سه شنبه, اسفند ۲۹, ۱۴۰۲
spot_img
خانهفرهنگیعبدالرحمان اونق « کرکسان دهکده » را راهی بازار نشر کتاب کرد

عبدالرحمان اونق « کرکسان دهکده » را راهی بازار نشر کتاب کرد

عبدالرحمان اونق « کرکسان دهکده » را راهی بازار نشر کتاب کرد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان و دانش آموختگان ترکمن به نقل از روابط عمومی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان اونق درباره موضوع کتاب جدید خود گفت: داستان این رمان، زمانی اتفاق می‌افتد که کشور درگیر جنگ است. شخصیت اصلی ماجرا نوجوانی چهارده‌ساله است که هر دو برادرش برای دفاع از مام میهن به جنگ رفته‌اند و به همین دلیل تمامی سنگینی زندگی خانواده به عهده‌ی برادر کوچکتر گذاشته است. داستان چالش‌ها و تلاش‌های شخصیت نوجوان برای غلبه بر سختی‌های زندگی را بیان می‌کند. حاجی مراد که تا قبل از رفتن برادرها هیچ تصوری از سختی زندگی نداشت، حالا سنگینی زندگی را برگُرده‌اش احساس می‌کند. او می‌فهمد زندگی فقط کار در مزرعه اجاره‌ای نیست و سختی‌های دیگری هم دارد که او هرگز فکرش را نمی‌کرده است.

 این نویسنده ادامه داد: «جبار» پسر صاحب زمین به «آلتین» دختر زیبای همسایه‌شان سوء نظر دارد. دختر خواهان برادر حاجی مراد است که در جبهه با دشمن می‌جنگد. مزرعه را حاجی مراد با کمک آلتین اداره می‌کند اما آلتین به خاطر مزاحمت‌های جبار مجبور شده است کار را رها کند. پدر مریض می‌شود و در نهایت می‌میرد، جبار به بهانه اینکه حاجی مراد کوچک‌سال است می‌خواهد مزرعه را از او بگیرد. حالا او هم باید در مقابل جبار و آدم‌های قلدرش مقاومت کند تا مزرعه را حفظ کند و هم از آلتین محافظت کند تا جای خالی برادرش حس نشود. مخصوصاً مرگ پدر به او می‌فهماند که بزرگ خانواده بودن چقدر سخت است.

در بخشی از این رمان می‌خوانیم: «آلتین وقتی می‌شنود بگ محمد برگشته، از خوشحالی در پوست خود نمی‌گنجد. اما از جانب جبار هم نگران است و می‌ترسد که به کمک آدم‌هایش بلایی سر بگ محمد بیاورد؛ برای همین یک‌جا بند نمی‌شود و طول و عرض اتاق را گز می‌کند. منتظر برگشتن مادرش است که رفته چشم‌روشنی به هاجر بگوید و برگردد. اگر دست خودش بود بال می‌زد و می‌رفت تا خودش هم به دلداده‌اش خوشامد بگوید. چقدر حرف داشت برای گفتن. هیچ‌وقت نتوانسته بود آنچه را که در دل داشت برای او بگوید.»

 این عضو انجمن نویسندگان کودک و نوجوان سابقه فعالیت آموزگاری و مربی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را نیز در کارنامه خود دارد. «در عمق شب‌های تار»، «سورتیک»، «حماسه‌ی گور اوغلی»، «چوپان کوچک»، «فریاد آق اویلی»، «راز خایر خوجه»، «آوای صحرا»، «دایره‌ی سرخ»، «ماتی‌خان» و… از جمله آثار پیشین اونق به شمار می‌رود.

طراحی جلد کتاب «کرکسان دهکده» بر عهده خسرو اشتری بوده و ویراستاری آن را حانیه بیرمی انجام داده است. انتشارات قدیانی (کتاب‌های بنفشه) «کرکسان دهکده» را در ١۶٠ صفحه، شمارگان ١١٠٠ نسخه و قیمت ٢٠ هزار تومان در دسترس نوجوانان قرار داده است.

دیگر مطالب

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پربیننده ترین مطالب