سه شنبه, اسفند ۲۹, ۱۴۰۲
spot_img
خانهاجتماعیآمانقلیچ آهمند (سخاوی) شاعر شهیر ترکمن صحرا درگذشت

آمانقلیچ آهمند (سخاوی) شاعر شهیر ترکمن صحرا درگذشت

آمانقلیچ آهمند (سخاوی) شاعر شهیر ترکمن صحرا درگذشت

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان و دانش آموختگان ترکمن، آمانقلیچ آهمند (سخاوی) شاعر شهیر ترکمن صحرا ، دوشنبه 4 اسفند بعلت سکته مغزی در بیمارستان مطهری گنبد مورد عمل جراحی قرار گرفت. بعد از 8 روز در کما بودن، سه شنبه 12 اسفند ساعت 14 تسلیم مرگ میشود و قبل از نماز شب در زادگاهش اوقی تپه در آرامگاه (حاجی محمد بیات) به خاک سپرده شد.

درگذشت شاعر ادیب و سخنور مردمی آقای امانقلیچ آهمند (تخلص سخاوی ) فرزند غایب اهل روستای اوقی دفه از توابع بخش مرزی داشلی برون شهرستان گنبد کاووس غم و اندوه بزرگی را به جامعه ی ادبی و فرهنگی ترکمن صحرا تحمیل کرد.

مرحوم آمانقلیچ آهمند (سخاوی) علیرغم عدم کسب تحصیلات عالیه ، زبان ترکی استانبولی و انگلیسی نیز تسلط داشتند.

این شاعر فقید از دوران کودکی عشق و علاقه وافری به ادبیات و زبان مادری داشت و بیشتر کتابهای شاعران کلاسیک را میخواند و به همان سبک هم شعر می سرود جالب اینکه غالب سروده هایش را حفظ بود و در هر محفل و مجالسی اشعارش را از بر میخواند و در این زمینه قریحه و ذوق فوق العاده ای داشت.

آمانقلیچ آهمند (سخاوی)، شاعری ساده زیست و فروتن بود و بیشتر اشعارش مضامین اجتماعی داشت و اوج شعری وی به سال های اوایل انقلاب برمی گردد و به دلیل کهولت سن و مشغله های زندگی در سالیان اخیر کمتر شعر می گفت.

شاعر آمانقلیچ چهار فرزند؛ دو دختر و دو پسر به یادگار گذاشتند.

پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان و دانش آموختگان ترکمن، درگذشت شاعر امانقلیچ سخاوی را به جامعه ادبی ترکمن صحرا ، علی الخصوص خانواده آن مرحوم تسلیت عرض می نماید.
روحش شاد و یادش گرامی

دیگر مطالب

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پربیننده ترین مطالب