جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳
spot_img
خانهاقتصادیجهش تولید آبزیان خزر با پرورش ماهی در قفس

جهش تولید آبزیان خزر با پرورش ماهی در قفس

جهش تولید آبزیان خزر با پرورش ماهی در قفس

بهره‌مندی از حدود ۱۳۰ کیلومتر نوار ساحلی و دسترسی به پهنه آبی خلیج گرگان و دریای خزر فرصت مناسب توجه و استفاده از ظرفیت‌های حوزه آبزی‌پروری و اجرای طرح‌های پرورش ماهی در قفس و پِن برای گلستانی‌ها است؛ ایده‌ای که سال‌های اخیر در گلستان مورد توجه قرار گرفته و توسعه آن با شتاب در حال انجام است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان ترکمن به نقل از ایرنا، تحقق جهش تولید و شتاب بخشیدن به توسعه همه جانبه قشر کم برخوردار ساحل نشین از جمله اثرات این طرح ها است که در نتیجه آن گلستان به یکی از مراکز مهم تولید انواع آبزیان به ویژه گونه های ماهی مانند قزل آلا ، سفید ، آزاد ،فیل ماهی ، کفال و خاویاری تبدیل شده است.

کاهش فشار صید و برداشت از منابع آبزی دریا، کمک به حفظ و مدیریت ذخایر دریای خزر و افزایش اشتغال و کمک به توسعه همگون و سازگار با محیط زیست از جمله دستاوردهای اجرای طرح پرورش ماهی در قفس و پن (محوطه ای محصور شده با تور و متصل به کف دریا) در آب های خزر است.

علاوه بر مباحث تولید، استفاده از این فرصت در حوزه گردشگری آبی نیز بسیار ثمر بخش است و فراهم کردن زیر ساخت های لازم برای حضور گردشگران در مراکز احداث پن و قفس در دریا، علاوه بر خرید مستقیم انواع ماهی تولید شده در قبل دریا، موجب رونق مشاغلی همچون مسافربری و گردشگری دریایی خواهد شد.

در همین پیوند مدیر کل شیلات گلستان با مطلوب ارزیابی کردن تعداد متقاضیان اجرای طرح پرورش ماهی در قفس گفت: چند سرمایه گذار ساخت قفس در دریا را آغاز کرده اند که بخش عمده این تجهیزات متعلق به بومیان ساحل نشین در استان گلستان است.

سید جواد قدس‌علوی اظهار داشت: اکنون ۲۰ قطعه قفس در سواحل شهرستان گمیشان در حال نصب قطعات است که توسعه این طرح علاوه بر ایجاد مشاغل همگن با طبیعت، آمار صیادان غیرمجاز منطقه را کاهش داده و توسعه آن موجب بهسازی مجدد ذخایر آبزیان خزر می شود.

وی ادامه داد : بنیاد برکت حمایت مالی از متقاضیان ایجاد طرح پرورش ماهی در قفس انجام می دهد و محدودیتی در این حوزه ندارد اما برخی دغدغه ها، رغبت سرمایه گذاران برای فعالیت در این بخش را کم کرده است.

قدس علوی ادامه داد: در طرح پرورش ماهی در قفس، سرمایه گذار میلیاردها تومان سرمایه را در پهنه آبی و در وسط دریا مستقر می کند در حالی‌که هیچ سند و تملکی بر آن عرصه ندارد که این مسئله، در کاهش اشتیاق سرمایه‌گذاران تاثیرگذار است.

مدیرکل شیلات گلستان ادامه داد : طرح های پرورش و تولید انواع ماهی مانند قزل آلا، سفید، آزاد، فیل‌ماهی ، کفال و خاویاری در قفس با وجود هزینه های بالای اولیه می تواند فرصت مناسبی برای بهبود فضای کسب و کار و شکوفایی اقتصادی استان باشد.

وی ادامه داد: محدودیت منابع آبی و برخورداری از پیش نیاز مهمی مانند دریای خزر، ضرورت پرورش ماهی در قفس را به عنوان یکی از راهکارهای توسعه آبزی پروری در گلستان افزایش داده است.

معاون آبزی پروری شیلات گلستان هم گفت: ظرفیت اسمی پروانه های صادره شده برای متقاضیان پرورش ماهی در قفس و پن در استان هزار و ۷۵۰ تن است که در حال حاضر ۱۱ قفس و ۱۱ پن در مناطق فراساحلی گلستان مشغول فعالیت و تولید بوده و ۱۰ نفر به طور مستقیم دراین طرح ها مشغول به کار هستند.

به گفته محمود سقلی پارسال ۵۰ تن ماهی در طرح های پرورش ماهی در قفس و پن گلستان تولید شد.

وی به عمق کم آب در محدوده سواحل گلستان اشاره کرد و گفت: این عمق کم، انتقال سازه های سنگین به مناطق فرا ساحلی را با مشکل مواجه کرده که برای این کار، تجهیزات پرورش ماهی در قفس از مناطقی مانند بندرامیرآباد به پهنه آبی خزر منتقل می شود که هزینه و دشواری زیادی برای سرمایه گذار به همراه دارد.

وی ادامه داد: بخش های سبک تر این قفس ها از طریق ساحل خواجه نفس گمیشان و با قایق های کوچک به مناطق مشخص شده دریا منتقل و با سازه های بتنی به اعماق آب زنجیر می شود.

سقلی گفت: اگر چه فعالیت در بخش پرورش ماهی در قفس به دلیل دشواری در نصب و بهره برداری از قفس در دریا برای گلستانی ها دشوار است اما عمق کم دریا در سواحل این استان فرصت مناسب راه اندازی پِن را در اختیار سرمایه گذاران قرار داد.

پرورش ماهی در پن یک روش جدید آبزی پروری است که در آن محیط‌های آبی با ابزارهایی نظیر تیرک‌های چوبی و توری محصور شده و در آن پرورش آبزیان انجام می شود.

پرورش ماهی در قفس

 

بر خلاف پرورش ماهی در قفس، کف پن بستر منبع آبی است و با ساحل نیز در ارتباط است.

مدیر ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در گلستان نیز گفت: طرح پرورش ماهی در قفس در مرحله اول با شناسایی ۲۵ نفر در روستای خواجه نفس شهرستان گمیشان آغاز شد که مبلغ اعتبارات بنیاد برای هر نفر ۴۰۰ میلیون ریال است.

مهدی سلمان زاده اظهار داشت: همچنین با حمایت این ستاد، ۱۶ قفس پرورش ماهی و ۲ شناور حمل وسایل و ۲۵ وزنه یک تنی خریداری شده که سرمایه گذاران در حال نصب قطعات قفس ها برای نصب در دریا هستند.

به گفته وی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در استان گلستان برای پرداخت وام به فعالان این حوزه محدودیتی ندارد.

رییس مرکز تحقیقات ذخایر آبزیان آب های داخلی در استان گلستان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: اجرای طرح پرورش ماهی در پِن یکی از طرح های دارای قابلیت توسعه در گلستان است که اجرای آن می تواند به افزودن بر فرصت های شغلی استان منجر شود.

عباسعلی آقایی‌مقدم اظهار داشت: گلستان به دلیل قرار گرفتن در منطقه کم عمق عمق دریای خزر، ظرفیت فراوانی برای پرورش ماهی در پِن دارد.

وی افزود: ماهیان خاویاری، کفال و کپور در دریای خزر قابلیت پرورش در پِن و قفس را دارند.

به گزارش ایرنا ایران دومین تولید کننده بزرگ محصولات آبزی‌پروری خاورمیانه است و در مقیاس جهانی نیز ایران هفدهمین تولیدکننده بزرگ محصولات آبزی‌پروری به شمار می رود.

حدود ۱۳۰ کیلومتر از ساحل دریای خزر در گلستان قرار دارد که ساکنان حاشیه آن از جمله گُمیشان و بندرترکمن به حرفه صیادی اشتغال دارند و از این طریق تامین معاش می کنند.

استان گلستان علاوه بر این در پرورش ماهیان خاویاری، میگو و سایر ماهیان بومی و دریایی از جمله کپور فعال است که برنامه ریزی برای پرورش به شیوه پِن و قفس می تواند زمینه ساز جذب سرمایه گذاری بیشتر و استفاده از ظرفیت های دریای خزر برای پرورش بیشتر انواع آبزیان شود.

 

بیمه عمر

دیگر مطالب

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پربیننده ترین مطالب