چهارشنبه, اردیبهشت ۵, ۱۴۰۳
spot_img
خانهاجتماعیلباس ترکمنی فلسفه و چیستی خودش را دارد

لباس ترکمنی فلسفه و چیستی خودش را دارد

لباس ترکمنی انگارمثل قصه های عشاق می ماند، بخصوص تاجی که خانم های ترکمن روی سرشان می گذارند، نشانه زیبایی انگار همه خانم های ترکمن ملکه هستند!
تا حالا از این دیدگاه نگاه کرده بودید؟ خانم های ترکمن با استفاده کردن از (توپی یا آنخی) و دخترخانم های ترکمن باگذاشتن (قوپا) روی سرشان مانند ملکه می مانند و شما می بینید در هیچ یک از قومیت های دیگر افراد معمولی از این نوع پوشش ندارند.
لباس های بانوان ترکمن انعطاف پذیری بیشتری با زمانه دارند که در دیگر قومیت ها کمتر دیده می شود. در تمام قومیت های که لباس های زیبایی دارند، تنها لباس زن ترکمن هست که هنوزم که هنوزه اصالت خودرا حفظ کرده و پا به پای مدرنیته میاد. یعنی لباس زن ترکمن در ادوار زمانه حفظ اصل خودش را دارد و این یعنی انعطاف پذیری لباس زن ترکمن که این انعطاف پذیری در قومیتهای دیگر چندان مشهود نیست، اوج طراحی در لباس ترکمن نهفته است و در این زمینه ترکمنستان به خوبی به این مسئله پی برده و حتی با این کار گردشگر جذب میکند و این هم اضافه شود که، تا حالا دقت کردیند یک خانم گیلک یا کرد یا بلوچ نمیتوانند با لباس محلی خودشان در محل کار (اداره های دولتی، مراکز علمی، حتی موسم حج) حاضرشوند! اما یک زن ترکمن توانایی این را دارد و در حال حاضر برخی زنان ترکمن استان گلستان با لباس محلی سر کار اداری خود حاضر می شوند.
لباس ترکمن تنوع های زیادی دارد که همه اقشار را می تواند راضی نگه دارد مثلا پوشش یک دخترخانم با پوشش یک خانمی که ازدواج کرده تفاوت دارد دخترخانم از یک لباس مخصوص و روسری مخصوص با رنگ های شاد استفاده میکند این درحالی که یک خانم ازدواج کرده فرم پوشش او فرق دارد او از تاج مخصوص استفاده میکند و حتی پوشش یک خانم میانسال هم فرق دارد و این یعنی ترکیب بندی در رنگ ها و طراحی ها و تنوع، که میتواند حتی به عنوان الگوی مناسب طراحی‌ هم معرفی شود. در حال حاضر هم پوشش بانوان هنوز کاملا به فراموشی سپرده نشده است که این فرصت خوبی است تا با پر رنگ کردن آن ها دوباره مورد توجه قرار داد.

دیگر مطالب

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پربیننده ترین مطالب