سه شنبه, اسفند ۲۹, ۱۴۰۲
spot_img
خانهاجتماعیآشنایی با روستای قره یسر شهرستان کلاله

آشنایی با روستای قره یسر شهرستان کلاله

آشنایی با روستای قره یسر شهرستان کلاله

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان و دانش آموختگان ترکمن، روستای قره یسر از توابع بخشداری پیشکمر شهرستان کلاله در دهستان زاوکوه قرار دارد.

روستای قره یسر به دو قسمت بالا و پایین تقسیم و نامگذاری شده است. این روستای دارای آب و هوای معتدل و با طبیعت زیبا و بکر است.

شاید برخی از افراد که از جاوی تابلو نام این روستا عبور می کنند و یا با این نام روستا مواجه می شوند سوال پیش آمده باشد که اسم روستا یعنی قره یسر به چه معنا و علت نامگذاری آن چیست؟ تا کنون اطلاعات موثقی در این زمینه بدست نیامده است لذا در صفحه اینستاگرامی سایت دانشجویان و دانش آموختگان ترکمن، در خصوص نام روستا و علت نامگذاری به بحث گذاشته شد که پاسخ های زیادی دریافت شد که جهت جمع بندی؛ نظراتی که دیگر کاربران با آن هم نظر بودند در ذیل می آید و هنوز جواب قطعی در این خصوص مشخص نیست:

اسم روستا از دو ترکیب قره + یسر می باشد که هر واژه معنا و تفاسیر گوناگونی برای آن عنوان شده است:

کلمه قره در حالت عادی به معنای سیاه است اما کلمه قره فقط برای بیان رنگ نیست بلکه برای توصیف بزرگی یا ترسناکی هم استفاده می شده است بطوریکه معناهای دیگر همچون نترس و جسور هم برای آن عنوان شده است.

کلمه یسر هم فقط به معنای اسیر یا یسیر نیست بلکه در معناهایی مانند جذاب، حیله گر، فرد باشیطنت یا مکار نیز به کار می رود بطوریکه معنای اصطلاحی قلدر و زورگو هم از آن برداشت شده است.

حال با ترکیب این دو کلمه یعنی قره یسر معنای ترکیبی همچون خرس سیاه ، زن سیاه ، قوچ سیاه ، اسیر سیاه نیز پاسخ برخی از کاربران بود.

در نامگذاری روستای های ترکمن صحرا« جغرافیای طبیعی زیستگاه هم تاثیرگذار بوده است  و نام بخشی اندکی از روستاها نیز به دنبال وقوع امری مهم و غیرمعمول شکل گرفته است. بطوریکه در نامگذاری روستای قره یسر هم روایت های گوناگونی نقل شده است که شامل موارد زیر است:

1- در روستای قره یسر بعلت وجود دره بادی به نام قره یل می وزد که در اصل قره یل اسنه که به مرور مخفف شده قره یسر

2- قره یل اسر یعنی درگیری بادها و ابر باران زا که موجب باران می شود در واقع قره یسر نیست و قره یل اسر است …

3- اسیرهای سیاه پوست یا برده از این مناطق عبور دادند.

همانطور که در بالا اشاره شد فعلا پاسخ قطعی در خصوص علت نامگذاری روستای قره یسر نداریم اما با پاسخ های زیادی که از طرف کاربران دریافت شد باعث افزایش معلومات ما و کاربران سایت شد که امیدواریم مفید واقع شده بود، منتظر دیگر نظرات شما عزیزان هستیم.

دیگر مطالب

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پربیننده ترین مطالب