سه شنبه, اسفند ۲۹, ۱۴۰۲
spot_img
خانهاجتماعیهر آنچه درباره نسل تازه ویروس کرونا باید بدانید

هر آنچه درباره نسل تازه ویروس کرونا باید بدانید

درباره ویروس جدید چه می‌دانیم؟

تعداد زیادی نمونه از بیماران مبتلا به این ویروس در آزمایشگاه‌های چین و سازمان جهانی بهداشت بررسی شده و متخصصان این ویروس را از خانواده “ویروس کرونا” شناخته‌اند. تاکنون شش نمونه از ویروس کرونا کشف شده بود و با مورد اخیر تعداد آن به هفت می‌رسد. این نوع ویروس جزو خانواده بزرگی از ویروس‌هاست که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می‌شود. سارس در سال ۲۰۰۲ در چین باعث ابتلای بیش از هشت‌هزار نفر و مرگ ۷۷۴ نفر از آنها در جهان شد. تحقیقات نشان می‌دهد که کدهای ژنتیکی این ویروس نزدیکی زیادی به ویروس سارس دارد.

 

علائم ویروس جدید چیست؟

در معمولی‌ترین حالت این ویروس باعث سرماخوردگی می‌شود اما در مواردی باعث سندروم حاد تنفسی یا همان “سارس” می‌شود. نشانه‌های ابتلا به این ویروس در انسان تب، سرفه، نفس نفس زدن و تنگی نفس است.

 

ویروس چقدر خطرناک است؟

به گفته مقامات چینی ویروس کرونا در دوره نهفتگی یعنی قبل از بروز نشانه های بیماری، می تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود. تا ۲۷ ژانویه ۲۰۲۰، تعداد افراد بیمار ۳۰۰۰ نفر گزارش شده و ۸۱ نفر از آنها جان خود را از دست داده اند. به نظر می‌رسد دوره درمان عفونت ناشی از این ویروس طولانی‌ است به همین دلیل احتمال دارد که بیماران بیشتری جان خود را از دست بدهند. البته شمار دقیق مبتلایان به این ویروس مشخص نیست.

 

این ویروس از کجا آمده است؟

ویروس‌های تازه‌ای که کشف شده‌اند، معمولا از حیوان به انسان منتقل شده‌اند. مثلا منشا ویروس‌های کرونا که در گذشته همه‌گیر شده بود، در حیوانات بود. ویروس سارس اول در خفاش شروع شد و بعد به گربه‌های ولگرد منتقل شد و بعد هم به انسان رسید. از سال ۲۰۱۴ تا کنون که ویروس مرس در خاورمیانه موجب مرگ ۸۵۸ نفر از ۲۴۹۴ بیمار مبتلا شد، از شتر به انسان رسیده بود. محل انتقال این ویروس بازار غذای دریایی در شهر ووهان اعلام شده است، با اینکه پستانداران دریایی مانند نهنگ سفید می‌توانند ناقل این ویروس باشند اما احتمال اینکه این ویروس از حیوانات زنده دیگر این بازار مثل مرغ، خفاش، خرگوش و مار منتقل شده باشد بیشتر است.

 

چند توصیه بهداشتی برای پیشگیری از ویروس کرونا

شست وشوی مدام دستها با آب و صابون و یا مواد ضدعفونی کننده و جلوگیری از عطسه و سرفه بسیار ضروری است زیرا علائم ویروس کرونا بسیار شبیه به سرما خوردگی و آنفولانزا بوده تب، سردرد و بدن درد، سرفه و آبریزش بینی و علائم تنفسی مانند تنگی نفس می تواند از علایم این ویروس باشد.

ویروس کرونا از طریق سرفه و عطسه، یا دست زدن به دست یا صورت فرد آلوده یا لمس کردن چیزهایی که افراد آلوده به آن دست زده اند انتقال می یابد، بنابراین افراد پس از استفاده از وسایل نقلیه عمومی دست های خود را با آب و صابون ضدعفونی کنند.

به مردم توصیه می شود ویتامین c، سبزیجات و میوه‌جات زیاد مصرف کنند زیرا باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و در مقابل ویروس کرونا مقاوم عمل می کند.

سازمان جهانی بهداشت به دلیل شیوع ویروس در خارج از چین «شرایط اضطراری جهانی» اعلام کرده و آن را «شیوع بی سابقه» توصیف کرده است.

 

می خواهید کرونا نگیرید این خوراکی ها را بخورید

سیدکاظم کاظمینی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به این که بیماری کرونا ویروس درمانی ندارد، اظهار کرد: ناشناخته بودن درمان این بیماری یکی از دلایل ترسناک جلوه دادن آن است چرا که این بیماری و رفتار‌های آن را نمی‌شناسیم، اما باید در شرایط فعلی با پیشگیری، از انتقال آن جلوگیری کنیم.

وی در رابطه با علائم افراد مبتلا به کرونا ویروس جدید نیز تصریح کرد: سرفه‌های خشک و مشکلات تنفسی از علائم اصلی این بیماری است، اما در این میان ممکن است بسیاری از افراد با وجود ابتلا به این بیماری، دچار مشکلات جدی و مراجعه به بیمارستان هم نشود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد با بیان این که اکثر افرادی که براثر این بیماری بیمارستانی شده‌اند سنین بالای ۴۰ سال دارند، افزود: البته افرادی که دارای بیماری‌های قلبی، دیابت و سرطان هستند نیز در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

وی مرگ و میر‌های ناشی از این بیماری را مربوطه به افراد دارای عفونت‌های ریوی و مجاری تنفسی اعلام کرد و گفت: این ویروس که از حیوانات به انسان منتقل شده، یکی از علل خطرناک و جدی بودن آن انتقال از فردی به فرد دیگر است.

کاظمینی با تاکید بر تاثیر رژیم غذایی بر افزایش ایمنی بدن در مقابل ابتلا به ویروس کرونای جدید، گفت: افراد در این دوره، از مصرف غذا‌های سنگین و دیرهضم مانند ماکارونی و آش‌های غلیظ خودداری کنند.

این متخصص طب ایرانی در پایان مصرف غذا‌های لطیف و دارای هضم راحت مانند میوه‌ها و سبزیجات را ضروری خواند و استفاده از غذا‌های دارای ویتامین «ث» را به مردم توصیه کرد.

منبع: ایسنا

چند نکته جالب و مهم درباره نوع جدید ویروس کرونا چند نکته جالب و مهم درباره نوع جدید ویروس کرونا

تعداد قربانیان نوع جدید ویروس کرونا که شبیه ذات الریه است، رو به افزایش می باشد و تعداد کشورهایی که مبتلایان به این عغونت وحشتناک در آنها مشاهده شده، هرچه بیشتر می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان ترکمن به نقل از فارس، آمارها نشان می‌دهد قربانیان کرونا تعداد محدود تری نسبت به بیماری های مشابه ویروسی دارند. ویروس کرونا تا به حال هیچ کودکی (تا ۸ سال) را مبتلا نکرده است و کوچکترین فرد دچار به این بیماری ۱۴ سال دارد. این بیماری مکانیزم نزدیکی به بیماری ابولا نشان می‌دهد و تا به حال راهی برای درمان قطعی آن معرفی نشده است. دانشمندان می‌گویند اگر بیماری حاد نداشته باشید ابتلا به این ویروس، کشنده نخواهد بود.

فضای مجازی از فیلم ها و تصاویر شهرهای قرنطینه شده چین پر شده اند. این فیلم ها با فضایی گوتیک‌وار پیش از هر چیز به شما می‌گویند که این شهرها ۲۰ تا ۶۰ میلیون نفر جمعیت دارند و حالا به شکل شهر ارواح درآمده‌اند. تصاویر از استفراغ خون روی آسفالت خیابان ها اوضاع را از آنچه واقعا هست ترسناک‌تر نشان می‌دهد.

شکی نیست که بیماری‌های ویروسی که منجر به اپیدمی های پایدار می شوند تا به حال نشان داده اند که تعداد زیادی قربانی می‌گیرند. به طور قطعی درمانی برای آن ها وجود ندارد و ویروس آن ها از طریق انسان به انسان منتقل می شود. با تمام این حرف ها اما به نظر می رسد دانشمندان با آرامش بیشتری یافته های شان درباره این بیماری را منتقل می‌کنند. یافته‌هایی که به ما نشان می‌دهد به جای ترس از تصاویر اغراق آلود فضای مجازی باید هر چه بیشتر با خانواده گسترده کرونا ویروس ها آشنا شویم. پشت یافته‌های علمی متحد شویم و بدانیم در بیشتر بحران‌هایی که به شکل اپیدمی بروز پیدا می‌کنند همیشه راه برای پیشگیری باز است.

 

کرونا تنها یک ویروس نیست

ویروس کرونا خانواده بسیار گسترده ای از ویروس های سرما خوردگی تا سندروم حاد تنفسی (سارس ) را در بر می گیرد. تا پیش از فراگیر شدن بیماری هایی نظیر ابولا و سارس گمان دانشمندان این بود که این بیماری تنها از حیواناتی مانند خفاش و در مواردی از میمون ها به انسان منتقل می شود، اما اپیدمی با سرعت این ویروس ها نشان داد که این بیماری به ساده ترین شکل ممکن از انسان به انسان منتقل می شود. شیوع بیماری سارس در سال ۲۰۰۲ بیش از ۸۰۰ نفر را به کام مرگ کشاند و بیماری ابولا در کشور های غرب آفریقا که کانون آن جمهوری دموکراتیک کنگو بود باعث مرگ هزاران نفر از مبتلایان شد. (کرونا ویروس) جدید شکلی شبیه به تاج سلطنتی دارد و مکانیزم رفتاری آن آنقدر جدید است که دانشمندان هنوز فرصت نکرده اند نامی برای آن انتخاب کنند و امروز ما این ویروس را به نام کرونا که خانواده گسترده ای از انواع ویروس ها را در بر می‌گیرد، می شناسیم.

نرخ مرگ و میر در اپیدمى بیمارى ابولا (ویروس مشابه کرونا) ١٠ درصد از مبتلایان بود.نرخ مرگ و میر در بیمارى کرونا اکنون کمتر از ٢ درصد جمعیت مبتلایان است.

 

خفاش‌های میوه‌خوار، متهم ردیف اول

با توجه به علائم مشابه این بیماری با ویروس سارس و ابولا بررسی‌ها برای یافتن منشاء کرونا آغاز شد. خیلی زود بازار فروش غذاهای دریایی در شهر ووهان چین که بیشترین تعداد مبتلایان را داشت، مورد توجه دانشمندان قرار گرفت.در این بازار انواع خوراک های دریایی و در بعضی موارد خوراک حیوانات وحشی به فروش می رسد. پیش از این رد پای خون آلوده خفاش‌های میوه خوار در ایجاد بیماری ابولا برای دانشمندان به اثبات رسیده بود.

خوراک خفاش، متهم ردیف اول انتقال ویروس کرونا به انسان است. فروش و سِرو این خوراک در بازارها و رستوران‌هاى غذاهاى دریایى شهر ووهان مرسوم است

دانشمندان می‌گویند این نوع خفاش ها که خوردن آن در شهر ووهان مرسوم است بدون این که خود به این بیماری مبتلا شوند، می‌توانند انتقال دهنده این ویروس خطرناک شوند. بعد از پلمپ این بازار و تمام فروشگاه های اطراف آن امید می رفت که تنها افرادی که به این فروشگاه‌ها رفت و آمد داشته‌اند، به این بیماری مبتلا شوند. اما شروع اپیدمی و مبتلا شدن افرادی که هرگز به این نوع بازار ها نرفته و از خوراک خفاش نخورده بودند نشان داد که ویروس کرونای جدید به سادگی از راه سرفه، عطسه و تماس با مایعات بدن فرد یا حیوان مبتلا مانند خون، ادرار و اسهال به فردی دیگر منتقل می شود.

علائم کرونا خفیف هستند

(کرونا ویروس) جدید علائم اولیه ترسناکی ندارد و همین باعث گسترش شیوع آن در شهر های مختلف چین شده است. سرفه‌های خشک، سردرد و تب‌خفیف و در موارد حادتر تنگی نفس از علائم اولیه این بیماری به حساب می آیند. در واقع همین علائم که ابتلا به آن در فصل های سرد سال طبیعی به نظر می‌رسد، باعث دست کم گرفتن این بیماری و اپیدمی بسیار فعال آن شده است.

دانشمندان می‌گویند این علائم نسبت به ویروس های مشابه کرونا خفیف تر هستند. به عنوان مثال در اپیدمی سارس و ابولا عفونت های ریه، دردهای شدید ماهیچه ای، اختلال در تنفس و اسهال، استفراغ و خونریزی داخلی که در نهایت منجر به مرگ نیمی از مبتلایان شد از پیامد های دچار شدن به این ویروس بود. با افزایش تعداد قربانیان وضعیت بحرانی در شهر های چین اعلام شد. قرنطینه شهرها در دستور کار قرار گرفت. سیستم حمل و نقل عمومی به طور کامل متوقف شد و پایش عمومی برای کنترل این بیماری کمک بیشتری برای شناسایی افراد مبتلا کرد.

 

قربانیان کرونا سابقه بیماری حاد قبلی داشته اند

آمارها می گویند نسبت نرخ مرگ و میر ناشی از کرونا بسیار کمتر از موارد مشابه ابتلا به ویروس خانواده کرونا در بیماری های سارس و ابولا است. نرخ مرگ و میر در بیماری ابولا که غرب قاره آفریقا ر ا در برگرفت، چیزی برابر با ۱۰ درصد جمعیت بود. این درحالی است که ویروس کرونای جدید تا به حال نرخ مرگ و میری نزدیک به ۲ درصد داشته است. دانشمندان می‌گویند امکان ابتلا در محیط های باز کم و در عین حال امکان دچار شدن به این بیماری در محیط های بسته ای که فرد بیمار و سالم در آن باشند بسیار بالاست. همان طور که گفته شد این بیماری با عطسه و سرفه نیز سرایت پیدا می کند. قرنطینه بیماران و پرهیز از قرار گرفتن جمعیت در محیط های بسته ای مانند وسایل حمل و نقل عمومی کمک زیادی به کنترل تعداد افراد مبتلا داشته است.

 

قربانیان کرونا بالای ۴۰ سال و سابقه بیماری حاد دارند

تا به حال هیچ کودکی به ویروس کرونای جدید مبتلا نشده است. قربانیان این بیماری بالای ۴۰ سال سن داشته اند و بیشتر آن ها پیش از این با بیماری های عفونی، قلبی – عروقی و سرطان درگیر بوده اند. سابقه داشتن این بیماری ها به طور واضح روشن می‌کند که این افراد سیستم ایمنی ضعیفی داشته اند و نتوانسته اند در مقابل این ویروس دوام بیاورند. علائم خفیف این بیماری که همان سرفه و عطسه های مکرر هستند با شروع تبی که در جه آن بالا می رود در این افراد ظهور بیشتری پیدا می‌کند.کم کم استفراغ خون و تنگ نفسی به این موارد اضافه می شود و سیستم ایمنی به سرعت ضعیف و ضعیف تر می شود.

 

تشخیص بیماری در کمتر از ۱۰ دقیقه

تجربه درگیر شدن با بیماری هایی که اپیدمی فعال داشته اند نشان می دهد که پروسه تشخیص تا چه اندازه در کنترل بیماری تاثیر دارد. ویروس ابولا که منشاء و پیامدهای مشابهی نسبت به کرونا دارد. در طول مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت قابل تشخیص است اما با ورود پژوهشگران شاخه ام آی تی این ویروس جدید ظرف مدت کمتر از ۱۰ دقیقه در بیماران مبتلا تشخیص داده می شود .پایش های گسترده در مناطق درگیر بیماری ادامه دارد و تشخیص زودهنگام بیماری تا به حال کمک زیادی به کاهش نرخ ابتلا داشته است.

 

فعلا درمان قطعی وجود ندارد

بیماری ویروس کرونای جدید به جز چین تا به حال کشورهایی مانند استرلیا، ژاپن، تایلند،کره جنوبی، تایوان، عربستان، پاکستان، اقلیم کردستان عراق، امارات و آمریکا را درگیر کرده است. در حال حاضر درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد. آنتی بیوتیک ها تاثیری روی این ویروس نمی‌گذارند و تنها بر عملکرد باکتری ها موثر هستند. یافته های جدید همچنین نشان داده اند که داروهای آنفولانزا نیز باعث درمان یا کاهش علائم این بیماری نشده‌اند، چرا که این دو بیماری ویروس هایی با ساختار متفاوت از هم دارد. در بیمارستان های چین مواردی مانند حفظ وضعیت طبیعی بدن، مقابله با کم آبی در بدن بیمار، مصرف داروی های ضد انعقاد خون و کنترل سطح اکسیژن برای مهار علائم بیماری به کار گرفته شده تا شمار قربانیان کاهش پیدا کند.

آخرین آمارها نشان می دهد تا کنون بیش از ٧ هزار نفر در ١٩ کشور جهان به ویروس کرونای جدید مبتلا شده اند.از این میان ١٣٢ نفر جان خود را از دست داده اند.تمام قربانیان چینی هستند و تا کنون خبری مبنی بر ابتلا به کرونای منجر به مرگ در کشورهاى دیگر گزارش نشده است.

ویروس‌ها در هواى سرد و خشک انتقال سریع‌ترى دارند. مرطوب نگاه داشتن هواى منزل و محل کار و اماکن عمومی، به ویژه بیمارستان و درمانگاه ها ابتلا به ویروس ها را کاهش مى‌دهد

 

راه‌های پیشگیری از کرونا

طبق اعلام وزارت بهداشت ایران ویروس کرونا به مرزهای این کشور نیز نزدیک شده است و کشورهایی مانند عربستان، پاکستان، امارات و کردستان عراق نیز به تازگی درگیر این ویروس شده اند. از شهروندان خواسته شده تا مدتی از سفر به این کشور ها پرهیز کنند. در صورت سفر به این کشور ها شهروندان باید با رعایت جدی نکات بهداشتی از سلامت خود محافظت کنند و در صورت بروز علائم آنفولانزا به سرعت به پزشک مراجعه نمایند. به طور کلی پیشگیری از انتقال ویروس از انسان به انسان به همان سادگی مبتلا شدن است. با رعایت این نکات می توانید امکان ابتلا به ویروس ها را به حداقل برسانید.

_شستشوی مداوم دست ها

_استفاده از ماسک در محیط های بسته و پر ازدحام

_ پرهیز از تماس با بیمارانی که علائمی مانند (سرفه، عطسه، تب و تهوع) دارند

_ تقویت سیستم ایمنی با استفاده از مصرف میوه و سبزیجات تازه

_ نوشیدن مداوم مایعات گرم در فصول سرد

_ پرهیز از قرار گرفتن زیاد در هوای سرد و خشک

_ استفاده از دستگاه های بخار ساز سرد در محیط های اداری و منازل و اماکن عمومی

دیگر مطالب

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پربیننده ترین مطالب