جمعه, فروردین ۳۱, ۱۴۰۳
spot_img
خانهترکمنستانترکمنستان برای گرامیداشت سگ آلابای، یک روز تعطیل عمومی اعلام کرد

ترکمنستان برای گرامیداشت سگ آلابای، یک روز تعطیل عمومی اعلام کرد

ترکمنستان برای گرامیداشت سگ آلابای، یک روز تعطیل عمومی اعلام کرد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان و دانش آموختگان ترکمن، ترکمنستان یک تعطیلی و جشن ملی جدید را به بزرگداشت سگ بومی خود اختصاص داده است. سگ “آلابای” یا سگ “چوپان (شِپِرد) آسیای مرکزی”،  یکشنبه ۲۵ آوریل، در مراسمی با اهدای جوایز، این نژاد گرامی داشته شد.

قربانقلی بردی محمداف، رئیس‌جمهوری، بزرگ‌داشت این نژاد سگ را بعنوان نماد میراث ملی تشویق کرده است.

سگ آلابای و نژاد اسب باستانی “آخل‌تِکِه” میراث ملی ترکمنستان محسوب می‌شوند.

یکشنبه، سگ‌ها صحنه اصلی مراسمی را در اختیار داشتند که شامل مسابقه “بهترین نمایش” سگ‌های آلابای بود و در آن گام‌برداری سگ‌ها براساس ظاهر و چابکی قضاوت می‌شد.

همچنین سردار بردی‌محمداف پسر رئیس‌جمهور و معاون نخست‌وزیر جایزه برتر شجاعت را به سگی که در خدمت نگهبانان مرزی بود اعطا کرد.

به گزارش رسانه‌های دولتی او در مراسم افتتاح یک مجتمع جدید پرورش سگ‌ آلابای در عشق‌آباد، پایتخت، نیز حضور یافت.

بسیاری از دامداران سنتی در ترکمنستان سگ‌های آلابای را بکار می‌گیرند. آنها از بزرگترین سگ‌های جهان هستند و وزن‌شان تا ۸۰ کیلوگرم می‌رسد.

سال گذشته، رئیس‌جمهور بردی محمداف از مجسمه طلایی شش متری سگ آلابای در پایتخت رونمایی کرد.

آقای بردی محمداف هر از گاه یک اسب یا توله سگ آلابای را به رهبران کشورهای متحد هدیه می‌دهد.

در سال ۲۰۱۷، ویدئویی از او منتشر شد که سگی را به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه هدیه می‌دهد. آن ویدئو بسیار بازنشر و دست به دست شد و از او به دلیل رفتارش با سگ در آن ویدئو انتقاد شد.

 

نگاهی به تاریخچه و خصوصیات سگ ترکمن آلابای

ترکمن‌ها به طور تاریخی، طبیعت‌نشین بودن ) و اقتصادی بر پایه دامداری-کشاورزی و بازرگانی داشتن (داد و ستد با شهرهای جاده ابریشم در آسیای میانه). و تصور طبیعت‌نشینانی که تاریخشون پر از فتوحات بزرگ و حرکت در فضای وسیع استپ‌های اوراسیایی بوده، بدون یک سگ نگهبان قوی سخت خواهد بود.

ترکمن ها به همراه دارایی اصلی‌شون، یعنی دام‌هاشون، بین ییلاق‌ها و قشلاق‌ها جابجا می‌شدند و سگ، یک دوست و محافظ جدانشدنی بود. هم این‌طور بود که ترکمن‌ها در طول تاریخ، نژاد سگ ترکمن، آلابای رو توسعه دادند. آلابای یک سگ نسبتاً بزرگ و البته قدرتمند است که بیش‌تر از ۴۰۰۰ (چهار هزار) سال قدمت داره و نتیجه انتخاب مصنوعی نیست.

در طبیعی خشن و با آب و غذایی کم و تحت مقابله دائمی با مهاجمان طبیعی، آلابای در طول بیش از ۴ هزار سال یک پروسه انتخاب طبیعی سختگیرانه رو پشت سر گذاشته که باعث شده است قوی و شجاع بار بیاد، هوش بالایی داشته و  نسبت به ناحیه‌ای که بهش واگذار می‌شود، به شدت حساس، با بچه‌ها خوب، با سالمندان مهربان و به اعضای خانواده فوق‌العاده وفادار است. به لحاظ نژادی، آلابای ترکمن و سگ تبتی به هم نزدیک هستند (یکسان نه)؛‌ در هر صورت در ترکمن صحرا، آلابای به همراه اسب ترکمن یک ثروت ملی محسوب می‌شود . خصوصیت مهم آلابای این است که تنها در صورتی وارد جنگ می‌شود که یک خطر آشکار، ناحیه تحت مراقبتش، اموال یا شخص صاحبش رو تهدید کند یا مرز ناحیه‌ای که ازش نگهبانی می‌کند، شکسته بشود. خصوصیات بارز یک نوع نژاد خاصی با اندامی تنومند وبزرگ و دارای شخصیتی غالب . مستقل و ازاد

مکان تولد: ترکمن صحرا
تاریخ تولد: بیش از چهار هزار سال
عملکرد: نگهبان خانه و کارخانه مزرعه و گوسفندان
میانگین سن: ۱۱ الی ۱۵ سال میانگین

وزن ماده: ۴۰ الی ۶۵ میانگین

وزن نر: ۵۰ الی ۷۹ میانگین

قد ماده: ۶۰ الی ۶۹

میانگین قد نر: ۶۵ الی ۷۸

رنگ: سفید وکرم و دارای لکه های قهوه ای وسیاه عادت و خصوصیاتش وهمچنین رفتارش بسیار متعادل میباشد در هر زمان خونسرد و در مقابل غریبه ها همیشه در اماده باش به طور حتم باید در بیرون زندگی کند و بسیار بزرگ و قدرتمند میباشد از دیگر سگ های چوپان شجاع و طاقت پذیرتر در هر شرایط با وقار و از نظر فیزیکی مقاوم و تنومند در این نژاد هیچ چیزی به عنوان حداکثر وزن وقد معنی ندارد بلکه در اندازه های باور نکردنی هم میتواند باشد برای اموزش فضای کافی باید داشته باشید و همچنین صبور باشید زیرا بسیار کند عمل میکند و در داخل شهر برای نگهداری این سگ در اپارتمان توصیه نمیشود واین نکته نباید فراموش شود که الابای سگ هر کسی نمیشود و افرادیکه صبور نباشند و تمایل به نشان دادن قدرت خود هستند از نگهداری این سگ جدا خودداری نمایند همچنین این نوع سگ از اشخاص معلومی تبعیت میکند و در حین تربیت نیز اکیدا از شدت و فریاد نباید استفاده نمود و همچنین بسیار در برابر صاحبش اطاعت پذیر میباشد و او را به عنوان لیدر یا رهبر خود قبول مینماید همیشه در حال انجام وظیفه میباشد.

به طور مثال نگهبانی از خانه و کارخانه ویا گله گوسفند ومزرعه به نظر تنبل میرسد ولی شما گول این شخصیت را نخورید در عین حال میتواند بسیار سریع عمل کند با بچه‌ها خوبه، با سالمندان مهربان و به اعضای خانواده فوق‌العاده وفاداره خصوصیت مهم آلابای اینه که تنها در صورتی وارد جنگ می‌شه که یک خطر آشکار، ناحیه تحت مراقبتش، اموال یا شخص صاحبش رو تهدید کنه یا مرز ناحیه‌ای که ازش نگهبانی می‌کنه، شکسته بشه. این سگها رو اکثرا گوش ها ودم هایشان رو کوتاه میکنند برای اینکه در حال مبارزه با سگ های دیگر و یا گرگ ها از گوش ودمشان را گاز نگیرند و در غیر این صورت اگر اینطور شکست بخورند برای انها تجربه بسیار سختی میشود وباعث ترسو شدن سگ میشود برای همین گوش ها و دمهایشان را کوتاه میکنند که هم بهتر مبارزه کند وهم شجاعتش بیشتر شود وهمچنین قابل ذکر است که این نوع سگها مدیریت خاصی در بین سگ های دیگر دارند ودر مقابل سگ های غریبه بسیار حساس میباشند و اجازه ورود به منطقه اختصاصی خود را به هیچ وجه نمیدهند الابای از زمان های قدیم با رمزو راز ناشناخته به عنوان سگ چوپان شناخته میشود و هم اینک میتوانید این سگ را در ترکمن صحرا و ترکمنستان . ازبکستان و افغانستان. قزاقستان به راحتی یافت نمود.
این سگ با تاریخی ۴۰۰۰ ساله میباشد

دیگر مطالب

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پربیننده ترین مطالب