سه شنبه, اسفند ۲۹, ۱۴۰۲
spot_img
خانهاجتماعیتصادف با شتر یکی از دغدغه های بزرگ رانندگان در ترکمن صحرا

تصادف با شتر یکی از دغدغه های بزرگ رانندگان در ترکمن صحرا

تصادف با شتر یکی از دغدغه های بزرگ رانندگان در ترکمن صحرا

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان و دانش آموختگان ترکمن، با افزایش هر چه بیشتر استفاده از خودرو، در یکی دو دهه اخیر و بارها شاهد اعلام خبر وقوع حوادث ناشی از برخورد وسایل نقلیه با شترهای حاشیه جاده های ترکمن صحرا هستیم.

تصادف با شتر یکی از دغدغه های بزرگ رانندگان در مناطق ترکمن نشین در شهرهای آق قلا ، گنبدکاووس ، مراوه تپه ، بندرترکمن و گمیشان است.

هر از گاهی تصادف خودرو با شتر در جاده شمالی گنبد به سمت مرز گمرک و مراوه تپه رخ می دهد که لطمات جبران ناپذیری را وارد می سازد. یکشنبه شب ۱۸ مهر ۱۴۰۰ ، تصادف پژو ۲۰۶ با شتر در جاده گنبدکاووس به داشلی برون ۲ کشته و ۲ مصدوم برجای گذاشت.

شترهایی که در طول روز چرا کرده و به هنگام غروب باید با گله راه خانه در پیش گیرند، ساز ناکوک می زنند و حیران و سرگردان راه خود را در پیش می گیرند و گاه به هنگام گذر از جاده حق تقدم را رعایت نکرده و ساز تصادف مرگبار را کوک می کنند.

شترها به طور عموم بی ملاحظه هستند و با توجه به هیکل بزرگ و جثه سنگین خود، به خودروها اعتنایی نکرده و با همان شیوه خودشان به جاده می زنند که بیشتر مواقع منجر به برخورد شدید با وسایل نقلیه به ویژه پراید و پژو می شوند و در نهایت مرگ سرنشینان آنها را رقم می زنند.

مردم در استان گلستان کم و بیش از چموشی و خونسردی این حیوان و همچنین ورود ناگهانی آن به جاده تا حدودی اطلاع دارند و سعی می کنند در شب با سرعت کم و احتیاط بیشتر در جاده ها حرکت کنند ولی برخی از هموطنان غیربومی بی خبر از شتر گرفتار این ارابه های مرگ در جاده های استان می شوند.

اغلب حوادث رانندگی برخورد با شتر در شب و تاریکی رخ می دهد که شترها در حال چرا از کنار گذر راه ناگهان وارد به جاده می شوند و مانند کوه در برابر راننده خودرو قرار می گیرند و به عامل تصادف مرگبار تبدیل می شوند.

شتر حیوانی است که حرکتش همواره با تاخیر مواجه است ،این حیوان وسط جاده می ایستد و هرگونه بوق زدن تاثیری در حرکتش تاثیر ندارد.

یکی از راهکارهای پیشنهاد شده و تا حدودی اجرا شده برای کاهش خطر برخورد خودروها با شتر در جاده به ویژه در شب نصب جلیقه های شب نما و یا شبرنگ به آنها است.

اگر کمربندهای مخصوص شبرنگ به شتر بسته شود به راحتی از دوردست قابل دیدن خواهد بود و رانندگان متوجه حضور آنها در جاده می شوند.

یکی دیگر از راهکارهای پیشنهادی این است که با توجه به اینکه شترها نمی توانند از چاله هایی با عرض نیم متر و یا کمتر عبور کنند بهتر است در حاشیه مسیرهای پر تردد چاله حفر و یا دیوارهای کوتاه احداث شود و یا ایجاد گارد ریل در اطراف جاده ها، فنس کشی، احداث شیب شیروانی، کانال و خاک ریز در دو سوی جاده می تواند بسیار در کاهش تصادفات ناشی از برخورد خودرو با شتر تاثیرگذار باشد.

دیگر مطالب

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پربیننده ترین مطالب