به گفته وی تالاب گمیشان با برخورداری از حدود ۲۵ کیلومتر نوار ساحلی مشترک با دریای خزر شرایط مناسبی برای احیا و حیات دوباره دارد.

خدیور بیان کرد: منظورکردن ایستگاه‌های پمپاژ آب و یا رسوب برداری از کریدورهای مشترک تالاب با دریای خزر امکان احیای این زیستگاه را فراهم می‌سازد.

وی گفت: از جمله موضوعاتی که در خصوص احیای تالاب گمیشان باید مد نظر قرار بگیرد ضرورت حدنگاری و تدقیق مرزهای شرق این پهنه زیستی با اراضی متعلق به مردم است.

خدیور ادامه داد: باید مقوله پساب سایت پرورش میگوی گمیشان هم به شکل مناسبی مدیریت شود تا علاوه بر وضعیت کمی آب، کیفیت آب تالاب هم در شرایط خوبی قرار بگیرد.

وی افزود: به سبب نوع بافت خاک بستر و شرایط اقلیمی گمیشان امکان ایجاد کانون‌های ریزگرد بسیار محتمل است و تعلل در اجرای آن می‌تواند علاوه بر تهدید زندگی حدود ۸۰ هزار نفر از شهروندان گمیشان زندگی اهالی شهرستان‌های اطراف مانند گرگان ، آق قلا و حتی گنبد کاووس را هم تحت تأثیر قرار دهد.

برنامه ۵ ساله احیا تالاب گمیشان

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان در این خصوص  گفت: بخش اعظمی از آب تالاب گمیشان آن از طریق دریای خزر تأمین می‌شود، متأسفانه به دلیل پایین آمدن تراز آب دریای خزر هم خلیج گرگان و هم تالاب گمیشان از این موضوع متأثر شده‌اند.

محمدرضا کنعانی افزود: در حال حاضر هیچ رودخانه دائمی به تالاب گمیشان منتهی نمی‌شود، در گذشته رودخانه گرگانرود به این تالاب وارد می‌شد، ولی مسیر این رودخانه چندین دهه تغییر کرده است.

وی بیان کرد: در پنجمین نشست ستاد هماهنگی و مدیریت تالاب‌های کشور با حضور معاون اول رئیس جمهور، نقشه راه نجات برخی از تالاب‌ها از جمله این تالاب گمیشان ترسیم شد.

کنعانی بیان کرد: به همین منظور با دستور معاون اول رئیس جمهور چهار هزار و ۵۰ میلیارد ریال برای احیای تالاب گمیشان از طریق سازمان برنامه و بودجه اختصاص یافته است.

طبق گفته وی براساس مطالعات و برنامه ریزی های انجام شده، زمان اجرای این طرح پنج ساله است.

کنعانی اضافه کرد: جلوگیری از خشک شدن و افزایش شوری و ایجاد گرد و غبار، کاهش بار آلودگی و جلوگیری از تبخیر تالاب و جلوگیری از تخریب تصرف اراضی از جمله محورهای این طرح است.

وی گفت: ۱۶ برنامه مداخله‌ای در نظر گرفته شد که هشت مورد آن با بیشترین اثربخشی در اولویت اول قرار داشته و باید به صورت اضطراری آغاز شود و سایر برنامه‌ها از جمله پمپاژ آب، در نظر گرفتن حق آبه، احداث تصفیه خانه فاضلاب در گمیشان، توجه به سیستم تخلیه فاضلاب مجتمع میگو و احداث سیستم تخلیه فاضلاب شهرک صنعتی گمیشان در اولویت دوم هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، با توجه به تزریق اعتبار برای احیای تالاب گمیشان، امید است تا وضعیت بغرنج این اکوسیستم آبی بهبود یافته و شاهد حضور پرندگان مهاجر و رونق اقتصادی در این منطقه باشیم لذا انتظار می‌رود این روند شتاب بیشتری به خود بگیرد.