سه شنبه, اسفند ۲۹, ۱۴۰۲
spot_img
خانهاجتماعیپارادایم نوین کارآفرینی در ترکمن صحرا

پارادایم نوین کارآفرینی در ترکمن صحرا

پارادایم نوین کارآفرینی در ترکمن صحرا

نوشتاری از: سعید ایگدری

امروزه با گسترش سیستم های نوین کشاورزی و موضوع بحران‌ آب کشت گلخانه های صنعتی و گلخانه داری رونق روز افزونی به خود گرفته است.

ترکمن صحرا نیز به عنوان یکی از قطب های کشاورزی از این قائده جدا نبوده و به این عرصه ورود نموده است.
افزایش روز افزون و احداث گلخانه های صنعتی در این منطقه به عنوان یک پارادایم نوین کارآفرینی مورد اهمیت بوده که به دلیل حجم بالایی از اشتغال مستقیم می تواند از عوامل فقر زدایی و رونق اقتصادی در منطقه باشد.
منطقه ترکمن صحرا در سال های گذشته نیز پارادایم های اقتصادی و کارآفرینی را پیموده است که می توان به صنایع مرغداری، تولیدی های صنایع مبل و وابسته، قطب فروش پارچه از نمونه های این مشاغل است.

دو صنعت نیمه شکست خورده یا شکوفا نشده دیگر نظیر صنعت گردشگری با توجه به نرخ بالای اشتغال به دلیل نبود زیر ساخت های مناسب و بروز بیماری کرونا و اعمال محدودیت ها و صنعت پرورش آبزیان (میگو، ماهی، ماهیان خاویاری) به دلیل ساز و کار های نا مناسب در اعطای مجوزها و نیاز به حجم بالای سرمایه اولیه و ریسک بالای سرمایه گذاری و پائین بودن نرخ اشتغال مستقیم متاسفانه نتوانسته است منشا تحول عظیمی در اشتغال و اقتصاد منطقه را فراهم نماید.

حال صنایع آینده دار جهت ایجاد پارادایم های جدید اقتصادی در منطقه ترکمن صحرا می توان صنایع تولید پوشاک به دلیل مزیت های رقابتی نظیر نیازمندی به سرمایه اولیه اندک، حجم بالای نیروی کار ارزان و اشتغال بانوان در این صنعت را نام برد و صنعت بعدی آینده دار نیز صنایع تولیدی پلاستیک و صنایع وابسته می باشد، این صنعت نیز همانند صنعت مبل در سال های اخیر در مناطق تهران و سمنان در دست جوانان ترکمن بوده و هست و نیروهای بومی منطقه از تجارب ارزنده بالایی در این صنعت را دار می باشند که مزیت های این صنعت را می توان به سرمایه اولیه پائین و متوسط و دسترسی به بازار های آسیای میانه را نام برد.

دیگر مطالب

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پربیننده ترین مطالب