پنجشنبه, فروردین ۹, ۱۴۰۳
spot_img
خانهگزارشمراسم بزرگداشت « مختومقلی فراغی » زیرسایه کرونا برگزار شد

مراسم بزرگداشت « مختومقلی فراغی » زیرسایه کرونا برگزار شد

مراسم بزرگداشت « مختومقلی فراغی » شاعر و عارف ترکمن امسال با شرایط کاملا متفاوت و زیرسایه شیوع بیماری کرونا و با حضور تعداد محدودی از چهره‌های فرهنگی، مدیریتی و اقوام در مراوه تپه برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان ترکمن به نقل از تسنیم، مراسم بزرگداشت دویست و هشتاد و هفتمین سالروز تولد « مختومقلی فراغی »، شاعر شهیر ترکمن عصر امروز با حضور جمعی از چهره‌های فرهنگی، مدیریتی و اقوام در آرامگاهش روستای آق‌توقای شهرستان مراوه تپه برگزار شد.

در این مراسم مدیرکل ارشاد گلستان، فرمانداران مراوه تپه، گمیشان و بندرترکمن و شهرداران گنبدکاووس و مراوه تپه حضور داشتند.

معاون استاندار گلستان در خصوص برگزاری این مراسم به خبرنگار تسنیم گفت: مراسم بزرگداشت مختومقلی فراغی شاعر شهیر ترکمن پس از چند دهه به دلیل مقابله با شیوع ویروس کرونا به شکل متفاوتی برگزار شد و امیدواریم در سنوات آینده بتوانیم برنامه‌های گسترده‌تر تدارک ببینیم.

عبدالرضا چراغعلی افزود: بزرگداشت مختومقلی فراغی در چند دهه اخیر در قالب همایش‌های علمی در برخی مراکز آموزش عالی منطقه و تهران برگزار شده بود.

مختومقلی در سال ۱۱۱۲ هجری شمسی در روستای حاجی‌قوشان در شمال شرق گنبد کاووس به دنیا آمد و در سال ۱۱۶۹ درکنار چشمه اباساری در دامنه کوه سونگی داغ درگذشت و پیکرش به روستای آق توقای در ۴۰ کیلومتری غرب مراوه تپه (منتهی الیه شرق گلستان) منتقل و در جوار آرامگاه پدرش به خاک سپرده شد.

اشعار این شاعر بزرگ ترکمن دارای مضامین اجتماعی، سیاسی، دینی و عرفانی است و دیوان او به چندین زبان زنده دنیا مثل انگلیسی، روسی و فارسی ترجمه و چاپ شده است.

مراسم بزرگداشت مختومقلی فراغی شاعر و عارف نامی ترکمن هرساله در ماه اردیبهشت باحضور مقامات فرهنگی ایران و بعضا کشور ترکمنستان در محل آرامگاه او در مراوه تپه برگزار می‌شد اما امسال این مراسم زیر سایه کرونا به صورت محدود برگزار شد.

سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به همایش بزرگداشت مختومقلی فراغی نوشت: او تنها شاعر مراوه تپه، ترکمن و ایران نبود. اخلاق­مداری، مردم داری، دین ­باوری و سلوک فردی این شاعر شهیر، او را به ستاره ­ای درخشان در آسمان فرهنگ مبدل ساخته که همچنان به جویندگان معرفت و انسانیت نور می ­بخشد. شکوه نام او تا بدان جاست که او را به‌عنوان یکی از پیشگامان شعر با مضامین اخلاقی می‌شناسند.

وی افزود: ایران زمین از دیرباز تا به امروز همواره مهد فرهنگ و شعر و ادب بوده است. جای جای این سرزمین هنرپرور، آراسته به گوهرهای درخشانی است که در قلمرو جغرافیایی زادگاه خود محدود نمانده و با آثار، گفتار و رفتار خویش آوازه­ای ملی و فراملی یافته ­اند.ادیب وارسته و شاعر اخلاق­مدار خطه همیشه بهار گلستان، مختومقلی فراغی در زمره بزرگانی است که شهره عام و خاص و مشهور جهان ادب و شعر است.

صالحی اضافه کرد: او از دل مردم برخاست و در میان مردم زیست و هم­ نفس با آنان از دردها و دغدغه ­های مردم روزگار خویش سرود. پیوند عمیق باورهای دینی مختومقلی و ارادت او به پیامبررحمت حضرت خاتم­­ الانبیا(ص) و اهل­ بیت(ع)، بُعد معرفتی عمیقی به اشعار او بخشید.

وی ادامه داد: تجلیل از مقام این شاعر ترکمن، تجلیل از انسانیت و فضایل اخلاقی انسانی است. حلقه مفقودۀ جهان پرآشوب امروز و انسان سرگشته عصر حاضر،توجه به فضیلت ­های اخلاقی و نوع دوستی و غمخواری است. مفاهیمی که در اشعار مختومقلی موج می­ زند و آثار او را به گنجینه ­ای از سجایای اخلاقی مبدل ساخته است. با گرامی داشت یاد این شاعر جهان اسلام، صمیمانه ­ترین درودهای خود را به مردم سلحشور و باصفای ترکمن نثار می ­کنم و از دست اندرکاران بزرگداشت مقام این انسان والا، کمال قدردانی را دارم.

دیگر مطالب

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پربیننده ترین مطالب