سه شنبه, اسفند ۲۹, ۱۴۰۲
spot_img
خانهاجتماعیمصاحبه با اسحاق خوجم لی ، نویسنده و کارگردان چوفون تی وی...

مصاحبه با اسحاق خوجم لی ، نویسنده و کارگردان چوفون تی وی ، اولین شبکه عروسکی ترکمن صحرا

مصاحبه با اسحاق خوجم لی ، نویسنده و کارگردان چوفون تی وی ، اولین شبکه عروسکی ترکمن صحرا

در آستانه یکسالی فعالیت اولین شبکه عروسکی ترکمن صحرا با عنوان چوفون تی وی که در شبکه اجتماعی اینستاگرام فعالیت دارد، طبق هماهنگی بعمل آمده با اسحاق خوجم لی ، نویسنده و کارگردان این مجموعه مصاحبه ای با پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان و دانش آموختگان ترکمن داشتند که در ذیل می خوانید:

 

لطفا در ابتدا خودتان را معرفی بفرمائید.

اسحاق خوجم لی هستم ۳۱ ساله در رشته ی مهندسی کامپیوتر تحصیل کردم و هم زمان دوره ی فیلم سازی را در انجمن سینمای جوان گرگان گذراندم، اصالتا از روستای حالی آخوند از توابع گنبد کاووس هست.

 

چه سوابق هنری و فرهنگی دارد؟

سابقه هنری آنچنان که دیده و شناخته شده باشد ندارم، بهتر است اینطور بگویم برنامه طنز عروسکی اولین ساخته ای است که از طرف من منتشر و دیده شد، تعدادی فیلم کوتاه به خصوص مستند هایی ساختم که بنا به دلایل مختلف منتشر نشد یا میان راه به علت همکاری نکردن بعضی از ارگان ها نیمه کاره ماند از جمله مستند سالک و مستند مختوم قلی فراغی

 

 چطور شد به فکر ایجاد شبکه عروسکی افتادید؟ چرا اسم چوفون تی وی انتخاب کردید؟

اگر بخواهم خلاصه کنم “نبود امکانات باعث ساخت این برنامه عروسکی شد!”به شخصه علاقه زیادی به ساخت فیلم به خصوص در مورد تاریخ ترکمن داشته و دارم اما ساخت این فیلم ها هزینه و امکانات می خواست که من نداشتم ، این برای من مسئاله و چالشی بود بزرگ و سال ها در فکر حل این مسئله بودم که چطور میتوانم با کمترین هزینه شروع کنم تا اینکه به ذهنم رسید با عروسک ها میتوانم بیشتر موانع از جمله هزینه ها و کارکتر ها را به نحویی برطرف کنم و این شروع ماجرا بود.

در اولین ساخته ی عروسکی من کارکتری بود ساده ،صادق و بی ریا و اسمش رو چوفون آقا صدا میزدم و اینطور بود که در برنامه به سوالات مردم پاسخ می داد و بعد ها برای اینکه طنز بودن برنامه بهتر جلوه کنه از همان اسم استفاده کردم که اسم برنامه را چوفون تیوی گذاشتم.

 

تعریف طنز از نگاه شما؟

تعریف من از طنز بیان واقعیت های وجودی در قالب خنده آوری و تلنگر فکری است

 

 لطفا عروسک گردان های شخصیت های چوفون تیوی را معرفی نمایید.

عروسک گردانی تمام شخصیت ها را خودم انجام میدهم

 

صدا های شخصیت های عروسکی توسط چه کسانی اجرا میشود؟

صدای های تمام شخصیت ها خودم هستم

در طول این مدت تجربه کاری در ساخت کلیپ های عروسکی، بازخوردهای آن را در جامعه چگونه ارزیابی می کنید؟

بگذارید در مورد تاثیر و بازخورد برنامه یک خاطره کوچک تعریف کنم،مدتی پیش در یکی از مکان های تفریحی نشسته بودم دیدم چند خانواده دورهم جمع شده و با صدای بلند میخندند، ناخوداگاه کنجکاو شدم که چرا اینقدر بلند بلند می خندند بعد متوجه شدم در مورد یکی از قسمت های برنامه چوفون تیوی صحبت و یکی از آنها دارد برای بقیه تعریف می کند و همه باهم میخندند. بعد از چند ساعت دیدم آنها دارند وسایل خود را جمع می کنند و قصد رفتن داشتند یکی از آنها گفت به قول دوغمانگچن نباید در طبیعت آشغال بریزیم و نه تنها اشغال هایی که خودشان ریخته بودند را جمع کردند بلکه تمام اطراف خود را تمیز کردند و بعد رفتند این برای من لذت بخش بود که برنامه ای که در مورد حفظ طبیعت بود اینطور بازخورد و تاثیر خوبی گذاشته بود.

 تا کنون اعتراض و شکایت هایی از کلیپ ها داشتید؟

شکایت رسمی خیر،ولی معدود افرادی که با زبان طنز آشنایت نداشتند در مقابل موضاعات برنامه جبهه گیری می کردند و به خودشان نسبت می دادند و حتی دست به دامن پیام های تهدید آمیز می شدند که برنامه متوقف و ادامه ندهم که البته این نوع برخورد ها نداشتن شناخت کافی از طنز است.

ایده و موضوع های کلیپ را از کجا بدست می آورید؟

با نگاه و دقت در رفتار هایی که در جامعه است.
البته ایده ساخت در ذهنم بسیار است اما سعی میکنم با اولویت و مرتبط با موضوعات روز جامعه پیش بروم، نا گفته نماند یکی دو مورد هم بود که از برنامه ای که تماشا کرده بودم تاثیر گرفتم.

با توجه به بستر شبکه اجتماعی اینستاگرام برای جوانان، صفحات طنز ترکمنی که بصورت نمایشنامه و .. به اجرا می پردازند افزایش یافته هست، نظرتان در این مورد چیه؟

خودم به شخصه با تعدادی از آنها که بدآموزی هایی مانند دزدی، اعتیاد و… را رواج می دهند مخالف هستم که به نظرم این نمایش ها برای مخاطب به ویژه کودکان تاثیر منفی خواهد داشت. البته هستند افرادی که موضوعات محتوایی خوبی دارند و از همینجا برایشان آرزوی موفقیت دارم، اجرشان با خدواند متعال.

 

 آیا دعوت نامه و درخواستی از شبکه صدا و سیما استانی مخصوصا بخش ترکمنی برای استفاده از توان هنری تان داشتید؟

خیر از صدا و سیما درخواستی نداشتم

 حمایت ارگانی یا سازمان برای ادامه کار داشتید؟ روند جذب تبلیغات را چگونه ارزیابی می کنید؟

خیر از طرف هیچ یک از ارگان یا سازمانی تا به الان حمایت نشدم
دید من نسبت به تبلیغات معرفی کسب کار است که اکثر کسب های ترکمنی هستن، برای بهتر دیده شدن و در انتخاب تبلیغات بسیار حساس هستم و هر تبلیغی را انجام نمی دهم ولی در صورت تبلیغ کردن سعی میکنم برای مخاطب خلاقانه و جذاب باشد و روند جذب تبلیغات را خیلی خوب ارزیابی میکنم

 

نظرتان در مورد پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان و دانش آموختگان ترکمن؟

از نظر من پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان و دانش آموختگان ترکمن تاکنون موفق و پیشتاز در اطلاع رسانی به خصوص در معرفی فرهنگ ترکمن، مفاخر، هنرمندان و اساتید ترکمن صحرا بوده است.

 سخن پایانی؟

استعداد های زیادی در ترکمن صحرا است که به هر دلیلی هنوز دیده نشدن یا خودشان هنوز شروع به فعالیت نکردن طرف سخنم با آنهاست چه دختر چه پسر در هر سنی که هستید با توکل به خدا شروع کنید و حتی در کنار فعالیت های کاری و روزمره خود از علاقه و استعدادتان دست نکشید.در آخر تشکر میکنم از همسر مهربانم که هم طراح و سازنده شخصیت های برنامه بوده و مشوق،همراه و همکار من در ساخت تمام برنامه ها بوده است و همینطور تشکر میکنم از پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان و دانش آموختگان ترکمن که این مصاحبه را بنده انجام دادند.

دیگر مطالب

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پربیننده ترین مطالب