جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳
spot_img
خانهاجتماعیکتاب عکس «آت اوغلان» منتشر شد

کتاب عکس «آت اوغلان» منتشر شد

کتاب عکس «آت اوغلان» منتشر شد

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان و دانش آموختگان ترکمنف کتاب عکس «محسن کابلی» با عنوان «آت اوغلان» که مستندی از رابطه مردم ترکمن با اسب را روایت کرده است وارد بازار نشر شد.

کتاب عکس محسن کابلی با عنوان آت اوغلان توسط انتشارات گلستانه چاپ شد.

آت به معنی اسب و اوغلان به معنای پسر و در اصطلاح آت اوغلان به معنای چابک سوار است.

آت اوغلان شامل ۱۰۰ فریم عکس بوده و در ۱۰۸ صفحه و قطع خشتی منتشر شده است. این کتاب ثمره هشت سال عکاسی این هنرمند از مردم ترکمن است که از میان چهار هزار عکس انتخاب شده است.

 

 

کابلی در تشریح روند شکل گیری این کتاب نوشته است: اولین بار در سال ۱۳۹۰ وقتی از یک اسب و صاحبش در بندر ترکمن عکس گرفتم، رابطه پنهان و رمز آلود آنها برایم عجیب بود.

فرایند تولید عکس در تعریفی ساده به اشتراک گذاشتن تجربیات دیداری است. لمس نوازش گونه ایی که ذهن مرا درگیر کرد تا انگیزه بازنمایی را در ذهنم بپرورانم.

بازنمایی  شادی ،لبخند، غم، ناراحتی  و عشق را که در قالب یک اثر تجسمی به هم پیوند بزنم و این ماجرا از یک طرف به علت درگیر کردن حس من سویه رومانتیک دارد و از سویی دیگر به نوعی واقع گرایی پهلو میزند .

من در گرگان ،شمال ایران زندگی میکنم جایی با فاصله کم وخیلی  نزدیک به آق قلا. بندر ترکمن و گنبد چند شهر ترکمن نشین و عاشق اسب.

جایی که میتوانستم جواب سوالاتم را در مورد این رابطه بگیرم.با اینکه خیلی سخت است درک کنیم یک ترکمن در گوش اسبش چه چیزی زمزمه میکند و این یک عشق پنهان است بین ترکمن و اسب.

در کتاب آت اوغلان تلاشی مستند و در عین حال خارج از قید بند دارم برای نشان دادن تصویری از مردم ترکمن و رابطه بی وصف آنها با اسب این حیوان اسطوره ای و نجیب.

اسب در پهنه ادبیات و فرهنگ قوم ترکمن از جایگاه و منزلت خاصی برخوردار است و در زندگی مردمان این سرزمین نقش مهمی را ایفا می کند.

اسب در فرهنگ مردم ترکمن ریشه‌ای عمیق و تاریخی دارد و این امر ناشی از شرایط خاص جغرافیایی و زیستی مردم این منطقه است.

در بیشتر سفرنامه‌های سیاحان به وابستگی شدید ترکمن‌ها به اسب اشاره شده است؛ به طوری که محمدعلی قورخانچی صولت نظام در نخبه سیفیه می‌نویسد: علاقه یموت به اسب، تفنگ و یک آلاچیق است.

آنان برای اسب هایشان پوشش های مخصوصی همراه با زیورآلات که گاه نیز به آب طلا مزین شده است، تهیه می کردند که این خود نشانگر از عشق و اهمیت و توجه خاص مردمان سرزمین ترکمن به اسب است.

 دریافت جایزه گرنت Luis Valtueña کشور اسپانیا، تقدیر جشنواره بین المللی ZEKE  آمریکا، فینالیست جشنواره بین المللی  DOCUMENTING HUMANITY کشور ایتالیا، برنده جشنواره بین المللی VILNIUS photo Circle کشور لیتوانی، مقام دوم جشنواره  Direct Look photo contest کشور روسیه و مدال طلای جشنواره بین المللی نوروز تاجیکستان در کنار داوری جشنواره های مختلف عکاسی، بخشی از فعالیت های این هنرمند است.

 

محسن کابلی
محسن کابلی

 

دیگر مطالب

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پربیننده ترین مطالب