مجازی و انفجار اطلاعات بارها شاهدیم که افراد، بسیاری از مفاهیم را در یک جمله توئیت می‌کنند؛ چیزی که سالیان خیلی دور بزرگان و شاعران ما در یک تک‌بیت مفاهیم عمیق و بلندی را منتقل کرده‌اند و نشان از غنی بودن این فرهنگ و ادبیات است.

وی افزود: برپایی این‌گونه مراسم‌ها درمانی برای بی‌هویتی برخی نسل‌ها و اقدامی برای برگشتن به هویت ملی است. شاعرانی که همواره مردمی بوده‌اند و درد مردم را درک کرده‌اند و مضامین بلند عرفانی و دینی و … را با زبانی مردمی در کوتاه‌ترین شکل بیان کردند.

حق‌شناس با اشاره به وجود اشتراکات فرهنگی در بین کشورهای منطقه، گفت: سرمایه غنی فرهنگی ما باکمی هوشیاری می‌تواند کمک بزرگی برای رشد اقتصاد و توسعه حداقل برای شمال کشور شود.

یادآوری می‌شود ادای احترام و نثار شاخه ی گل بر آرامگاه مختومقلی، رونمایی از کتاب 4 جلدی ترجمه‌ی اشعار مختومقلی فراغی به فارسی، اجرای سرود، تقدیر از عوامل برگزاری برنامه و مترجمان دیوان اشعار و نیز بازدید از نمایشگاه دایر شده صنایع‌دستی و آثار فرهنگی و هنری جوانان منطقه در محل آرامگاه، از دیگر برنامه‌های نکوداشت بود.

دیگر مطالب

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پربیننده ترین مطالب