پنجشنبه, فروردین ۳۰, ۱۴۰۳
spot_img
خانهدانشجوییبورسیه تحصیلی ترکیه ۲۰۲۰

بورسیه تحصیلی ترکیه ۲۰۲۰

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان ترکمن، ترکیه یکی دیگر از مقاصد تحصیلی برای دانشجویان بین المللی از سراسر دنیا است. هرچند شرایط بورسیه تحصیلی ترکیه بسیار مناسب بوده و دانشجویان را برای کسب این بورسیه تشویق می کند، اما لازم است که موانع موجود در راه کسب بورسیه تحصیلی ترکیه در سال ۲۰۲۰ نیز شناخته شود.

بورسیه تحصیلی ترکیه، متعدد و گرفتن آن چندان سخت نیست. شاید سخت ترین شرط در دریافت بورسیه تحصیلی، سن متقاضی است. ترکیه در تمام مقاطع تحصیلی، کمک هزینه تحصیلی، کمک هزینه زندگی، هزینه های بهداشتی و سفر اعطاء می کند. نیز دوره یک ساله زبان ترکی استانبولی برای تمامی دانشجویان پذیرش شده برگزار خواهد شد. در حقیقت، سال نخست حضور در دانشگاه های ترکیه ، با کلاس های آموزش زبان ترکی همراه است.

برنامه زمان بندی بورسیه تحصیلی تورکیه بورسلاری

تاریخ شروع ثبت نام : ۲۰ دی ماه ۱۳۹۸
تاریخ پابیان ثبت نام : ۱ اسفند ماه ۱۳۹۸
پایان زمان ارزیابی مدارک :  فروردین تا اردیبهشت ۱۳۹۹ (آپریل ۲۰۲۰)
تـاریـخ اعلام نتـایـج : تیر تا مرداد ۱۳۹۹ (جولای ۲۰۲۰)
تاریخ شروع کلاس ها : ۱۱ شهریور ۱۳۹۹

 

ثبت‌نام اتباع خارجی برای اخذ بورسیه تحصیلی در ترکیه سالانه از طریق وبسایت turkiyeburslari.gov.tr انجام می‌شود.

آنها با آپلود اسناد و مدارک از طریق اینترنت، در دانشگاه‌های ترکیه ثبت نام می‌کنند و در صورت اخذ پذیرش برای مصاحبه حضور که در ۱۰۰ نقطه جهان انجام می شود، دعوت می‌شوند.

مصاحبه توسط کارشناسان سازمان مذکور انجام می‌شود. پذیرفته‌شدگان ابتدا یک سال دوره زبان ترکی را می‌گذرانند و سپس به تحصیل در مقاطع لیسانس، فوق لیسانس، دکترا و دکترای تخصصی می‌پردازند.

دانشجایان دارای این نوع بورسیه، علاوه بر تحصیل رایگان در تمام مقاطع از مزایایی مانند دریافت مبلغ نقدی ماهانه، خوابگاه رایگان، بیمه سلامت عمومی و هزینه ایاب و ذهاب بهره مند خواهند شد.

 

سن دانشجویان متقاضی

دانشجویان متقاضی بورسیه تحصیلی ترکیه، حتماً باید در دایره سنی خاصی باشند، وگرنه در صورت پذیرش مدارک دیگر، پذیرش شان در دانشگاه لغو خواهد شد. دایره این سن به ترتیب زیر است:

  • برای دانشجویان مقطع کارشناسی و پزشکی : متقاضی باید متولد بعد از تاریخ ۱۲ دی ۱۳۷۷ باشد (کمتر از ۲۱ سال)
  • برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد: متقاضی باید متولد بعد از تاریخ ۱۱ دی ۱۳۶۸ باشد (کمتر از ۳۰ سال)
  • برای دانشجویان مقطع دکترا: متقاضی باید متولد بعد از تاریخ ۱۱ دی ۱۳۶۳ باشد (کمتر از ۳۵ سال)

متقاضیان دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه در مقطع دکترا شانس بیشتری دارند، اما در مجموع تمامی افراد در تمامی مقاطع می توانند شانس خود را برای دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه امتحان کنند.

شرایط و مدارک بورسیه تحصیلی ترکیه

مدارک لازم برای بورسیه تحصیلی ترکیه بدین ترتیب است:

  • مدرک تحصیلی و تمامی ریز نمرات از مقطع دیپلم تا آخرین مقطع تحصیلی.
  • مدارک شناسایی معتبر.
  • گواهی قبولی کنکور (در صورت وجود).
  • توصیه نامه از اساتید (برای مقطع کارشناسی ارشد و دکترا).
  • فعالیت های علمی، مقالات، شرکت در همایش ها، ثبت اختراعات و و .
  • مدارک بین المللی در صورت وجود: GMAT – GRE – IELTS – TOFEL .
  • یک عدد عکس اسکن شده ۴*۶٫

برای تأیید دانشجو در بورسیه تحصیلی ترکیه، چند شرط اصلی وجود دارد:

ریز نمرات بالا، معدل بالا و CGPA، شرکت در آزمون های بین المللی و نمرات آنها، اعتبار دانشگاه های مقاطع پیشین، آزمون ورودی برای دانشگاه محل پذیرش، رزومه علمی قوی. داشتن مدرک تافل یا آیلتس اجباری نیست، اما امتیاز مثبت محسوب می شود. تسلط به زبان ترکی استانبولی از اهمیت بالایی برخوردار است. بورسیه تحصیلی ترکیه و ارزش آن بر اساس نمرات مدارک یاد شده اعطاء خواهد شد. حتی نمرات دوره دبیرستان نیز از اهمیت برخوردار هستند.

در مرحله نخست ثبت نام، ترجمه مدارک نیاز نیست و تنها ارسال اسکن مدارک کفایت می کند. نیز برای دانشجویان و دانش آموزانی که در کنکور رتبه خوبی کسب کرده اند، این رتبه امتیاز محسوب می شود، و دقت داشته باشند که هنگام ارسال مدارک، گواهی رتبه کنکور را نیز ارسال کنند. بورسیه تحصیلی ترکیه در مقطع دکترا، برای کسانیکه پیش از پذیرش با اساتید یا کمپانی دیگری ارتباط علمی برقرار کرده اند، سریعتر و قویتر به دست خواهد آمد.

ریز نمرات و معدل لازم برای درخواست بورسیه تحصیلی ترکیه

  • *مقطع لیسانس: دست کم ۱۴ از ۲۰، و یا ۷۰ از ۱۰۰٫
  • *مقطع کارشناسی ارشد: دست کم ۱۵ از ۲۰، یا ۷۵ از ۱۰۰٫
  • *مقطع دکترا: دست کم ۱۵ از ۲۰، یا ۷۵ از ۱۰۰٫

 

مصاحبه برای بورسیه تحصیلی ترکیه

در صورت پذیرش مدارک ارسالی، در مرحله بعدی مصاحبه انجام می گیرد، که یا به صورت حضوری در دانشگاه پذیرش شده انجام می شود، یا به صورت اینترنتی، و یا به صورت حضور در سفارت ترکیه در کشور خودتان. سوالات مصاحبه ها در مورد هدف شما از درخواست بورسیه تحصیلی ترکیه است، اما سوالات اینترنتی با پرسش های چهار گزینه ای به شکل سخت تری برگزار می شود.

ویژگی های بورسیه تحصیلی ترکیه

در بورسیه تحصیلی ترکیه، شهریه به طور کامل آف می شود و تحصیل رایگان است. دانشجویان بورسیه، بیمه عمومی داشته و هزینه های درمان شان کاملاً رایگان است. اقامت برای این دانشجویان رایگان است. البته به شرطی که از خوابگاه دانشجویی استفاده کنند. در غیر این صورت می بایست هزینه مسکن را شخصاً بپردازند. هزینه سفر نیز به عهده دانشگاه است.

بطور میانگین بورسیه تحصیلی ترکیه در هر یک از مقاطع بدین ترتیب خواهد شد:

  • در مقطع لیسانس: ماهانه ۷۰۰ لیر.
  • در مقطع کارشناسی ارشد، ماهانه ۹۵۰ لیر.
  • در مقطع دکترا، ماهانه ۱۴۰۰ لیر.

 

اهمیت بورسیه تحصیلی ترکیه

هزینه تحصیل و زندگی در ترکیه سنگین نیست، و بدون دریافت بورسیه تحصیلی نیز می توان از پس آن برآمد. اما از یک سو شرایط اخذ بورسیه سخت نیست، و از یک سو مسیر برای تمامی دانشجویان از سراسر جهان باز است؛ پس دلیلی برای امتحان نکردن شانس وجود ندارد.

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که طبق قوانین ترکیه، با اخذ ویزای تحصیلی، و حتی پس از اتمام تحصیلات با استخدام شدن و دریافت ویزای کاری، باز هم امکان درخواست اقامت دائم ترکیه و تابعیت وجود ندارد. بنابراین اگر قصد خروج از کشور برای ادامه تحصیل و سپس گرفتن تابعیت و اقامت دائم دارید، ترکیه مقصد مناسبی برای شما نخواهد بود. پیش از درخواست بورسیه تحصیلی ترکیه، دانشگاه های سایر کشورها، بورسیه آنها، و شرایط اقامت آنها را بررسی کنید، تا گزینه ای که مناسب برای اهداف تان است را برگزینید.

دیگر مطالب

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پربیننده ترین مطالب