جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳
spot_img
خانهاجتماعیحاجی محمد تاج محمدی شاعر خوش ذوق ترکمن، دار فانی را وداع...

حاجی محمد تاج محمدی شاعر خوش ذوق ترکمن، دار فانی را وداع گفت

حاجی محمد تاج محمدی شاعر خوش ذوق ترکمن، دار فانی را وداع گفت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان و دانش آموختگان ترکمن به نقل از اولکامیز، حاجی محمد تاج محمدی شاعر خوش ذوق ترکمن، جمعه نهم آبان ماه ۹۹ بر اثر سرطان خون دار فانی را وداع گفت. او هفت دهه در این کاروانسرای پرمحنت زیست. مشکلات زندگی را مردانه تحمل کرد و ایستاد و منت دونان را نکشید. یکی از منظم ترین و با اخلاق ترین اعضای انجمن شعر و ادب تورکمنی میراث گنبد کاووس بود. انسانی بی ادعا و فروتن. ساده و بی غل و غش ، کم حرف و نکته سنج. به مناسبت رحلت نا بهنگام این مرد وزین و اهل فرهنگ و ادب ترکمن از یارانش خواستیم که در باره شعر ، افکار ، اخلاق آن مرحوم سخن بگویند و یا اگر خاطره ای دارند بیان کنند.

مهربان ، شوخ طبع و انتقادپذیر بود

منصور طبری در پاسخ به سئوال سایت اولکامیز گفت : از بدو تأسیس انجمن شعر و ادب تورکمنی میراث گنبد کاووس، تعدادی از شعرا و نویسندگان عضو این انجمن را از دست داده‌ایم. این بار، قرعه به نام دوست عریزمان، شاعرِ مرحوم، جناب آقای حاجی‌محمد تاج‌محمدی افتاده است.

رئیس انجمن میراث افزود : مرحوم تاج‌محمدی، از چند سال پیش به عنوان عضو فعال، فعالیت فرهنگی خود را با حضور در جلسات هفتگی انجمن میراث، آغاز کرد. او فردی مهربان و شوخ‌طبع بود و گاهی هم با دوستان خود، شوخی‌هایی هم داشت. از حضور در جلسات انجمن، بسیار لذت می‌برد و در طول این سالها، بسیار کم غیبت داشت.

خالق اثر ادبی” انه دیل ” تصریح کرد : تاج محمدی در زمینه شعر، به جهت رفع اشکال، از نظرات و پیشنهادات اساتید کاملأ استقبال و استفاده می‌کرد و انتقادپذیر بود. به شعر علاقه زیادی داشت و هر هفته یک شعر، هر چند کوتاه هم که باشد، آماده و قرائت می‌کرد و آنرا برای خود وظیفه می‌دانست و به دوستان هم، تذکر می‌داد که همیشه دستِ پُر به انجمن بیایند.

طبری اظهار داشت : از دست دادن مرحوم تاج‌محمدی، برای اعضای انجمن، خاطره تلخی به جای گذاشت و جای خالی او، برای همیشه احساس خواهد شد. من به عنوان عضو کوچکی از خانواده بزرگ انجمن میراث، فقدان این عزیز را به خانواده گرامی این مرحوم، دوستان، شاعران و نویسندگان گرانقدر تورکمنصحرا تسلیت می‌گویم. یادش گرامی باد.

 

اشعارش اجتماعی و انتقادی بود

فرهاد قاضی از دیگر یاران تاج محمدی گفت: آن مرحوم از اعضای فعال انجمن شعر و ادب ترکمنی میراث و همچنین انجمن ادبی جیحون بود. در اکثر جلسات حضور می یافت و اشعارش را که اکثرا اجتماعی، اخلاقی و انتقادی بود با عشق و علاقه قرائت میکرد.

عضو هیئت موسس انجمن ادبی جیحون افزود : تاج محمدی در بسیاری از عروسی ها و نشست های ادبی اشعار خود را قرائت کرده بود‌.حاجی محمد آقا، شاعری مهربان، خوش برخورد و کم سخن بود و به کتابفروشی بنده گاه بگاه می آمد و در مورد شعر و ادبیات هم صحبت میشدیم. روحش شاد باد .

 

عنصر احساس در اشعارش برجسته بود

عبدالملک خرمالی شاعر کوتاه سرای گنبدی هم در باره آن مرحوم سخنانی کوتاه و پربار بر زبان راند. خالق پنج دفتر شعر که آخرین اثرش بنام ” آوای قو ” اخیرا منتشر شده است به اولکامیز گفت: حاجی محمد تاج محمدی شاعری بود متواضع و مظلوم ، همیشه لبخند بر چهره داشت، در احوالپرسی با خوش روی و گرمی تحویل می گرفت ، هیچ وقت کسی را از خودش دلخور نمی کرد ، عنصر احساس در اشعارش برجسته بود و عواطف و احساسات شنونده را بر می انگیخت. روحش شاد و یادش گرامی .

 

خاطره ای شیرین که در ذهنم ماندگار است

سخی بخشنده شاعر جوان گنبدی خاطره ای جالب از آن مرحوم نقل کرد. این عضو فعال گروه ادبی آق بولوت افزود: روزی با مرحوم تاج محمدی در جشن عروسی اقوام مشترک حضور داشتیم. ایشان تعریف می کردند که شبی فکرم مشغول سرودن شعری بود اما برخی ابیات آن الهام نمیشد تا آنکه پاسی از شب اشعار به ذهن و قلب شان آمد. در تاریکی شب جستجو کرد دفتر و قلمی پیدا نکردند نخواستند چراغ خانه را روشن کنند به ناچار با تکه گچی زیر نور مهتاب بر در و دیوار خانه شان ابیات آن شعر را نوشتند. در این حین همسرشان بیدار شده اند و بچه ها را بیدار کرده بودند به این ظن که ایشان دچار اختلال ذهنی شده اند . بعد از توضیح ماجرا به خانواده شب طنز گونه ای را سپری کرده بودند

 

شعر را دوست میداشت

حاجی مراد آق شاعر و همسایه ی آن مرحوم به زبان ترکمنی سخن گفت : وی افزود : حاجی محمد تاج محمدی ۱۳۳۰ یئلدا گنبد دوغیمی ، اونگشیغنی اوستا چیلیق بیلن گچرین ، ایشینده اوران اوگده و ائنجیق دی ، بیر زادی اتسه شونگا چپرچیلیگ بیلن یاناشاردی. بیر ناچه یئل باری میراث توپاری و جیحون توپاری بیلن آرا قاتناشیق آچیب باشلابدی غوشغی نی سویردی. اخلاص بیلن دینگلاردی، اوتیر شیق لاردان قالماجاق بولیب چورینگگشردی. گولر یوز دی مدام قاوی گوررینگ لر برردی گوررینگ برنگده ده ، اوورنجک دیب قولاق آساردی .‌ تانقید دان قاچمازدی نامه یازسا گتریب گورکزردی…

خالق دفتر شعر ” عشقینگ گولدانی ” افزود : تاج محمدی رمانتیک یاشاردی طبیغاتا عاشق دی آداملار عاشق دی. یانگی اوغلینا ساتاشدیم اوندان بیر یازغی بار بولسا ، کانالدا قویسام دیدیم اوندا شو غوشغی نی گتریب بردی :

بیر – ایکی، گون بولسادا گول یالی عمرینگ

موشکی عنبر سچیب ، گول بولیب یاشا

آجیما – آجیدما ، کوللی جانداری

شیرین بول سویجیدن، بال بولیب یاشا

از خیرین و دوستدارانش می خواهیم که اشعارش را منتشر کنند

امید است که با همت خیرین و نیکوکاران فرهنگ دوست ، خانواده ی فرهنگ پرور و دوستداران فعالش مجموعه اشعار حاجی محمد تاج محمدی به زیور طبع آراسته شود .

لطیف ایزدی

*عضو هیئت موسس انجمن ادبی جیحون

کناره های شهر تاریخی جرجان ، یکشنبه ۱۱ آبان ۹۹

 

تصویر از: یاشار نیازی / ترکمن نیوز

 

پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان و دانش آموختگان ترکمن درگذشت حاجی محمد تاج محمدی شاعر خوش ذوق ترکمن را به خانواده محترم و جامعه فرهنگی و ادبی ترکمن صحرا تسلیت عرض می نماید.

روحش شاد

دیگر مطالب

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پربیننده ترین مطالب