شنبه, اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳
spot_img
خانهگزارششکست دیواره شرقی تالاب اینچه و حرکت پساب آلوده به رسوبات نمکی...

شکست دیواره شرقی تالاب اینچه و حرکت پساب آلوده به رسوبات نمکی به سوی زمین‌ های کشاورزی و مراتع

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان ترکمن، صبح روز شنبه ۱۷ خرداد ماه دیواره شرقی تالاب اینجه که حاوی پساب کارخانه کانسار است، شکست و آب تالاب به سمت مراتع و مزارع اطراف روان گردید.

شرکت کانسار خزر از سال ۱۳۸۷ با انجام عملیات حفاری چاه های عمیق به استحصال ید در شمال منطقه آق قلا مشغول به کار هستند و تاکنون با ایجاد اشتغالزایی و استفاده از این سرمایه های نهفته در ترکمن صحرا در اقتصاد منطقه تاثیر گذار بودند اما پساب حاصل از این عملیات استخراج و استحصال ید به تالاب اینجه ریخته می شود بطوریکه مساحت تالاب اینچه در دهه ۸۰ در حدود ۱۰۰ هکتار بود. پس از احداث کارخانه استحصال ید “کانسار خزر” و سپس دومین کارخانه یعنی “شورابه ید”، حالا مساحت تالاب ۱۰ برابر شده است.

اگر چه ظاهرا صاحبان کارخانه کانسار خزر بابت این افزایش سطح بر خود می بالند و مدعی هستند که در اثر فعالیت آنها سطح تالاب افزایش یافته و از خشکی نجات یافته است؛ اما این افزایش سطح، نه حاصل افزایش بارندگی و یا حقابه تالاب اینچه، که در اثر پر شدن آن از پساب این دو کارخانه است که بعلت افزایش بیش از حد ظرفیت تالاب هم اکنون از دیواره شرقی تالاب سرریز شده است و به مراتع و مزارع هم جوار سرایز و روان است.

پساب کارخانه های استحصال ید بیشتر حاوی رسوبات نمکی از نوع کلرید سدیم و کلرید منیزیم است که این رسوبات نمکی در آب تالاب با سرریز شدن به سمت مراتع و مزارع کشاورزی باعث از بین رفتن مراتع و زمینهای کشاورزی می شود.

بر اساس گزارش سازمان انرژی اتمی، پساب کارخانه حاوی رادیوم و باریم نیز هست اما با توجه به اینکه باریم خاصیت پرتوزایی ندارد و همچنین رادیوم محلول در آب پساب حاوی ۲ تا ۳ بکرل در لیتر هست لذا گزارش های منتشر شده در خصوص سرطان زایی آب پساب در اسکان نیوز کذب است و نگرانی در خصوص سرطان زایی بی مورد است و همچنین رادیوم در آب خیلی سریع با سولفات رسوب می کند بنابراین خطر رادیو اکتیوی ندارد.

شرکت کانسار خزر بایستی پساب حاصل را در چاه های عمیق همان منطقه تزریق می کرد و از هدایت آن به تالاب خودداری می کرد و مسئولین بایستی پیگیر توقف هدایت پساب کارخانه به تالاب باشند و شرکت کانسار خزر هم باید به تمامی زمین های کشاورزی اطراف تالاب که به بعلت سرریز شدن آب تالاب دچار خسارت شدند، جبران خسارت نمایند.

دیگر مطالب

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پربیننده ترین مطالب