شنبه, اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳
spot_img
خانهاجتماعیبرگزاری مسابقات ملی زیبایی اسب ترکمن در علی آباد کتول

برگزاری مسابقات ملی زیبایی اسب ترکمن در علی آباد کتول

مسابقات ملی زیبایی آیینی اسب ترکمن عصر پنجشنبه دهم مهرماه با حضور بیش از ۱۰۰ اسب نژاد ترکمن از سراسر کشور به میزبانی شهرستان علی آباد کتول استان گلستان با قضاوت خانم ورا از کشور روسیه برگزار شد.

مهندس امین بهلکه زاده در همین راستا نوشتاری با عنوان “چراغی که بر خانه رواست” در اولکامیز منتشر نموده است که در ذیل می خوانید:

چند سال پیش و به مناسبت جشن عروسی یکی از دوستان به روستای گز از توابع جرگلان سفر کردیم،از مهمان نوازی و خونگرمی و رقص و پایکوبی شب جشن که بگذریم آنچه برایم هنوز هم به یاد ماندنی و خاطره انگیز بوده و هست .

مسابقات بزرگ اسبدوانی صبح فردای عروسی بود،میدانی بزرگ در میان کوههایی حصار شده همچون استادیوم آزادی،ترکمنهایی که به عشق اسب و اسبدوانی از کوچک و بزرگ و از زنان و مردان،پیاده و سواره از سرتاسر جرگلان به عشق اسبدوانی آمده بودند و دامنه کوه های اطراف میدان را پر کرده بودند.

هنوز هم چهره مشتاق آنان در ذهنم نقش بسته علی الخصوص پیرمردی که بعد از پیروزی اسبش با غرور تمام به تبریک مردم با لبخند سر تکان میداد و دور میدان سر از پا نمیشناخت، دیدن چنین شور و شوقی برای من سالهاست الهام بخش بوده و هست از آن بابت که خوب میدانم امروزه روز،اسب و اسبداری به دلیل هزینه زیاد و بر خلاف گفته های سردار در برنامه دورهمی،از زندگی روزمره بسیاری از ترکمنها رخت بربسته و به کالایی لوکس تبدیل شده اما بخش هویتی و اصالت تاریخی فرهنگی چیزی نیست که به آسانی از بدنه جامعه حذف یا کمرنگ گردد،ارزشهایی که ریشه در خون ملتی دوانده باشد.

هویت و عناصر ایجاد آن مهمترین رکن انسجام و وحدت آن جامعه میباشد که میبایست در حفظ آن و پرورش و بالنده گی ایشان،ملت و حاکمیت دست در دست هم کوشا باشند،از این قرار است برگزاری مسابقات اسبدوانی در چندین شهر ترکمن و جشنواره ملی اسب ترکمن که سالهاست در صوفیان کلاله برگزار میگردد که باعث دلگرمی دوستداران فرهنگ این مرز و بوم میباشد لیکن امسال و به بهانه برگزاری مراسمی اینچنینی در علی آباد کتول احساس شادمانی توامان با غم بر دل و اندیشه گذر کرد.

شادمانی از آن بابت که دیده شدن و تحسین شدن داشته های هر جامعه ای در پیشگاه سایر فرهنگها موجب مودت و دوستی میان آنهاست و غم از بابت اینکه نکند خدای ناکرده اصل این جشنواره ها و مراسمات از زادگاه و منزل خویش رخت بربندد و بجای تامین و پرورش زیرساخت های بیشتر در مناطق ترکمن نشین،چراغ مجلسشان بیفروغ گردد و نشود مصداق این ضرب المثل که چراغی که بر خانه رواست بر مسجد حرام. انشاالله…

دیگر مطالب

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پربیننده ترین مطالب