جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳
spot_img
خانهفرهنگیهمایش ادبی مختومقلی فراغی در گنبدکاووس برگزار شد

همایش ادبی مختومقلی فراغی در گنبدکاووس برگزار شد

همایش ادبی مختومقلی فراغی در گنبدکاووس برگزار شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان و دانش آموختگان ترکمن به نقل از ایرنا، همایش ادبی مختومقلی فراغی شاعر و عارف بلند آوازه ترکمن باحضور سرکنسول قزاقستان در گرگان، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گلستان، برخی مدیران کل استان و شماری از مسوولان و مردم گنبدکاووس چهارشنبه 29 اردیبهشت 1400 در جوار برج تاریخی قابوس این شهر برگزار شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گلستان در این مراسم با تجمید از جایگاه مختومقلی فراغی به‌عنوان یک انسان‌ وارسته با نقش روشنگری در تاریخ، از اقوام مختلف ساکن در این استان خواست برای استفاده از منابع اصیل ادبیات یکدیگر، زبان اقوام ساکن در نگارستان ایران را فرا گیرند.

احسان مکتبی با مهم دانستن فراگیری زبان اقوام مختلف، افزود: با آموختن زبان ترکمنی به‌جای استفاده از ترجمه اشعار مختومقلی فراغی، می‌توان با خواندن بدون واسطه به مفهوم واقعی آثار این شاعر پی برد.

وی اظهارداشت: شاعران بزرگ تاریخ مانند حافظ، سعدی، فردوسی و مختومقلی فراغی پیش از اینکه شاعر و عارف باشند، متفکرانی عالی قدر هستند که علاوه بر ذوق شاعری برای نقد مسائل فرهنگی و اجتماعی زمان خویش به سرودن شعر روی آوردند.

ذوالفقار امیرشاهی، مسوول نمایندگی دفتر وزارت امور خارجه در گلستان نیز در این همایش، مختومقلی را منادی وحدت اقوام دانست و گفت: سیمای واقعی شاعر بزرگ ترکمن مختومقلی فراغی را می‌توان در افکار و اندیشه‌های وی جستجو کرد.

همچنین مدیرعامل “مرکز گفتمان صلح برای همه” از سازمان‌های تخصصی و مردم‌ نهاد کشور نیز در این مراسم گفت: مختومقلی فراغی در کنار شاعران بزرگ دیگر اقوام ایران می‌درخشد و افکار و اندیشه‌های عرفانی این شاعر و عارف بلند آوازه در ترکمن صحرا قابل احساس است.

حمید حشمدار بابیان اینکه مختومقلی فراغی به خوبی با استفاده از کلام آغشته با احساس توانسته صلح، دوستی، آرامش و زندگی مسالمت آمیز را در روح مردم این منطقه بدمد، افزود: استان گلستان یکی از نمونه‌های بارز صلح، دوستی و وحدت در جغرافیا ایران اسلامی است.

دبیر این همایش ادبی نیز در سخنانی گفت که نام و شهرت مختومقلی فراغی را مدیون جمهوری اسلامی ایران هستیم و در ۴۰ سال گذشته برنامه‌ها، نشست‌ها و فعالیت‌های علمی و آکادمی مختلفی برای معرفی این شاعر شهیر در کشور اجرا شده است.

اراز محمد سارلی با اشاره به باز بودن فضای تحقیق برای معرفی جایگاه واقعی این عارف بزرگ ترکمن، بیان کرد: همایش امشب در جوار برج قابوس با هدف شناخت عمیق‌تر اندیشه‌های مختومقلی فراغی برگزار شده است.

وی ادامه داد: بیش از ۵۰ مقاله که نیمی از آن توسط افراد غیرترکمن نوشته شده و از فرهیختگان نقاط مختلف کشور به دبیرخانه این همایش رسید و مورد داوری قرار گرفت.

قرائت تعدادی از مقالات ارسالی، رونمایی از نشریه ترکمن صحرای ما، تجلیل از خادمان مختومقلی فراغی و رونمایی از تندیس این شاعر و نیز اجرای موسیقی زنده ترکمنی از مهمترین برنامه‌های جانبی همایش امشب بوده است.

همچنین در حاشیه این مراسم فرهنگی، طوماری در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی اسرائیل علیه مردم مظلوم فلسطین و غزه که توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گنبدکاووس آماده شده بود به امضای شرکت کنندگان در این همایش ادبی از جمله مهمانان خارجی و مسوولان ایرانی رسید.

مختومقلی فراغی شاعر و عارف ترکمن در سال هزار و ۷۳۳ میلادی برابر با سال هزار و ۱۱۲ هجری شمسی در روستای حاجی قوشان از توابع بخش مرکزی گنبدکاووس متولد شد و پس از ۵۷ سال زندگی در کنار چشمه عباساری در دامنه رشته کوه سونگی داغی بین ایران و ترکمنستان درگذشت.

پیکر این شاعر برای دفن به روستای آق توقای در ۴۰ کیلومتری غرب مراوه‌تپه منتقل و در جوار آرامگاه پدرش دولت محمد آزادی به خاک سپرده شد.

اشعار این شاعر بزرگ ترکمن که در بین دیگر اقوام ایران زمین و دیگر ملل جهان نیز بلند آوازه شده، دارای مضامین اجتماعی، سیاسی، دینی و عرفانی است و دیوان شعر او نیز تاکنون به چند زبان دنیا از جمله انگلیسی، روسی و فارسی ترجمه و چاپ شده است.

دیگر مطالب

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پربیننده ترین مطالب