جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳
spot_img
خانهاقتصادیکلیات لایحه ایجاد منطقه آزاد اینچه برون درمجلس تصویب شد

کلیات لایحه ایجاد منطقه آزاد اینچه برون درمجلس تصویب شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه با کلیات لایحه ایجاد هشت منطقه آزاد تجاری – صنعتی از جمله اینچه برون در شرق استان گلستان و ۱۲ منطقه ویژه اقتصادی موافقت کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان ترکمن به نقل از ایرنا، در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس با ۱۲۷ رای موافق، ۵۱ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع از مجموع ۱۹۶ نماینده حاضر کلیات لایحه ایجاد هشت منطقه آزاد تجاری-صنعتی و دوازده منطقه ویژه اقتصادی تصویب شد.

براساس این لایحه و در صورت تصویب نهایی در استان های گلستان (اینچه برون)، ایلام (مهران)، اردبیل(اردبیل)، سیستان و بلوچستان(سیستان)، کردستان (بانه-مریوان)، هرمزگان (جاسک)، بوشهر (بوشهر)، کرمانشاه (قصرشیرین) منطقه آزاد تجاری – صنعتی ایجاد می شود.

همچنین در صورت تصویب نهایی این لایحه به دولت اجازه داده می شود اراضی نیمه شمالی جزیره هرمز به وسعت ۲۱ کیلومتر مربع به هم پیوسته و راه اتصال دریای آن به جزیره قشم را ایجاد کند.

در صورت تصویب نهایی این لایحه به دولت اجازه داده می شود در استان های فارس(فسا و لار)، یزد(ابرکوه و میبد)، زنجان(زنجان)، کهکیلویه و بویراحمد(گچساران)، آذربایجان غربی(سرو_ارومیه)، خراسان رضوی(خواف و قوچان)،لرستان(خرم آباد)، قزوین(تاکستان) و اصفهان(شاهین شهر) منطقه ویژه اقتصادی ودر استان البرز(ساوجبلاغ) منطقه ویژه اقتصادی دارویی ایجاد کند.

همچنین به دولت اجازه داده می شود در سایر استان ها با رعایت شرایطی مانند وجوه سازمان اداره کننده حقوقی غیر دولتی مورد تایید دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و اخذ مجوز شورای برنامه ریزی استان مربوطه مبنی بر تخصیص اراضی و تایید مدارک والزامات مورد نیاز از قبیل تعهد تامین زیرساخت های اساسی مانند آب، برق و گاز و موافقت قطعی سازمان حفاظت محیط زیست منطقه ویژه اقتصادی ایجاد کند.

در ماده واحده این لایحه آمده است: در راستای تحقق سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی مبنی بر توسعه حوزه عمل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور و به منظور انتقال فناوری های پیشرفته، گسترش و تسهیل تولید، صادرات کالا و خدمات و تامین نیازهای ضروری و منابع مالی از خارج به دولت اجازه داده می شود با رعایت مفاد قانون برنامه ششم توسعه، در استان های گلستان(اینچه برون)،ایلام(مهران)، اردبیل(اردبیل)، سیستان و بلوچستان(سیستان)، کردستان(بانه-مریوان)،هرزمگان(جاسک)، بوشهر(بوشهر)، کرمانشاه(قصرشیرین)، منطقه آزاد تجاری-صنعتی ایجاد کند.

به گزارش ایرنا مرز اینچه برون در شمال شهرستان گنبدکاووس، تنها گمرک زمینی استان گلستان به ترکمنستان و محل ورود راه آهن بین المللی قزاقستان – ترکمنستان – ایران به کشور ما است که در آن علاوه بر تاسیسات راه آهن و گمرک، عملیات احداث بندر خشک در حال انجام بوده و ایجاد منطقه آزاد تجاری و صنعتی اینچه برون از برنامه های دولت برای توسعه و پیشرفت این منطقه مرزی و محروم است.

استان مرزی و شمالی گلستان با کشور ترکمنستان، دریای خزر و استانهای مازندران، سمنان و خراسان شمالی همسایه است.

 

منطقه آزاد اینچه‌برون در استان گلستان

منطقه آزاد پیشنهادی اینچه‌برون در استان گلستان با بهره‌مندی از خط ریلی شرق دریای خزر که در دولت یازدهم بین سه کشور جمهوری اسلامی ایران، ترکمنستان و قزاقستان افتتاح شد، با ایجاد صنایع بالادست و پایین دست متالوژی با استفاده از منابع کانی‌ غنی فلزی کشور قزاقستان که به دلیل کثرت از آن به جدول مندلیف یاد می شود و با استفاده از مولفه‌های موثر تولیدی دارای مزیت از کشورمان نظیر گاز و آب مورد نیاز و نیروی انسانی متخصص و همچنین ایجاد هاب تجارت غلات، ظرفیت قابل ملاحظه‌ای را در توسعه روابط اقتصادی و صنعتی با کشورهای سمت شرقی دریای خزر ایجاد خواهد کرد که راه آهن جدید التأسیس قزاقستان – ترکمنستان – ایران که در منطقه آزاد اینچه‌برون وارد کشور می‌شود، ستون فقرات این تبادلات کالانی به شمار می‌رود.

ضمنا تقویت تعاملات تجاری و بازرگانی و نیز احداث صنایع با محوریت تولید بازار ترکمنستان و نیز مزیت گیرنده از مواد اولیه ارزان‌تر این کشور خود می‌تواند موجبات ارزش‌آفرینی این منطقه جدید را فراهم کند.

مرز اینچه برون در شمال شهرستان گنبدکاووس، تنها گمرک زمینی استان گلستان به ترکمنستان و محل ورود راه آهن بین المللی قزاقستان – ترکمنستان – ایران به کشور ما است که در آن علاوه بر تاسیسات راه آهن و گمرک، عملیات احداث بندر خشک در حال انجام بوده و ایجاد منطقه آزاد تجاری و صنعتی اینچه برون از برنامه های دولت برای توسعه و پیشرفت این منطقه مرزی و محروم است.

دیگر مطالب

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پربیننده ترین مطالب