شنبه, فروردین ۱۱, ۱۴۰۳
spot_img
خانهاجتماعیکنکور و عدالت آموزشی با رویکرد بندرترکمن

کنکور و عدالت آموزشی با رویکرد بندرترکمن

کنکور و عدالت آموزشی با رویکرد بندرترکمن

با اعلام نتایج کنکور امسال نیز همانند سالهای گذشته اکثر نفرات برتر کشور از مدارس خاص و سمپاد بودند و این شائبه و دغدغه نظام طبقاتی آموزش دوباره مطرح گردید.

اما این موضوع در شهرهای کوچک مانند بندرترکمن چه وضعیتی دارد؟

واقعیت امر این است که مدارس لاکچری محدود بوده و اکثرا در کلان شهرها بویژه در شهر تهران قرار دارند.افرادی که در مدارس تیزهوشان،دولتی و غیر دولتی بندرترکمن در حال تحصیل هستند از نظر امکانات،مدیریت،کادر آموزشی و اجرایی تفاوت فاحش و قابل توجهی ندارند،بلکه چیزی که مدرسه تیزهوشان را متمایز می سازد حضور دانش آموزانی است که سخت کوش و پرتلاش بوده که یک مرحله گزینشی را با موفقیت گذرانده اند که این امر نقش بسزایی در خود باوری و اعتماد بنفس آنها داشته که در رقابت برای کنکوراثر گذاری فوق العاده ای دارد.

در سالهای اخیر با حضور مدیران،معلمان و کادر اجرایی دلسوز و با تجربه در راس مدارس دولتی و غیر دولتی که علاوه بر انجام وظیفه ذاتی خود که همانا تربیت و اموزش دانش آموزان است،آماده سازی دانش آموزان را برای کنکور که یکی از کارهای ویژه اصلی و حتی یکی از اهداف راهبردی خود تعریف کرده اند که اثرات آن نه تنها در سالهای آتی مشاهده خواهد شد بلکه امسال نیز رویت شد.

واقعیت امر این است که برای موفقیت در رشته های پرمخاطب کنکور به جز استعداد فردی و تلاش دانش آموز و داشتن برنامه مناسب،موضوع تمکن مالی والدین و مهمتر از آن اعتقاد آنان به هزینه کردن برای دریافت اموزشهای اماده سازی برای کنکوراز دیگر دلایل موفقیت در کنکور است.

در واقع در این بیان نقش اصلی را زیر ساخت های خانوادگی،اجتماعی و فرهنگی و آموزشی که از همان اول دانش آموزان را در یادگیری مطالب درسی قوی کرده است که آموزش در کلاسهای آماده سازی بیش از پیش تقویت میکند بر عهده دارد.

با توجه به اینکه بدترین بی عدالتی،بی عدالتی آموزشی است و بی عدالتی آموزشی سر منشا بسیاری از بی عدالتی ها در سالهای بعد خواهد بود و در نتیجه برای جامعه بسیار خطر آفرین خواهد بود .

با در نظر گرفتن این نکته که بندرترکمن از نظر اقتصادی و اشتغال در وضعیت مناسبی قرار ندارد و در نتیجه بسیاری از خانواده ها بعلت فقدان تمکن مالی قادر به پرداخت هزینه های کلاسهای مورد نیاز را ندارند.

شایسته است همانطور که مردم پاک و مهربان بندرترکمن در مشکلات سیل و کرونا به یاری هموطنان آمدند بار دیگر با پویش مومنانه تحت عنوان پویش آموزشی به یاری این عزیزان بشتابند .

در این خصوص می طلبد افراد تحصیلکرده که در واقع از امکانات و نیروی انسانی این شهر برای رسیدن به مدارج عالی استفاده کردند و در واقع وامدار و مدیون این شهر هستند پیشقدم شده و گوی سبقت را از دیگران بربایند و ضمن ادای این دین در راستای اعتلای شهر بکوشند.

قطعا اکثر افرادی که با حمایت این عزیزان به موفقیت هایی می رسند در آینده به این شهر باز خواهند گشت و با دید مثبتی که از قبل دارند بیش از پیش در راستای اعتلای شهر خواهند کوشید و به آیندگان کمک خواهند کرد.

فرهاد کردی
معاون آموزشی دانشگاه علمی_کاربردی استان گلستان

دیگر مطالب

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پربیننده ترین مطالب