سه شنبه, اسفند ۲۹, ۱۴۰۲
spot_img
خانهمشاغلنحوه ورود به شغل آتش نشانی

نحوه ورود به شغل آتش نشانی

[review]

آتش‌نشانی یا اطفا حریق مجموعه اقداماتی است که برای مقابله با آتش بوسیله خاموش کردن، کنترل و یا هدایت آتش‌های ناخواسته انجام می‌گیرد. اهداف آتش‌نشانی حفاظت از سلامت افراد، جلوگیری از آسیب به اموال و حفاظت از محیط زیست است. در همه کشورها سازمان آتش نشانی وجود دارد که وظیفه مقابله با آتش، سوانح و حوادث مختلف را برعهده دارد. در ایران اولین سازمان آتش نشانی توسط روس ها در شهر تبریز ایجاد شد. آتش نشانی ها زیر نظر شهرداری کار می کنند.آتش نشان فردی است که انواع مهارت های اطفاء حریق و عملیات امداد و نجات را دارد. او از افراد و اموال آنها در برابر آتش و سایر خطرات محافظت کرده و در شرایط اضطراری به آنان کمک می کند. همچنین درباره مسایل ایمنی به مردم آموزش و مشاوره می دهد.

 

وظایف آتش نشانی

شامل دو بخش اطفاء حریق و عملیات امداد و نجات می شود. در بخش اطفاء حریق به خاموش کردن انواع آتش ها در مناطق مختلف پرداخته می شود. در بخش عملیات امداد و نجات، افرادی که در چاه یا معدن سقوط کرده ، در آسانسور یا ارتفاعات گیر کرده، دچار مسمومیت و خفگی شده، زیر آوار مانده و … را نجات می دهند.

برای آتش نشان شدن باید حداقل ۱۸ و حداکثر ۲۵ سال سن، حداقل ۱۷۰ سانتی متر قد و آمادگی جسمانی خوب داشته و آموزش های مربوطه را دیده باشید. همچنین باید توانایی نشان دادن عکس العمل های سریع و به موقع و توانایی حفظ آرامش در شرایط بحرانی را داشته باشید.

این شغل استرس زا بوده و معمولا آتش نشان با خطرات مختلفی از جمله سوختگی، انفجار، مواجهه با مواد شیمیایی و گازهای سمی ، سقوط و … روبرو است.افرادی که در آتش نشانی استخدام می شوند، در ابتدا مامور آتش نشان هستند. با گذشت زمان به سمت های بالاتر مانند راننده، معاون شیفت، فرمانده شیفت، رئیس ایستگاه، معاون عملیاتی و معاون امور ایستگاه ها می رسند. اگر مدرک تحصیلی بالایی داشته باشند می توانند افسر آتش نشان، افسر ارشد آتش نشان و رئیس ایمنی و آتش نشانی شوند.ساعات کاری آتش نشان به ۲۴ ساعت کار و ۴۸ ساعت استراحت است. همیشه آماده باش بودن، کار کردن در شرایط مختلف آب و هوایی و روبرویی با خطرهایی مانند سقوط از ساختمان، انفجار وسایل نقلیه و… بخشی از ویژگی های این شغل است.

بطور خلاصه می توان وظایف آتش نشان را بشرح ذیل اشاره نمود:

  • حمل و نقل وسایل و تجهیزات آتش نشانی
  • کنترل کردن و خاموش کردن آتش
  • نجات مصدومان و قربانیان از محل های آتش سوزی، صحنه تصادفات و سایر موقعیت های خطرناک
  • کنترل کردن نشت مواد شیمیایی و خطرناک-
  • نظارت بر عملیات های آتش نشانی و کار آتش نشان ها (مخصوص مسئولان تیم آتش نشانی)
  • تهیه گزارشات روزانه ازعملیات ها (مخصوص مسئولان تیم آتش نشانی)
  • برگزاری دوره های آموزشی در مدارس و سایر مراکز اجتماعی-
  • بازرسی ساختمان ها برای اطمینان یافتن از رعایت شدن مسایل ایمنی در آنها
  • ارائه مشاوره حرفه ای به پروژه های ساخت ساختمان ها در خصوص رعایت موارد ایمنی در برابر آتش سوزی

دانلود نمونه سوالات آتش نشانی با پاسخنامه

مهارت و دانش مورد نیاز آتش نشان

  • علاقه به مردم و نجات آنها از خطرات (انسان دوستی و از خود گذشتگی)
  • استقامت و توان بدنی بالا همراه با داشتن سلامت روانی
  • توانایی عکس العمل سریع و حغظ آرامش در شرایط خطرناک
  • شجاعت
  • خود انضباطی و دقت
  • پیروی از دستورات و قوانین موجود
  • ارتباطات خوب و مهارت کار تیمی
  • اعتماد به نفس بالا
  • داشتن ابتکار و توان تصمیم گیری در رویارویی با شرایط بسیار متغیر
  • مهارت های خوب عملی در استفاده از ابزار و تجهیزات
  • مهارت گزارش نویسی از اتفاقات و حوادث

 

نمونه سوالات ازمون علمی اتش نشانی

نحوه استخدام آتش نشان و ورود به شغل آتش نشانی

برای آتش نشان شدن می توانید در مقطع دبیرستان وارد رشته ایمنی و آتش نشانی شاخه کار و دانش شوید. همچنین می توانید در دوره های کاردانی (گرایش های نجات، اطفای حریق، ایمنی و حفاظت ساختمان های بلند)، کارشناسی (گرایش های مدیریت عملیات، پیشگیری) و کارشناسی ارشد (گرایش ایمنی و مدیریت) آتش نشانی ادامه تحصیل دهید.افراد علاقه مند به آتش نشانی ابتدا باید ویژگی ها و شرایط عمومی و تخصصی ای که در آگهی های استخدامی ذکر می شوند را داشته باشند.

 

دستورالعمل آزمون عملی و تخصصی داوطلبان استخدام در شغل آتش نشانی

بعد از استخدام آتش نشان ، آموزش های عملی و نظری مختلف به او داده می شود و پس از تقسیم شدن در ایستگاه های مختلف، به مدت دو سال در دانشکده آتش نشانی آموزش تکمیلی می بیند. در صورت تمایل به افسر آتش نشان شدن می تواند در دانشگاه در مقاطع مختلف ادامه تحصیل دهد.همچنین افراد علاقه مند می توانند به عنوان آتش نشان داوطلب با گذراندن دوره های تخصصی در سازمان آتش نشانی وارد این بخش شوند و در مواقع بحرانی و حوادث غیر مترقبه به یاری کارکنان آتش نشانی بشتابند.

بر اساس اعلام آتش‌نشانی، برخورداری از سلامت کامل جسمی و روحی، علاقه‌مندی به فعالیت در سازمان آتش‌نشانی، دارا بودن سوادخواندن و نوشتن، ارائه مدارک معتبر شناسایی نظیر شناسنامه، کارت ملی – دو قطعه عکس ۴*۳، دارا بودن حداقل سن پذیرش داوطلبان، داشتن حداقل ۱۸ و حداکثر ۶۰ سال سن، تکمیل فرم تعهدنامه اخلاقی نسبت به جان و مال مردم، تکمیل فرم تقاضای عضویت، نداشتن اعتیاد به هر گونه موادمخدر و مشابه آن بنا به اظهار داوطلب و سکونت در محدوده ایستگاه یا پایگاه داوطلبان حداقل به مدت دو سال از شرایط پذیرش آتش‌نشان داوطلب است.

فرصت شغلی و وضعیت بازارکار و استخدام آتش نشان

استخدام آتش نشان در سازمان آتش نشانی انجام می شود. جهت اطلاع از آخرین خبرهای استخدامی آتش نشانی می توانید به سایت تسنا مراجعه نمائید.

دیگر مطالب

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پربیننده ترین مطالب