سه شنبه, اسفند ۲۹, ۱۴۰۲
spot_img
خانهاجتماعیخلیفه حاجی دردی طریک ، استاد و نوازنده ساز ترکمنی، دار فانی...

خلیفه حاجی دردی طریک ، استاد و نوازنده ساز ترکمنی، دار فانی را وداع گفت

استاد خلیفه دردی طریک، از هنرمندان نامی منطقه در ساز و آواز ترکمن، به علت بیماری دار فانی را وداع گفتند

پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان و دانش آموختگان ترکمن، درگذشت غم انگیز هنرمند پیشکسوت موسیقی ترکمن «دکتر دوردی طریک» را به خانواده محترم ایشان و جامعه هنری استان به ویژه هنرمندان موسیقی ترکمن تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند متعال برای ایشان غفران الهی و برای بازماندگان صبر و سلامتی آرزومند است.

خلیفه دردی طریک باخشی پرآوازه ترکمن صحراست که نامش با دوتار گره خورده است. کمتر کسی است که به دوتار و باخشی های ترکمن علاقه داشته ولی نام دردی طریک را نشنیده باشد . او را در واقع می توان شجریان ترکمن صحرا دانست .

خلیفه دردی طریک متولد سال ۱۳۳۴ شمسی روستایی در سه کیلومتری غرب #آق_قلا به نام آق قبر می باشد. وی در خانواده ای فرهنگدوست و مستضعف دیده به جهان گشود. ۱۰-۱۲ سال بیشتر نداشت که به دور از چشم پدر که دوتارش در گوشه اتاق آویزان بود بر می داشت و نرم نرمک با دستان کودکانه اش بر تارهای آن می نواخت . و با توجه به استعداد والا و علاقه فراوانی که داشت دیری نپایید که خود استادی چیره دست در خوانندگی شد.

وی اشعار آوازهایش را بیشتر از میان سروده های مختومقلی – مسکین قلیچ – ستار سوقی و همچنین عموی خویش جان محمد طریک انتخاب می کرد.

اولین استادش قزاق پنق بود که پایه های اصولی خوانندگی را به او آموخت . بعدها دردی طریک بواسطه مهارتی که در موسیقی سنتی پیداکرده بود مدتی در رادیو گرگان به اجرای برنامه می پرداخت.

وی در جشنواره های مختلف داخلی و خارجی شرکت کرد و افتخارات زیادی کسب نمود . اجرای برنامه های زنده در کشورهای اروپایی از جمله آلمان – هلند – انگلستان، تحسین همگان را برانگیخت و نام ایران را در عرصه موسیقی سنتی دنیا بر سر زبانها انداخت.

باخشی دردی طریک در خوانندگی صاحب سبک است . هیچ باخشی دیگری همچون سبک وی نمی خواند .این هنرمند در این سبک شاگردانی را نیز تربیت کرده که می توان به رحیم خیوه لی – یحیی محمدزاده – نازبردی قره داشلی اشاره نمود .

وی پس از سالها تلاش در موسیقی سنتی ترکمن سرانجام در سال ۸۸ از طرف اداره ارشاد #گلستان به زیارت خانه خدا اعزام گردید.

به باور خیلی از طرفدارانش ترکمن صحرا دیگر همچون دردی طریک نخواهد دید.

روحش شاد ، یادش گرامی ??

دیگر مطالب

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پربیننده ترین مطالب