شنبه, اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳
spot_img
خانهورزشیسردار آزمون، پسر ترکمن فوتبال ایران بلند شو

سردار آزمون، پسر ترکمن فوتبال ایران بلند شو

سردار آزمون، همان مهاجمی که رسانه های خارجی طی سه سال گذشته توجه خاصی به او نشان دادند، همان گلزنی که با پیراهن روستوف روسیه در لیگ قهرمانان اروپا تعریف و تمجیدها را برانگیخت، پسر ترکمن فوتبال ایران که به عنوان آخرین خط خورده ایران از حضور در جام جهانی ۲۰۱۴ به عنوان پدیده جدید بازماند تا چند ماه بعد در جام ملت های آسیا ۲۰۱۵ استرالیا با گل های دیدنی اش استعداد خود را به رخ بکشد در روسیه دو بازی پرفراز و نشیب داشت تا بعد از شکست برابر لاروخا بغض او از انتقادات شکسته شود.

سردار ایرانی ها تنها با ۲۳ سال سن تا قبل از آغاز جام جهانی در ۳۳ بازی ملی موفق به ۲۳ بار گلزنی شده بود، گل هایی یکی از یکی زیباتر و حساس تر که اوج این گل ها در جام ملت های آسیا استرالیا همین طور مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ در قاره کهن ثبت شد. عملکردی که او را با القابی همچون مسی ایران، ابراهیموویچ و … مواجه کرد تا نگاه ها به این مهاجم همین طور انتظارات به طور چشمگیری بالا برود.

سردار اما این بار در آزمونی بزرگ همچون جام جهانی نه مقابل مراکش نه مقابل اسپانیا موفق به گلزنی نشد. در بازی اول این بازیکن طلایی ترین موقعیت ایران را در حالت تک به تک از دست داد و در بازی دوم هم اصلا توانایی های او در خط حمله آن هم در شرایطی که تیم ملی نیاز مبرم به گلزنی داشت به چشم نیامد چون هر گاه دقت می شد سردار یکی از ارکان تدافعی ایران بود تا ارکان تهاجمی.

البته این اتفاق برمی گشت به خواسته های فنی کی روش از شماره ۲۰ ایران تا بلکه قدرت سرزنی او روی توپ های هوایی بتواند در جنگ های تن به تن در حملات پرشمار لاروخا تاثیرگذار باشد. بی انصافی است اگر بخواهیم بگوییم سردار آزمون در این حربه های تاکتیکی بد عمل کرد چون به غیر از یکی دو صحنه که اشتباه کرد در سایر موارد به خصوص روی نبردهای هوایی آزمون برنده این جنگ ها بود. البته این عادت طرفداران ایرانی است که در جریان بازی های بزرگ محو هیجانات شوند و واقعیت ها را نبینند درست مثل عملکردی که سردار در بازی با اسپانیا داشت و همین باعث شد موجی از انتقادات تخریبی نسبت به سردار در فضای مجازی صورت بگیرد در حالیکه هیچ اطلاعی از وضعیت تکنیکی تیم نداشتند در ذیل آنالیز و عملکرد تیم ایران و سردار آزمون که از سوی فیفا برای بازی ایران – اسپانیا منتشر شده است نگاهی می اندازیم:

 

 

همانطور که در تصویر فوق می بینید با لایه دفاعی چیده شده برای مقابله با اسپانیا تا کنون تیم ایران عنوان بهترین خط دفاعی تیم در بین بقیه ها تیم در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه دارا است و سردار آزمون که در نوک حمله این آرایش قرار داشت بیشتر در وضعیت تدافعی قرار داشت تا وضعیت هجومی تا توانایی گلزنی داشته باشد.

 

در تصویر فوق هم عملکرد سردار آزمون در کل بازی نمایش داده می شود و همانطور که می بینید با ثبت سرعت ۳۲٫۶۲ کیلومتر بر ساعت سریعترین بازیکن ایران در دیدار با اسپانیا لقب گرفت.

 

مهاجم تیم ملی در واکنش به پرسشی درباره اعتراض برخی هواداران به عملکردش در حالی که اشک می‌ریخت و بغض کرده بود، حرفهای عجیبی زد. او حتی از ترک تیم ملی گفت: مردم از عملکرد بچه‌ها خیلی راضی هستند، اما من خیلی گله دارم، آنها فکر می‌کنند من اصلا تلاش نمی‌کنم. مردم، خیلی از من بی‌دلیل انتقاد می‌کنند. آنها نمی‌دانند ما چقدر تلاش می‌کنیم. از این بابت خیلی ناراضی هستم. من به تیم ملی آمدم تا مردم ایران را شاد کنم. در مقدماتی جام جهانی هم هر کاری کردم تا مردم را شاد کنم، اما الان همه چیز برعکس شده است. نمی‌دانم دلیلش چیست؟ می‌خواهند من ۲۳ساله را بکشند. من آدم بازنده‌ای نیستم ولی دلم به حال خودم می‌سوزد، واقعا گاهی اوقات قدر نشناسی می‌کنند. اگر مردم ناراضی هستند مطمئن باشید بعد از جام جهانی برای تیم ملی نمی‌آیم.

سردار این روزها در حالی در مذان انتقادات قرار گرفته است که با نگاهی به اتفاقات رخ داده می توان به جرات گفت خودش به اندازه کافی خودش را مجازات می کند. آزمون که بعد از بازی با مراکش همین طور اسپانیا به عنوان یکی از ملی پوشان فعال در فضای مجازی به خوبی در جریان انتقادات قرار گرفته بود دیشب در حالی اشک ریزان از کنار رفتن از تیم ملی صحبت کرد که نه تنها هیچ کدام از همان منتقدان بلکه هیچ کدام از فوتبالدوستان حاضر به دیدن این صحنه ها و صحبت ها از سردار آزمون نبودند چون همگان به این موضوع اشراف دارند که بازیکنی مثل او برای فوتبال ایران همچون یک الماس ارزشمند و کلیدی است. مهاجمی که اگر روی فرم باشد درست مثل سه سال گذشته انتخاب اول سرمربی تیم ملی در پست تک مهاجم خواهد بود تا به گلزن اول تاریخ فوتبال ملی ایران در یک دهه آینده تبدیل شود.

 

منابع: سایت فیفا، سایت ورزش۳ و سایت تابناک ورزشی

 

دیگر مطالب

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پربیننده ترین مطالب