سه شنبه, اسفند ۲۹, ۱۴۰۲
spot_img
خانهاجتماعیمحمد رعیت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان: بازسازی مزار « مسکین...

محمد رعیت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان: بازسازی مزار « مسکین قلیچ » و برگزاری مراسم نکوداشت سالیانه شاعر پیگیری می شود

محمد رعیت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان: بازسازی مزار « مسکین قلیچ » و برگزاری مراسم نکوداشت سالیانه شاعر پیگیری می شود

محمد رعیت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان و هیات همراه به روستای کاظم خوجه شهرستان کلاله رفت و بر سر مزار مسکین قلیچ شاعر کلاسیک ترکمن حضور یافت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان و دانش آموختگان ترکمن به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، در ادامه سفرهای درون استانی محمد رعیت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان و هیات همراه؛ شهرستان کلاله مقصد جدید این مدیر فرهنگی از صبح روز یکشنبه 29 خردادماه شد.

وی در این سفر کاری ضمن دیدار با امام‌جمعه، شهردار و اعضای شورای شهر و تکریم جمعی از اهالی فرهنگ و هنر و نخبگان قرآنی و نیز برپایی نشست صمیمی با اهالی فرهنگ، هنر، رسانه و فعالان قرآنی شهرستان کلاله، ساعتی پیش به‌منظور بازدید میدانی به مزار «مسکین قلیچ» شاعر کلاسیک و عارف ترکمن در روستای کاظم خوجه رفت.

محمد رعیت در این بازدید ضمن قرائت فاتحه و ادای احترام به یکی از مشاهیر فرهنگ و ادب ترکمن، گفت: با نگاهی به منابع موجود ملا قلیچ متخلص به مسکین قلیچ از شاعران نام‌آشنای ترکمن از طایفه گوکلان بوده که در سال 1268 هجری قمری متولدشده و تحصیلات مقدماتی خودش را در مکتب‌خانه‌های محلی گذرانده و برای ادامه تحصیل راهی بخارا و خیوه شده است.

وی افزود: طبق گفته‌ صاحب‌نظران مسکین قلیچ، مردی صادق و امین، متواضع و خودکم‌بین و صوفی مسلک بوده و به همین خاطر نیز تخلص ادبی خود را «مسکین» برگزیده است. این شاعر و عارف گمنام معتقد بود که کمال آدمی در تقوا و شکسته‌نفسی است؛ چنانکه عنوان کرده: «کملیک ایله کمال بار.» یعنی کمال، خودکم‌بینی است.

محمد رعیت ادامه داد: از مسکین قلیچ یک دیوار شعر به گویش ترکمنی با بیش از یک‌صد شعر با مضامین اغلب اجتماعی، دینی و عرفانی به‌جامانده که به همت مراد دُردی قاضی در سالیان گذشته منتشرشده است. همچنین اثری با عنوان «جاذبه‌های قلمرو مسکین قلیچ» به قلم مرحوم یوسف سقالی در دهه هشتاد شمسی درباره این شاعر ترکمن نوشته‌شده است.

رعیت افزود: مسکین قلیچ تا پایان عمرش در روستای حاجی حسن زندگی می‌کرد تا اینکه سرانجام در سال 1327 هجری قمری و در سن 58 سالگی راهی دیار باقی شد و گویا به وصیت خودش در محل فعلی به خاک سپرده شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، ادامه داد: در سالیان گذشته کم‌توجهی به این شخصیت شده و او اندکی مهجور مانده و امیدوارم کم‌کم همچون برنامه‌های نکوداشت مختوم قلی فراغی شاعر و عارف شهیر ترکمن، تشکل‌ها و فعالان شعر و ادب ترکمن پای‌کار آمده تا در گام نخست و در سال جاری ابتدا مزار این شاعر را احیا و بازسازی کنیم.

وی افزود: در گام بعد به‌صورت برنامه‌ریزی‌شده و هدفمند به دنبال برپایی یک نشست تخصصی در یک بازه‌ی زمانی مشخص در سال پیش رو هستیم و به امید خدا همچون برنامه‌ی سالیانه نکوداشت مختوم قلی فراغی برای مسکین قلیچ هم برنامه‌ای مشخص تعریف کنیم. البته هرچند برخلاف فضای باز و وسعت آرامگاه مختوم قلی فراغی، دسترسی و فضای مزار مسکین قلیچ محدود و اندکی دشوار است اما بر خود وظیفه می‌دانیم برای شناساندن چنین ظرفیت‌هایی از هیچ کوششی دریغ نکنیم.

رعیت با اشاره بر اینکه می‌خواهیم برای شناساندن این چهره‌ی ادبی با بهره‌مندی از ظرفیت‌های مردمی و فعالان فرهنگ و ادب ترکمن همچون برای مختوم قلی فراغی همت نشان دهیم، ادامه داد: امیدوارم بتوانیم از ره گذر برگزاری یک نشست علمی و تخصصی برای او و شعر و اندیشه‌اش قدم برداریم.

محمد رعیت همچنین با تأکید بر اینکه هرچقدر این مفاخر و انسان‌های نیک شناسانده و الگو بشوند، جامعه‌ی ما عاری از بیراهه، بد راهه و آسیب می‌شود، گفت: وقتی جوانان ما با بزرگی اندیشه چنین شخصیت‌هایی که نگاه مردمی داشتند آشنا شوند، می‌توانند درس‌های بسیاری از آن‌ها بیاموزند و بی‌شک تأثیر این آموختن‌ها و الگو گرفتن‌ها را در جامعه شاهد خواهیم بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، گفت: اشعار مسکین قلیچ به زبان ترکمنی است و تاکنون به‌طور کامل به فارسی ترجمه نشده و در گام بعدی به دنبال ترجمه اشعارش با بهره‌مندی از ظرفیت فعالان و پژوهشگران ترکمن هستیم.

دیگر مطالب

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پربیننده ترین مطالب