پنجشنبه, اردیبهشت ۶, ۱۴۰۳
spot_img
خانهاجتماعیتاج سلطان نظرخانی، بانو هنرمند و فعال در زمینه صنایع دستی ترکمن

تاج سلطان نظرخانی، بانو هنرمند و فعال در زمینه صنایع دستی ترکمن

تاج سلطان نظرخانی، بانو هنرمند و فعال در زمینه صنایع دستی ترکمن

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان و دانش آموختگان ترکمن، خانم تاج سلطان نظرخانی، بانو هنرمند و ساعی ترکمن با 85 سال همچنان فعال در زمینه ساخت و تولید صنایع دستی ترکمن است که ایشان خودشان را بشرح ذیل معرفی می نماید:

من تاج سلطان نظرخانی ٨۵ سال سن دارم (ییلیم تاوشان) متولد روستای کوچک خرطوم و بعد از ازدواج ساکن روستای کوچک حاجی قلیچ شدم و صاحب دو دختر و هشت پسر شدم.

از دوران کودکی صنایع دستی مثل قالی بافی، نمد مالی و .. را از مادر مرحومم یاد گرفتم و در دوران فراغت اگر فرصتی پیش می آمد با این هنرها خودم را سرگرم میکردم و کمک حال معیشت خانواده ام بودم. بعد از فوت همسرم بهمراه یکی از فرزندانم زندگی میکنم و برای رهایی از تنهایی و افسردگی روزی ٣ الی ۴ ساعت گلیم بافی (قاقما پالاس) میکنم تا خودم را سرگرم کنم و این گلیم ها را به یادگار به فرزندان، نوه ها و عروسهایم و دیگر اقوام میدهم تا به یادگار از من داشته باشند.

 راز سلامتی من لطف خداوند بوده است خودم هم هیچ وقت از یاد خدا غافل نمیشم و در سال حدود ۴ ماه روزه میگیرم. در کنار اینها سعی کرده ام که بیشتر از غذاهای سالم که خودم تهیه میکنم استفاده کنم.

 

توصیه خانم نظرخانی به جوان ها:

توصیه ام به جوانها بخصوص دختران جوان و عروس این هست که همیشه به یاد خدا باشند و این صنایع اصیل ترکمنی را یاد بگیرند چرا که یادگرفتن این هنرها و خلق آنها آدم از غم و غصه رها میکند و احساس مفید بودن میدهد.

من همیشه سحر خیز بوده ام و بعد از نماز صبح و دعای خیر برای سلامتی مردم و یورت پارخاتلیق دارم.

قابل ذکر است که پارسال خانم نظرخانی به بیماری کرونا نیز مبتلا شدند که موفق به شکست کرونا نیز شدند که در این زمینه می گوید:

خواهش دیگر من از مردم اینه که مراقب کرونا باشند واقعا بیماری خطرناکی هست من تابستان گذشته کرونا گرفتم و ده روز در بیمارستان شهدا بستری بودم.از همینجا از پرسنل درمان بیمارستان تشکر میکنم.

پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان و دانش آموختگان ترکمن، برای این بانو هنرمند ترکمن آرزوی توفیق و سلامت روز افزون می نماید.

 

 

دیگر مطالب

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پربیننده ترین مطالب