جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳
spot_img
خانهاجتماعیتحلیلی بر سریال "بازی نقاب ها" از شبکه ۲ سیما + دانلود...

تحلیلی بر سریال “بازی نقاب ها” از شبکه ۲ سیما + دانلود دو قسمت سریال

عبدالغفار جمال زاده در کانال شخصی خود در مورد دو قسمت اول از سریال “بازی نقاب ها” از شبکه ۲ سیما پخش می شود نوشت:

اولین قسمت سریال ( بازی نقاب ها ) از شبکه ۲ سیما : من به علت اینکه تخصصی در خصوص بازیگری و کارگردانی ندارم در باره بازیگری و پرداخت هنری سریال مزبور نظر نمی دهم اما از نظر مقوله مردم شناسی و معرفی قومیت در حال حاضر ترکمنان باید بگویم در قسمت نخست سریال تا حدودی پرداخت با واقعیت منطبق است یعنی :
دختران ترکمن دکتر و پرستار هم هستند و در کارهای امروز ایران بیرون از خانه مشغول هستند با خیال راحت رانندگی می کنند و چون مردان در قسمت مربوط به خودشان زندگیشان به اصطلاح ابدیت و امروزی ایند اما :
در قسمت رفتار های اجتماعی و عکس العمل های ترکمنان در خصوص وقایع اجتماعی و حقوقی و کیفری و سنت و باور آنها ، کارگردان و سناریو نویس و عوامل دیگر سریال به نظر می رسد هیچگونه اطلاعی ندارند از این قرار :
۱ – ترکمنان به گندم و نان حرمت ویژه دارند و به هیچ عنوان راضی نمی شوند نان کسی را ببرند و یا گندم زار کسی را آتش بزنند و چنانچه تکه نانی بین را ه ببینند آن را برداشته و با بوسه زدن بر آن به عنوان نعمت خداوندی در جایی که زیر پا نباشد قرار می دهند . نویسنده می توانست بهانه دیگری را برای آتش افروزی بین دو طایفه بتراشد ( البته اختلافات طایفه ای الان و در حال حاضر مربوط به تاریخ است و بین جوانان و مردم ترکمن امری فراموش شده است مگر اینکه مرض داشته باشند عمدا این اختلافات فراموش شده تاریخی را احیا نمایند .
۲ – ترکمن هیچ وقت نشده خانه کسی ولو دشمن جانی خودش نیز باشد آتش بزند و چنانه آتشی بوده و خانه ای آتش گرفته توسط گروهک ها و طرفداری از این و آن مرکز نشین و به اشاره آنها صورت گرفته است و اینکه چند جوان موتور سوار به هیچ علتی و به خاطر توهم و ظن و گمان خانه شخص دیگری را به آتش بکشند واقعا توهین به شعورجوانان ترکمنان محسوب می شود و از این بابت واقعا متاسفم .
۳- ترکمن حیوانی را به قفس نمی کشد و آنرا حبس نمی کند و چنانچه چند نفر کفتر بازترکمن پیدا شوند آن جزء فرهنگ و سنت ترکمن نبوده و بر گرفته از فرهنگ های دیگراقوام بوده و کفتری بازی از نظر مذهب و سنت ترکمنان کراهت دارد و آن را نمی پسندند و چون کفتر باز سریال نقش منفی دارد و گویا قمارباز و کارگردان میدان های اسب دوانی است شاید کفتر بازی او پذیرفتنی باشد .

اما در مورد قسمت دوم سریال ، به نظر مى رسد فرمانده پاسگاه به عنوان نماینده دولت مرکزى ، در صدد اصلاح اختلافات فیما بین دو طایفه و ایفاى نقش میانجیگر و ریش سفید محله باشد ، حال آنکه ، گرچه کم رنگ و تا حدودى به فراموشى سپرده شده ، در اینمورد نهاد ” یاش اولى ها ” که داراى سابقه فرهنگى ممتد طولانى بوده ، مى توانست کارساز تر باشد نه اینکه سناریو طورى پرداخت شود که مامور مزبور ، با وصف مشهود بودن جرم ایجاد حریق و تخریب منزل مسکونى ( مال غیر منقول ) و از جرایم غیر قابل گذشت ( عدم شمول جرایم احصاء شده ماده ٧٢٧ قانون مجازات اسلامى “، و اصل غیر قابل گذشت بودن جرایم ، تردید او در در مورد شروع به تعقیب کیفرى متهم یا متهمین بى مورد به نظر مى رسد . و شاید هم منظور عوامل سریال بر کم رنگ کردن ، توان نهاد یاش اولى ها و شورا هاى محلى باشد که در ادامه سریال مشخص خواهد شد .

 

دانلود و مشاهده دو قسمت سریال “بازی نقاب ها”

مجموعه تلویزیونی «بازی نقاب ها» به کارگردانی سیروس حسن پور از شبکه دوم سیما پخش میشود. داستان دو طایفه ترکمن یکی در کار اسب و دیگری در کار گندم، بعد از سال ها نزاع و درگیری خونین تصمیم به مصالحه می گیرند و… آزیتا حاجیان، جعفر دهقان، منوچهر آذر، بابک انصاری، رحیم نوروزی، مهرداد ضیایی، فرهاد بشارتی، مهسا هاشمی، یلدا قشقایی و.. بازیگران سریال هستند

قسمت اول

قسمت دوم
دیگر مطالب

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پربیننده ترین مطالب