جمعه, فروردین ۳۱, ۱۴۰۳
spot_img
خانهورزشیاسب‌های برتر شانزدهمین جشنواره زیبایی اسب اصیل ترکمن در صوفیان کلاله معرفی...

اسب‌های برتر شانزدهمین جشنواره زیبایی اسب اصیل ترکمن در صوفیان کلاله معرفی شدند

شانزدهمین جشنواره ملی زیبایی اسب اصیل ترکمن به میزبانی روستای صوفیان شهرستان کلاله واقع در شرق گلستان با معرفی اسب‌های برتر پایان یافت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان و دانش آموختگان ترکمن به نقل از ایرنا، در این جشنواره یک روزه بیش از ۱۵۰ راس اسب‌ از استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، مازندران، گیلان، تهران، البرز، فارس و اصفهان در ۱۰ دور نریان و مادیان از کره پای مادر تا سیلمی‌ها با هم رقابت کردند.

این رقابت‌ها در ۱۰ دور شامل دور اول کره‌های مادیان پای مادر، دور دوم کره‌های نریان پای مادر، دور سوم کره‌های یک ساله مادیان، دور چهارم کره‌های یک ساله نریان، دور پنجم کره‌های ۲ ساله مادیان، دور ششم کره‌های ۲ ساله نریان، دور هفتم مادیان سه تا پنج ساله، دور هشتم نریان سه تا ۶ ساله، دور نهم مادیان ۶ سال به بالا و دور دهم نریان ۶ سال به بالا برگزار شد.

«بِلانکا دِ تُولِد» داور بین المللی از مادرید پایتخت اسپانیا که رییس انجمن اسب آخال تِکه این کشور هم است بر اساس شاخص‌های معین اسب‌های برتر اول تا سوم در هر دور را انتخاب کرد.

در دور اول “شادلان”،  در دور دوم “خان صوفیان”،  در دور سوم “شادی گُز”،  در دور چهارم “عشق آباد”،  در دور پنجم “آلتین آی”، در دور ششم “بامدادسیاه پوش”، در دور هفتم  “سعادت سیاه پوش”، در دور هشتم “افشارطوس سیاهپوش” و در دور نهم “دل آرای یاسین” توسط داور بین المللی به عنوان‌ اسب‌های اول انتخاب شدند.

در دور دهم که مهمترین دور جشنواره زیبایی اسب ترکمن محسوب می‌شود با نظر داور از میان اسب‌های سیلمی “آرکا” اسب سردار آزمون فوتبالیست لژیونر گنبدی اول، “رها مهرپور” از شیراز دوم و “شاهوار نور” از البرز مقام سوم را به‌دست آوردند.

صنعت پرورش اسب ترکمن که در بین اهالی ساکن در استان گلستان از جمله مناطق گنبدکاووس، کلاله، مراوه‌تپه، آق‌قلا و بندرترکمن جایگاه ویژه‌ای دارد، زمانی می‌تواند در ایجاد درآمد برای پرورش دهنده و اشتغالزایی برای جوانان استان مفید باشد که مسوولان و متولیان زمینه صادرات و همچنین رونق بیشتر برنامه‌هایی مانند جشنواره زیبایی اسب ترکمن به میزبانی کلاله و برگزاری مسابقات منطقه‌ای و بین المللی را در رشته‌های مختلف سوارکاری فراهم کنند.

پانزدهمین دوره جشنواره ملی زیبایی اسب اصیل ترکمن سال گذشته با شرکت ۱۵۴ راس اسب از استان‌های خراسان شمالی، رضوی و جنوبی، مازندران، البرز، گیلان، زنجان، فارس، قزوین، اصفهان، تهران و گلستان به میزبانی روستای صوفیان شهرستان کلاله واقع در شرق گلستان برگزار شده بود.

حدود سه هزار سر اسب ترکمن در بیشتر نقاط گلستان از جمله گنبدکاووس، کلاله، گالیکش، مراوه‌تپه، آق‌قلا و بندرترکمن به سبک‌های “ایلخی‌داری، سنتی و صنعتی” پرورش داده می‌شود.

اسب ترکمن با داشتن بدنی کشیده و لاغر، گونه‌ای زیبا از نژاد اصیل اسب‌ محسوب می‌شود که بیشتر در منطقه ترکمن صحرای استان گلستان زیست کرده و پرورش می‌یابد و صادرات آن برای حفظ نژاد به خارج از کشور ممنوع است.

از گذشته پرورش اسب نزد قوم ترکمن‌ ساکن گلستان رایج بود و امروز هم این استان در دنیا به پرورش مادیان مشهور است.

اسب ترکمن گونه‌ای از اسب‌های اصیل ایرانی است که پیشینه‌ای طولانی در زندگی ترکمن‌ها دارد و با توجه به ویژگی‌های خاص‌اش در تمام امور ورزشی پرطرفدار بوده و علاقمندان حاضر هستند مبالغ هنگفتی را برای داشتن این اسب پرداخت کنند.

شهرستان کلاله واقع در شرق استان گلستان پنج واحد فعال پرورش اسب و همچنین ۵۵۰ راس اسب اصیل ترکمن با بیش از ۱۰۰ نفر بهره بردار دارد.

دیگر مطالب

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پربیننده ترین مطالب