پنجشنبه, فروردین ۹, ۱۴۰۳
spot_img
خانهترکمنستانترکمنستان در خزر جزیره می سازد

ترکمنستان در خزر جزیره می سازد

روزنامه ‘ترکمنستان بی طرف’ روز یکشنبه از عشق آباد گزارش داد که دولت ترکمنستان قصد دارد برای جذب جهانگرد بیشتر یک جزیره مصنوعی هلالی شکل و مقعر در دریای خزر احداث کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان ترکمن به نقل از ایرنا، اگرچه تاکنون بیش از ۵۰ جزیره بزرگ و کوچک طبیعی در دریای خزر ثبت شده است اما دولت عشق آباد بر اساس یک طرح راهبردی جدید مدتی است که یک میلیون ۶۰۰ هزار متر مربع از سواحل دریای نزدیک بندر ترکمن باشی را با سنگ پرکرده است تا با توسعه محیط زیست گیاهی آن و ایجاد یک فرودگاه بین المللی در این جزیره، آنرا به یک مرکز گردشگری بین المللی تبدیل کند.
این روزنامه به نقل از یک منبع که خواست نامش فاش نشود اعلام کرد که بنیاد این جزیره که رو به بندر خواهد بود با قلوه سنگ های بزرگ ریخته شده و با ایجاد موج شکن، رسوبات خاکی میانه های آنها نیز به ارتفاع ۴ تا ۵ متر از سطح دریا پر شده است تا تا با مشجر کردن آن پایه های یک شهرک مصنوعی جنگلی نیز ریخته شود.
تجزیه تحلیل ترکیب گیاهان این جزیره مصنوعی نشان می دهد که بیشتر ترکیب نمکی سواحل اروپا در این جزیره بارگیری و بازسازی شده تا بتواند زمینه برای جذب پرندگان دریایی همچون فلامینگو، قو، اردک و غاز و حواصیل و پلیکان و دیگر گونه های جانوری اروپایی را به خود فراهم آورده و بتواند پذیرای بیش از ۸۰ هزار گردشگر داخلی و بین المللی باشد.
کارشناسان بین‏‌المللی صنعت گردشگری عقیده دارند که دولت ترکمنستان با سرمایه‏‌گذاری کلان در این جزیره قصد دارد در آینده منطقه ملی گردشگری آوازه را به یک منطقه آزاد توریستی و تجاری در ساحل دریای خزر تبدیل کند.
حداث جزیره مصنوعی در آب‌های ساحلی ترکمنستان در حالی است که عشق‌آباد با ارائه تسهیلات فراوان به ویژه در صدور ویزا، معافیت از مالیات، اختصاص زمین، تسهیلات اداری، ثبت شرکت و دریافت طرح توانسته تعداد زیادی از شرکت‌های خارجی ساختمان‌سازی را برای مشارکت در ایجاد منطقه ملی گردشگری ‘آوازه’ در ساحل دریای خزر جذب کند.
فصل گردشگری ساحلی در ترکمنستان از اواخر ماه می شروع شده و تا ماه اکتبر و اوایل نوامبر ادامه دارد و گردشگران می‌توانند از امکانات ۱۲ کیلومتر خط ساحلی این منطقه استفاده کنند.

دیگر مطالب

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پربیننده ترین مطالب