جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳
spot_img
خانهاجتماعیتهدید جدی بهداشتی برای کرونایی‌ترین شهر گلستان/ آیا تدبیری برای حل مشکل...

تهدید جدی بهداشتی برای کرونایی‌ترین شهر گلستان/ آیا تدبیری برای حل مشکل کانال داخل شهر گمیش‎تپه می‌شود؟

به گزارش  پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان و دانش آموختگان ترکمن به نقل از فارس، شهرستان گمیشان به واسطه دارا بودن اولین گمرک ایران روزگاری از کسب و کار پررونق و خوبی برخوردار بود، اگر چه در حال حاضر پتانسیل‎های خوبی برای توسعه همه جانبه و پایدار در این شهرستان وجود دارد اما ساکنان این منطقه با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‎کنند.

در این میان یکی از مشکلات مهم مردم گمیش‌تپه که سال‎ها موجب بروز مشکلات فراوانی برای مردم بومی این منطقه شده است وجود یک کانال آب در وسط شهر می‎باشد به گفته افراد بومی این کانال برای تخلیه آب‎های جاری و سیلاب‎های احتمالی ساخته شده است اما سال‌هاست به محلی برای دفن زباله‎های خانگی و فاضلاب تبدیل شده و محلی امن برای جولان موجودات موذی به‌وجود آمده است از سویی بوی بسیار نامطبوع که از کانال وسط شهر متصاعد می‎شود موجب آزار شهروندان و مسافرانی که برای گشت و گذار این شهر را انتخاب کرده‎اند، می‎شود.

با شیوع کرونا طی چند ماه اخیر و تأکید مسوولان بر رعایت بهداشت فردی برای مقابله با این ویروس خطرناک، بدیهی است که مسوولان امر نباید از هیچ تلاشی برای رفع این مشکل در گمیش‎تپه فروگذار کنند.

در همین رابطه رئیس مرکز بهداشت گمیش‎تپه در خصوص مشکلات بهداشتی که از وجود کانال وسط شهر برای شهروندان به‌وجود آمده است در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: مشکل کانال وسط شهر از سالیان قبل و در زمان تصدی‎گری فرمانداری‎های گذشته مطرح شده است و همواره جزو دغدغه‎های مرکز بهداشت شهرستان محسوب می‎شد.

ایری تصریح کرد: بارها به فرمانداری، شهرداری مکاتبه و در جلسات مختلف کارگروه سلامت شهرستان این مشکل مطرح شده و حتی به مسوولان استانی نیز این موضوع را انعکاس داده‎ایم اما به دلایلی از جمله حریم رودخانه و یکسری مسائل مربوط به شهرداری و شرکت آب منطقه‎ای هنوز اقدام خاصی انجام نشده است.

وی ادامه داد: آخرین بار در فروردین سال جاری در کارگروه سلامت اخطاریه برای رسیدگی هر چه سریع‌تر به وضعیت کانال آب صادر شد اما هزینه بالای بهسازی کانال و تخصیص اعتبار برای این امر مطرح شد.

رئیس مرکز بهداشت گمیشان با بیان اینکه استمرار این وضعیت تهدیدی برای بهداشت عمومی محسوب می‌شود، افزود: در وضعیتی که درگیر کرونا هستیم و از طرفی گمیشان در وضعیت قرمز قرار دارد باید هر چه سریع‌تر برای رفع این مشکل راهکاری اندیشیده شود چرا که در غیر این صورت به مشکلات بخش بهداشت و درمان افزوده می‎شود.

* انجام عملیات لایروبی رودخانه وسط شهر در گمیش‌تپه/ منتظر استقرار بیل‌مکانیکی مدیریت بحران استان برای لایروبی رودخانه گمیش‌تپه هستیم

شهردار گمیش‎تپه با بیان اینکه استفاده از لفظ کانال وسط شهر برای این شهرستان درست نیست، افزود: چیزی که برخی دوستان از آن به عنوان کانال نام می‎برند رودخانه است نه کانال و سال‎ها به نام «رودخانه ملت» در وسط گمیش‎تپه قرار دارد.

فرزاد ساتلقی یکی از اولویت‎های کاری خود از زمان تصدی‎گری شهرداری را مشکلات مربوط به رودخانه ملت عنوان کرد و افزود: در گذشته لایروبی برای این رودخانه اتفاق نیفتاده است اما لایروبی به تنهایی حلال مشکلات رودخانه نیست.

وی با بیان اینکه لایروبی تنها یک نقش مسکن برای رودخانه ملت را دارد، افزود: باید یک حق‌آبه برای این رودخانه در نظر گرفته شود و اگر بتوانیم مقدار آبی به صورت جاری داشته باشیم مشکل نیزارها در اطراف این رودخانه نیز رفع می‎شود.

شهردار گمیش‎تپه اضافه کرد: هماهنگی‎هایی با اداره کل مدیریت بحران استان در خصوص به کارگیری بیل مکانیکی برای لایروبی رودخانه انجام شده است در حال حاضر بیل مکانیکی در جای دیگری در استان برای انجام عملیات استقرار دارد بعد از اتمام کار برای عملیات لایروبی وارد استان می‎شود.

* تکمیل ساخت پل گمیش‎تپه تا پایان آذر ماه سال جاری

ساتلقی در خصوص پل گمیش‎تپه که در وسط این شهر مستقر است، افزود: پل گمیش‎تپه یا پل امام خمینی اوائل فروردین ماه سال جاری تخریب می‎شود بعد از چند روز از آغاز عملیات متوجه شدیم تأییدیه دستگاه‌های خدمات‌رسان همچون مخابرات، آب و گاز وجود ندارد حدود ۲۵ روز پیگیر این مسائل بودیم که متوجه شدیم املاک مجاور پروژه نیز فاقد بیمه هستند.

وی اضافه کرد: پروژه در وسط شهر انجام می‎شد با توجه به گودبرداری برای عملیات خطر ریزش و رانش وجود داشت حدود ۱۵ روز هم بحث بیمه املاک مجاور طول کشید.

شهردار گمیش‎تپه گفت: پل وسط این شهر دارای محدودیت‎های زیادی از جمله عدم تأییدیه از دستگاه‌های خدمات‌رسان، احتمال ریزش و رانش، عدم بیمه املاک مجاور و بحث‎های اجتماعی بود که همه این‎ها موجب به تعویق افتادن پروژه شد اما تمام سعی ما بر این است تا پایان آذر این پل به اتمام برسد.

* استاندار گلستان ثابت کرده برای حل مشکلات مردم هیچ‌وقت معطل کسی نمی‌ماند/ گمیشانی‌ها از استاندار درخواست دارند بار دیگر مدیریت جهادی و انقلابی را با رفع مشکل چندین ساله این شهر را به مدیران نشان دهد

در این چند سال بارها خبرنگاران، رسانه‌ها و فضاهای مجازی از مشکلات جدی بهداشتی مردم شهر گمیشان به خاطر وجود غیربهداشتی این کانال خبر، گزارش تصویری و گزارش منتشر کردند، بارها مقامات شهرستانی، استانی و نمایندگان مردم از این کانال بازدید و قول رفع آن را در کوتاه‌ترین زمان داده‌اند ولی تاکنون حداقل از امکانات موجب استان برای لایروبی و حل آن کاری صورت نگرفته است اینکه در شرایط کرونایی تمام شهرهای استان به وضعیت نارنجی و زرد بر می‌گردند و شهر گمیشان همچنان وضعیت قرمز دارد شاید یکی از دلایل وجود همین کانال یا به قول شهردار رودخانه وسط شهر گمیش‌تپه یا گمیشان باشد.

هادی حق‌شناس استاندار گلستان تاکنون ثابت کرده است برای حل مشکل مردم هیچ‌وقت معطل کسی نمی‌ماند و ابتدا خود وارد میدان عمل شده و بعد دستگاه‌ها را برای رفع آن مشکل بسیج می‌کند، مردم ترکمن‌نشین این استان از استاندار تقاضا دارند بار دیگر مدیریت جهادی و انقلابی را به مدیران نشان دهد و این مشکل چندین ساله این دیار را برطرف کند.

گمیش تپه یکی از شهرهای استان گلستان است این شهر در شمالی‌ترین قسمت حاشیه شرقی دریای خزر قرار دارد و از طرف شمال به کشور ترکمنستان، از جنوب به بندرترکمن، از شرق به آق‌قلا و از طرف غرب به دریای خزر ختم می‌شود، این شهر با بندر ترکمن حدود ۱۹٫۵ کیلومتر فاصله دارد.

نام محلی شهر گمیش‌تپه، «کوموش دپه» به معنی «تپه نقره‌ای» است و در مورد علل نامگذاری آن دلایل خاصی را بیان می‌کنند از جمله پیدا شدن اشیاء قدیمی از جمله ظروف و مخصوصاً مسکوکات نقره‌ای بسیاری در اواسط دوره قاجار که به نقره ترکمن‌ها «کوموش» می‌گویند و همچنین استدلال به نمکزار بودن تپه در دوران نزدیکی به آب دریا و بازتاب نور آفتاب و ماه به صورت نقره‌ای از مسافت دور اشاره داشت.

این شهر یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ترکمن‌نشین شمال ایران است که پیشینه تاریخی کهنی دارد، ۱۰۰ درصد جمعیت شهر را ترکمن‌ها تشکیل می‌دهند.

دیگر مطالب

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پربیننده ترین مطالب