جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳
spot_img
خانهدایره المعارف ترکمنآخال تکه زیباترین نژاد اسب ترکمن در جهان

آخال تکه زیباترین نژاد اسب ترکمن در جهان

اسبی که به زیبایی و مهارت های بسیار شهرت دارد.

آخال تکه زیباترین نژاد اسب ترکمن در جهان، دارای تاریخ غنی است. این نژاد برگرفته از نژاد باکترین (Bactrian) در مرکز آسیا میباشد.  این توضیحات براساس گفته تاریخشناسان یونانی میباشد که اسبی خوش خرام با گردن کشیده، باریک و انعطاف پذیر، چشمان بزرگ، شکلگیری منحصر به فرد سر و دارای  پاهای باریک و استوار توصیف میکنند.

متخصصان تاریخ کهن براین باورند که کوروش کبیر با دختر بزرگ پادشاه ماد ها ازدواج کرد که نژاد این  اسب را بدست بیاورد و در فتح آسیا و حومه آن ، از این اسبها استفاده کند.

گفته شده آلکساندر کبیر با یکی از دختران پادشاه باکترین ازدواج کرد و در راه بازگشت به قلمرو خود از این اسب های قوی و با استقامت استفاده کرد. ارتش او از یونان به سمت هند میرفت که در مسیر تحت تعقیب قرار گرفت و پادشاه وو (wu) برای بدست آوردن اسب های الکساندر به آن ها حمله کرد.

در قرنی که گذشت نوادگان این اسب کهن ، همراهی نزدیکی با قبایل عشایری ترکمن داشتند ، حیات و زندگی این مردمان وابسته به توانایی این اسب ها در شرایط سخت بیایان های قره قوم karakum  بود. ارزش این اسب برای مردمان ترکمن از نظر تحمل شرایط سخت و سرعت بالای آنهاست، آخال تکه به دلیل جفت گیری انتخابی که بوسیله عشایر صورت گرفته است به سریعترین و مستحکم ترین نژاد تبدیل شده است.

وقتی امپراطوری روسیه ،ترکمنستان را دز سال ۱۸۸۱ فتح کرد ، نژاد آخال تکه را از آن خود کرد و نام این نژاد را در نوادگان جدید تغییر نداد و اینگونه یک برنامه زاد و ولد ملی جهت حفظ خلوص نژاد نامبرده در دستور کار قرار گرفت.

در المپیک سال ۱۹۶۰، سوویت یونین مدال طلای درساژ را با یک آخال تکه مشکی رنگ به نام ابسنت ( Absent)  بدست آورد. از آن زمان به بعد این اسب به یک اسب نام آشنا تبدیل شد ،که آن را متعلق به روسیه میدانستند.

امروزه آخال تکه را برای مسابقه ورزشی مانند: استقامت، درساژ ،پرش ، سه روزه و.. اسبی مناسب میدانند.

 

خصوصیات اسب آخال تکه:

آخال تکه ها دارای ظاهری منحصر به فرد میباشد  با ساختاری شبیه به سگ نژاد گری هوند ( greyhound) , نژاد آخال تکه دارای استحکام در قسمت تحتانی میباشد، گوش های باریک، یال و دم کوتاه و دارای صدایی خشک میباشد و این نشانه ها کمک به متمایز بودن این نژاد میکنند.

رنگ آخال تکه یکی دیگر از نشانه های ویژه آن است که با سایرین متفاوت است. رنگ سمند روشن با درخشندگی خاص در این نژاد به خوبی پیداست. این خصوصیات ظاهری جلوه ای روحانی و معنوی به اسب میدهند. درخشندگی این اسب درنتیجه ساختار های معمول موهای آخال تکه است که براقی و درخشندگی یک سمت موها بر سمت مقابل آنها بازتاب میدهد.

اگرچه آخال تکه اسبی خارق العاده با خصوصیات و ویژگی های خاص و موفق در رشته های مختلف ورزشی میباشد اما متاسفانه در طبقه‌بندی محافظت از حیواناتت ، لقب در حال خطر را گرفته است ،که در این لیست جزء پنج هزار حیوان نادر بشمار میرود.

این اسب ها قدهای بسیار بلند، بین ۱۴۵ تا ۱۶۵ سانتی متری و رنگ های براق دارند که همین مسایل باعث شهرت بسیار آن ها در سراسر دنیا شده است. با اینکه آخال تک در رنگ های توسی، سیاه، سفید، قهوه ای، کهر و طلائی وجود دارد، اما بیشترین جذابیت و زیبایی را در رنگ های روشن به ویژه طلایی آن ها می توان دید.

این اسب های بی نظیر، علاوه بر ترکمنستان در کشورهای روسیه و آلمان نیز پرورش داده می شوند. با همه ی این تفاسیر تعداد آن ها زیاد نیست و گفته می شود که فقط ۱۲۵۰ راس از این اسب در جهان وجود دارد. به همین خاطر، چندان بیراه نیست که چینی ها لقب «اسبی از بهشت» را به آن داده اند.از آخال تک می توان به عنوان یک اسب ورزشی قدرتمند در رشته های دو سرعت، دو استقامت، پرش و درساژ استفاده کرد.

 

آخال تکه زیباترین نژاد اسب ترکمن در جهان
آخال تکه زیباترین نژاد اسب ترکمن در جهان
دیگر مطالب

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پربیننده ترین مطالب