پنجشنبه, فروردین ۹, ۱۴۰۳
spot_img
خانهفرهنگیکسب رتبه اول تدوین مقاله در همایش ادبی شاعر شهیر مختومقلی فراغی...

کسب رتبه اول تدوین مقاله در همایش ادبی شاعر شهیر مختومقلی فراغی توسط دکتر یعقوب رحیمی داشلی برون

کسب رتبه اول تدوین مقاله در همایش ادبی شاعر شهیر مختومقلی فراغی توسط دکتر یعقوب رحیمی داشلی برون

دکتر یعقوب رحیمی داشلی برون موفق به کسب رتبه اول تدوین مقاله در همایش ادبی شاعر شهیر مختومقلی فراغی باعنوان: ” مطالعه‌ی در زمانی واژگان اوغوزی در دیوان لغات الترک و اشعار مختومقلی” گردید.

چکیده این مقاله به شرح ذیل است:
در این مقاله زبان اوغوزی-ترکمنی در سه مرحله‌ی تاریخی دورەی قاراخانی در قرن پنجم قمری، قرن زندگی مخدومقلی فراغی یعنی دورەی خانات خیوه در قرن دوازده هجری قمری، دورەی ترکمنی معاصر بر اساس دادەهای اوغوزی در دیوان لغات‌الترک بررسی شدەاست. تطبیق این سه دوره، میزان پیوستگی آن‌ها را با یکدیگر در حد عناصر دادەشده در لغات‌الترک مشخص خواهد کرد. بنا بر این شیوەی پژوهش در این مقال، رویکرد زبان‌شناسی درزمانی «تاریخی» تا عصر حاضر است.
شواهد انشعاب زبان ترکی به گویش‌های مختلف در قدیم‌ترین آثار یعنی سنگ‌نوشتەهای اورخون مشهود است. به عنوان مثال واژه‌ی ترکمنی قویون “گوسفند” به دو شکل قۏؽ qoy و قۏن qon ثبت شده است. گرچه واژه‌ی اوغوز در سنگ‌نوشتەها با ترکیباتی چون توقوز اوغوز، اوغوز بگلری مشهود است، نشانەای بر ثبت تلفظ کلمەای خاص به عنوان گویش اوغوزی یافت نمی‌شود. محمود کاشغری با اثر گرانسنگش دیوان لغات‌الترک در قرن پنجم هـ. ق. نخستین کسی است که گویش اوغوز را ذکر می‌کند. این مقالە پیوستگی و قرابت زبانی گوک‌ترکان غربی و دنبالەاش دولت یابغوی اوغوز را بر اساس لغات الترک کاشغری تا ترکمنی عصر حاضر به واسطەی شعر فراغی بررسی می‌کند.

دکتر یعقوب رحیمی داشلی برون متولد 1341 در گنبدکاووس است. تحصیلات دکترای خود را در رشته ادبیات و زبان های معاصر ترکی گرایش ترکمنی در سال 1398 از دانشگاه آنکارا ترکیه اخذ نمود که عنوان رساله دکتری ایشان ” سبک شناسی شعر مختومقلی فراغی بر اساس نسخ خطی «تحلیل انقلاب فکری، زبانی و ادبی فراغی» بود.

دکتر یعقوب رحیمی داشلی برون تحصیلات کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه تهران در رشته زبان و ادبیات فارسی گذراند و تحقیقات و مطالعات وی منجر به نگارش صدها عنوان مقاله در زمینه زبان و ادبیات ترکمنی شده است که در نشریات و کنفرانس های داخلی و خارجی ارائه نموده است.

پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان و دانش آموختگان ترکمن، برای دکتر یعقوب رحیمی داشلی برون از مفاخر علمی ترکمن صحرا آرزوی سلامتی و توفیقات روز افزون می نماید.

دیگر مطالب

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پربیننده ترین مطالب