جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳
spot_img
خانهگزارشمرثیه ای برای تعطیلی چندباره فرودگاه کلاله

مرثیه ای برای تعطیلی چندباره فرودگاه کلاله

تعطیلی چندباره فرودگاه کلاله درشرق گلستان که دومین فرودگاه این استان محسوب می شود به هر دلیل که باشد، مرثیه ای سوزناک برای مردم و مسئولان این خطه از ایران اسلامی است که باید برای آن چاره اندیشی شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان ترکمن به نقل از ایرنا، فرودگاه شهرستان کلاله که حدود نیم قرن قدمت دارد، به منظور استفاده اختصاصی یکی از وابستگان رژیم طاغوت و نیز سمپاشی اراضی زراعی تحت تصرف وی، درسال ۱۳۵۰ و در سه کیلومتری شمال غربی شهر کلاله و در زمینی به مساحت ۳۱۵ هکتار تاسیس شد.

این فرودگاه پس از پیروزی انقلاب همچنان کاربری هواپیماهای سمپاش را داشت تا اینکه با صرف هزینه های میلیاردی، بار نخست درسال ۱۳۷۴ و بار دوم در سال ۱۳۹۱ باحضور رئیس جمهوری وقت و با هدف استفاده مسافری درمسیر تهران – کلاله (هفته ای دو پرواز رفت و برگشت) بازگشایی شد اما به دلیل استقبال کم رنگ مسافران، پس از دو ماه فعالیت تعطیل شد.

فرودگاه کلاله پس از یک وقفه چهار ساله و برای بار سوم ۲۸ مهر ۱۳۹۵ مجددا در این مسیر یعنی تهران – کلاله راه اندازی شد اما با وجود کاهش ۵۰ درصدی قیمت بلیط و برخی حمایت های دیگر، باز هم به دلیل استقبال کم رنگ مسافران در کمتر از دو ماه از آغاز فعالیت، مجددا با توقف پرواز و تعطیلی مواجه شد.

با این حال برخی مسئولان منطقه از فرمانداران و نمایندگان مجلس شورای اسلامی گرفته تا استاندار، معاونین و مدیرکل فرودگاه های استان گلستان و محمدرضا رضایی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تماما در مراسم ها و سخنرانی های خود همچنان معتقد بوده و هستند که فرودگاه کلاله ظرفیت خوبی برای توسعه و رونق منطقه شرق استان است و براین اساس برای بار چهارم پروازهای این فرودگاه را در ۱۸ مرداد ۹۶ مجددا در مسیر تکراری تهران – کلاله راه اندازی کردند.

پس از راه اندازی فرودگاه کلاله برای بار چهارم، مشکل اساسی استقبال کم مسافران، باز هم این فرودگاه را که به قول برخی ها طلسم شده است، به تعطیلی موقت کشاند و امروز (اول ابان) رامین آذری مدیرکل فرودگاه های استان گلستان خبر تعطیلی موقت پروازهای فرودگاه کلاله را پس از دو ماه فعالیت، به دلیل کاهش مسافران اعلام کرد.

وی در این خصوص گفت که پروازهای این فرودگاه با ظرفیت زیر ۵۰ درصد لود مسافر (ظرفیت هواپیما و تعداد مسافرین در هنگام پرواز) انجام می شد و این از لحاظ اقتصادی برای شرکت طرف قرارداد به صرفه نبود و باعث شد تا پروازهای کلاله – تهران به طور موقت و تا بعد از ایام اربعین حسینی، لغو شود.

آذری ادامه داد: از هواپیماهای مسافربری ‘آنتونف ۷۴’ فعال در مسیر تهران – کلاله در خط پروازی نجف از شهرهای دیگر کشور استفاده می شود.

با این حال هر چند بخت فرودگاه کلاله هر از چند وقت یک بار گشوده و پس از یکی دو ماه فعالیت مجددا بسته می شود، اما بخت فرودگاه گرگان هر روز بازتر از دیروز شده و بر تعداد پروازهای آن افزوده می شود.

آذری دراین خصوص نیز گفته است، هم اکنون در فرودگاه بین المللی گرگان درهفته ۹۰ پرواز ورودی و خروجی در مسیرهای تهران، مشهد، کیش، زاهدان و نجف اشرف انجام می شود و قرار است ۲ خط هوایی دیگر نیز در این فرودگاه بزودی راه اندازی شود.

اینکه چرا فرودگاه کلاله با این همه امکانات و زیرساخت هایی که برای آن فراهم شده قادر به لود کردن ۴۰ مسافر از حدود یک میلیون جمعیت ساکن درشرق استان گلستان در هر پرواز در مسیر تهران به کلاله نیست، معمایی است که باید برای آن حل آن چاره اندیشی شود.

یکی از مدیران دفاتر خدمات مسافرتی در شرق گلستان معتقد است که زمان پروازهای فرودگاه کلاله نه تنها مناسب نیست بلکه تعداد آن نیز کم است و به همین دلیل استقبال مسافران کم است.

وی که خواست نامش در گزارش ذکر نشود گفت: علاوه بر این از فرودگاه کلاله با توجه به بافت قومیتی و جمعیتی شرق استان گلستان می توان در مسیرهای زاهدان و مشهد استفاده کرد.

سخنی که فرماندار کلاله و رئیس فرودگاه کلاله نیز به آن اشاره داشتند و علت راه اندازی نشدن خط پروازی در مسیر مشهد و زاهدان را نداشتن تانکر سوخت رسان اعلام کردند.

نصرت برزگر فرماندار کلاله گفت: مشکل فرودگاه کلاله، نبود مخزن سوخت‌ رسان است تا هواپیماها با سوخت ‌گیری مجدد، بتوانند در مسیر مشهد و زاهدان پرواز داشته باشند.

وی با انتقاد از مدیریت فرودگاه های استان و شرکت نفت گلستان که یک ماه است با وجود نامه نگاری درخصوص ارسال تانکر سوخت رسان و تعهد اخلاقی در این خصوص، به درخواست فرمانداری کلاله توجه نکرده اند، افزود: با استقرار تانکر سوخت رسان، پروازهای کلاله به زاهدان و مشهد نیز راه اندازی می شود.

برزگر اما از خبر تعطیلی فرودگاه کلاله که امروز از قول مدیرکل فرودگاه های استان در برخی رسانه های گروهی منعکس شده، نیز غافلگیر شد و گفت: فعالیت فرودگاه کلاله در دور جدید که از نیمه دوم مرداد ماه امسال آغاز شد، طبق برنامه قرار بود به مدت سه تا چهار ماه ادامه یافته و برای استمرار پروازهای آن برنامه ریزی شود.

همچنین رئیس فرودگاه قدس کلاله نیز چند روز پیش در گفت و گو با ایرنا تاخیر در ارسال تانکر سوخت رسان هواپیما از فرودگاه مرکز استان به این شهرستان را مانع برقراری پروازهای کلاله – زاهدان دانسته بود.

عبدالخلیل صادقی با اشاره به آماده بودن جایگاه سوختگیری هواپیما در فرودگاه کلاله گفته بود: با وجود قول مساعد مسئولان استانی برای تامین و حمل تانکر سوخت رسان از گرگان به کلاله و نصب آن در جایگاه سوخت، اما تاکنون این وعده ها محقق نشده است.

وی ادامه داده بود: با تامین این تانکر سوخت رسان، خط پروازی کلاله به زاهدان و بالعکس در کوتاهترین زمان راه اندازی و جمع زیادی از مسافران منطقه از خدمات این خط هوایی بهره مند می شوند.

بااین حال و به گفته برخی افراد آگاه و محلی، انتقادات مسئولان شهرستان کلاله از مدیریت فرودگاه های استان گلستان در ارسال نکردن تانکر سوخت رسان درتعطیلی موقت فرودگاه کلاله بی تاثیر نبوده است.

فرودگاه کلاله برای استمرار پروازها و نقش آفرینی در توسعه و رونق اقتصادی منطقه، نیازمند مدیریت و برنامه ریزی صحیح در مسیرهای پروازی است که مسافر دارد و گرنه برقراری هراز چند گاه پرواز در مسیر تهران – کلاله با توجه به اینکه افراد کمتری از منطقه شرق گلستان به مقصد تهران و از طریق هوایی و فرودگاه کلاله اقدام می کنند، ره به جایی نمی برد و تجربه شکست خورده ای است که چندین بار تکرار شده است.

فرودگاه کلاله که به گفته فرماندار این شهرستان، تاکنون میلیاردها ریال برای تکمیل و تجهیز بخش های فنی و پروازی آن از بیت المال کشور هزینه شده، اکنون با لغو مکرر پروازها هرچند به صورت موقت، بلااستفاده می ماند و این وجهه خوبی در نزد مردم ندارد.

هم اکنون فرودگاه کلاله دارای بسیاری از زیرساخت های لازم برای نشست و برخاست هواپیماهای بدنه متوسط شامل باند به طول ۲ کیلومتر و عرض ۳۰ متر، دستگاه کمک ناوبری NDB، برج مراقبت پرواز و ساختمان اداری، تکنیکال بلاک و آتش نشانی، پایانه کوچک مخصوص مسافران اختصاصی و پارکینگ هواپیما می باشد.

شهرستان کلاله با افزون بر ۱۳۰ هزار نفر جمعیت درشرق گلستان واقع است.

دیگر مطالب

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پربیننده ترین مطالب