پنجشنبه, فروردین ۹, ۱۴۰۳
spot_img
خانهفرهنگینقد فیلم «آتابای» / عاشقانه ای اجتماعی به زبان ترکی

نقد فیلم «آتابای» / عاشقانه ای اجتماعی به زبان ترکی

«آتابای» پنجمین اثر نیکی کریمی در مقام کارگردان می باشد که به تهیه کنندگی خود او و نویسندگی «هادی حجازی فر» در شهر خوی تولید شده است، نیکی کریمی پیش از این ۴ فیلم بلند «یک شب»، «چند روز بعد»، «سوت پایان» و «شیفت شب» را کارگردانی کرده بود این بار سراغ داستانی از یک عشق نافرجام رفته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان ترکمن به نقل از سلام نو، فیلم «آتابای» به نویسندگی هادی حجازی فر و تهیه کنندگی و کارگردانی نیکی کریمی، سومین فیلمی بود که  در روز هفتم سی و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر برای اهالی رسانه و هنرمندان در پردیس سینما گالری ملت بر روی پرده رفت.

نیکی کریمی، پنجمین فیلم سینمایی اش را در مقام کارگردان با نام آتابای ساخته است، فیلمی که در مقایسه با آثار قبلی این کارگردان یعنی یک شب، چند روز بعد، سوت پایان و شیفت شب دارای ژانر و محتوایی متفاوت است و بهترین اثر این بازیگر سینمای ایران در مقام کارگردان نیز به حساب می آید.

کریمی در حالی به سراغ ساختن آتابای رفته است که فیلم های قبلی او موفقیت چندانی را چه در اکران و چه در گیشه به دست نیاورده اند و او امیدوار است این بار بتواند با ساخت یک درام اجتماعی عاشقانه به موفقیت دست یابد، گرچه روند صعودی این بازیگر قدیمی سینما در مقام کارگردانی مشخص است و کریمی در آتابای به خوبی نشان می دهد که به پختگی خاصی در فیلمسازی رسیده است.

 

جواد عزتی در فیلم آتابای
جواد عزتی در فیلم آتابای

 

آتابای به نویسندگی هادی حجازی فر که خود از بازیگران مطرح سینمای این روزهای سینمای ایران است، یک درام اجتماعی عاشقانه زاییده طرح و تفکر خود کریمی است که حجازی فر به بهترین و زیباترین شکل ممکن آن را به نگارش در آورده است و تهیه کنندگی فیلم نیز بر عهده ی خود نیکی کریمی است.

داستان فیلم درباره ی شخصیتی به نام آتابای است که به همراه پدر و برادرزاده اش در حوالی خوی زندگی می کنند. او سال ها پیش دانشجوی معماری بوده است و به دلیل مشکلات روحی ناشی از یک عشق نافرجام ناچار به ترک تحصیل شده است و به روستای محل تولدش بازگشته است.

نکته ی جالب توجه در آتابای، لهجه ی شیرین آذری است که بازیگران فیلم یعنی جواد عزتی و هادی حجازی فر در طول فیلم به آن زبان صحبت می کنند و این امر بر جذابیت و گیرایی بیشتر داستان فیلم می افزاید.گرچه حجازی فر بواسطه ی اصالت ترکی که دارد، گویش روان تر و بهتری نسبت به جواد عزتی که ناچار است ترکی صحبت کند دارد و به نظر تنها تفاوت عزتی در این نقش با سایر نقش هایش، همان گویش ترکی او در فیلم است.

قاب هایی که ما در آتابای می بینیم و طبیعت زیبای روستا و صحنه های دل نشینی از طبیعت، همه و همه خبر از ساخت یک درام اجتماعی عاشقانه موفق به زبان ترکی می دهند، در واقع کریمی سعی کرده است از تمامی عوامل موثر در یک فیلم خوب مانند قاب های مناسب و دکورهای حرفه ای بهره بگیرد و در این کار موفق هم بوده است.

موسیقی نیز در این فیلم تاثیر مثبت و قابل توجهی دارد و حسین علیزاده، از اساتید برجسته و به نام موسیقی سنتی ایران به خوبی توانسته است سوز و شور موجود در موسیقی آذری را به آتابای تزریق کند و بر مخاطب فیلم تاثیر مثبت بگذارد.

آنچه در طول فیلم و برای شخصیت اصلی داستان یعنی آتابای رخ می دهد، یک دوگانگی میان ترس از عشق و انتخاب عشق است که آتابای آن ها را به چشم خود میبیند و با تمام وجود لمس می کند.

از خواهرش گرفته که مجبور است با کسی که دوستش ندارد زندگی کند تا دوست صمیمی اش که اصل عشق را انکار می کند و پسر خواهرش که در عشق از خود ضعف نشان می دهد.

در واقع کارگردان سعی می کند با پرداختن به شخصیت آتابای در فیلم، مفهوم واقعی عشق را نشان دهد و بیانگر این نکته باشد که همه ی ما آدم ها خواسته یا ناخواسته در زندگی مان درگیر واژه ای به نام عشق هستیم.

داستان فیلم اما در دقایق پایانی دچار کمی سردرگمی و بلاتکلیفی می شود و کنترل فیلم از دست های کریمی خارج می شود، به نحوی که کارگردان سعی می کند با تکیه بر ارکان موثر و موفق فیلمش یعنی بازیگران، قاب های حرفه ای و موسیقی دلنشین ترکی خود و مخاطبش را از این مشکل برهاند و این نقطه ضعفی است که کریمی همچنان با آن روبرو است و نشان می دهد این کارگردان هنوز راه زیادی را برای موفقیت تمام و کمال پیش رو دارد.

به هر حال آتابای می تواند بهترین فیلم در کارنامه ی فیلمسازی نیکی کریمی باشد و باید منتظر ماند و دید جشنواره ی سی و هشتم فیلم فجر می تواند پیام آور شادی برای این فیلم و کارگردانش باشد یا خیر.

 

فهرست عوامل فیلم «آتابای»

تهیه کننده و کارگردان : نیکی کریمی
نویسندگان : هادی حجازی فر
بازیگران : جواد عزتی، هادی حجازی فر، سحر دولتشاهی، دانیال نوروش، یوسف‌علی دریادل، مه‌لقا می‌نوش و …
مجری طرح : سعید پاکستانی
مدیر تولید : حسن مصطفوی
مدیر فیلمبرداری : سامان لطفیان
طراح چهره‌پردازی : ایمان امیدواری
دستیار کارگردان و برنامه ریز : ایمان توکلی
طراح صحنه و لباس : اصغر نژاد ایمانی
مدیر صدابرداری : کامران کیان ارثی
تدوین : حسین جمشیدی گوهری
موسیقی : حسین علیزاده
جانشین مدیرتولید : محمدرضا دلنوازی
تدارکات : مهران مداحیان
منشی صحنه : غزل رشیدی

 

دیگر مطالب

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پربیننده ترین مطالب