پنجشنبه, فروردین ۹, ۱۴۰۳
spot_img
خانهترکمنستان« بردی محمداف » پسر، رئیس جمهور ترکمنستان شد

« بردی محمداف » پسر، رئیس جمهور ترکمنستان شد

« بردی محمداف » پسر، رئیس جمهور ترکمنستان شد

سرانجام نام «سردار بردی محمداف» پسر ۴۰ ساله‌ «قربانقلی بردی‌محمداف» رهبر ۶۴ ساله ترکمنستان از صندوق های رای درآمد که به تازگی خواستار کناره‌گیری از مقام خود شده و اقدامات لازم را برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام در تاریخ ۲۱ اسفند ماه سال جاری را انجام داده بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان و دانش آموختگان ترکمن به نقل از ایرنا، سردار بردی‌محمداف، فرزند رهبر این کشور آسیای مرکزی پس از تاخیری چند روزه که در روند شمارش آرا انتخابات ریاست جمهوری صورت گرفت امروز از سوی مقامات دولتی به عنوان فرد پیروز انتخابات ریاست جمهوری این کشور معرفی شد.

کمیسیون مرکزی انتخابات در ترکمنستان سرانجام پس از پایان پذیرفتن روند شمارش برگه‌های رای، سردار بردی‌محمداف را به جهت کسب ۷۲.۹۷ درصد آرا پیروز انتخابات معرفی کرد.

نزدیک‌ترین رقیب او در بین یک گروه ۹ نفره از نامزدهای ریاست جمهوری، یک مسئول آموزش عالی و دانشگاهی در ترکمنستان بود که تنها موفق به کسب ۱۱ درصد آرا شد.

مقامات دولتی روز یکشنبه، یک روز پس از برپایی انتخابات گفته بودند که به زمان بیشتری برای شمارش آرا نیاز دارند؛ مسئله‌ای که انتظار برای مشخص شدن فرد برنده را طولانی‌تر کرد.

رئیس کمیسیون مرکزی انتخابات با اعلام این تاخیر به خبرنگاران گفته بود که کلیه آرا، از جمله آرای افرادی که در خارج از کشور زندگی می کنند همچنان در حال شمارش است و نتایج اولیه احتمالاً دوشنبه گزارش خواهد شد.

این انتخابات با رقابت ۹ نامزد از ساعت ۷ صبح شنبه ۱۲ مارس (۲۱ اسفند ماه) آغاز شد و ۳,۴۵۹,۰۶۳ نفر واجد شرایط رای دادن در این کشور با جمعیت ۶ میلیون نفری در آسیای مرکزی بودند.

روند رای گیری با حضور ۲ هزار و ۷۲۶ ناظر ملی و همچنین ناظران خارجی از کشورهای مستقل مشترک المنافع، سازمان همکاری شانگهای و تعدادی از کشورهای همسایه پیگیری شد که همه آنها این انتخابات را تایید کردند.
طبق اعلام دولت ترکمنستان، مراسم تحلیف رئیس جمهوری جدید ترکمنستان ۱۹ مارس (۲۸ اسفند) برگزار خواهد شد.

پیش تر گمانه‌زنی‌ها از احتمال نشستن پسر رئیس جمهوری در مسند قدرت این کشور آسیای مرکزی با منابع غنی گاز حکایت داشت.

به استناد گزارش های خبری، بردی محمداف پسر، دیپلمات تحصیلکرده ای است که پله های ترقی دولتی را به سرعت بالا رفته و در حال حاضر دومین مقام قدرتمند دولتی در اقتصاد این کشور سرشار از منابع غنی گاز به شمار می‌آید.

مقدمه چینی برای به قدرت رسیدن بردی‌محمداف پسر زمانی فراهم شد که بردی‌محمداف پدر در سخنرانی خود در پارلمان (یا مجلس خلق مصلحتی ) این کشور گفته بود که به دلیل بالا رفتن سنش تصمیم دارد مسند قدرت را به رهبران جوان در این کشور واگذار کند.

پس از این سخنان قربانقلی بردی محمداف، پیشنهاد مشارکت رهبران جوان در پارلمان ترکمنستان تصویب و رئیس کمیسیون مرکزی برگزاری انتخابات و رفراندوم این کشور موظف شد تا کارهای لازم برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور را انجام دهد.

رئیس جمهوری ترکمنستان در این خصوص گفت: مدیریت دولتی در مرحله جدیدی از توسعه کشور باید در اختیار رهبران جوانی قرار گیرد که در این کشور تربیت شده اند و محیط معنوی و مطابق با الزامات مدرنیته را حس می‌کنند.

روز بعد، کمیسیون مرکزی انتخابات ترکمنستان آمادگی خود را برای برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری که دقیقاً یک ماه بعد، در ۱۲ مارس برگزار می‌شود را اعلام کرد.

البته دوره ریاست جمهوری بردی محمداف پدر که از سال ۲۰۰۷ در این کشور، زمام امور را در دست دارد طبق قانون تا سال ۲۰۲۴ ادامه دارد اما اصلاحات قانون اساسی که در سال ۲۰۱۶ تصویب شد به وی اجازه داد تا زمان مرگ به حکومت خود ادامه دهد.

ترکمنستان شش میلیون نفری یکی از جمهوری های استقلال یافته از اتحادی جماهیر شوروی (سابق) است که با افغانستان و ایران مرز مشترک دارد و چهارمین کشوری است که ذخایر عظیم گاز طبیعی جهان را در خود جای داده است. دولت ترکمنستان این گاز را از راه خطوط گازی به چین و روسیه صادر می کند.

بر اساس قانون اساسی ترکمنستان که برای اولین بار در ماه مه ۱۹۹۲ میلادی تصویب شد و در نشست هجدهم (دی ۱۳۸۶) مجلس مصلحت خلق بازنگری شد، در نهایت یک فصل به قانون انتخابات و برگزاری همه پرسی در این کشور اضافه شد.

گفتنی است اصلاحات صورت گرفته درخصوص ماده ۶۰ قانون اساسی ترکمنستان در زمینه چگونگی تعیین کفالت ریاست جمهوری پس از درگذشت رییس جمهوری در این کشور انجام شده است.

براساس این اصلاحات در حقیقت نحوه برگزاری انتخابات به عهده کمیسیون مرکزی انتخابات ترکمنستان است. به موجب قانون اساسی این کشور، اعضای نمایندگان مجلس مصلحت خلق ترکمنستان در تعیین نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نقش مهمی را بر عهده دارند.

سردار بردی محمداف کیست؟

نگاهی به سابقه فعالیت های بردی محمداف پسر نشان می‌دهد وی از سال ۲۰۱۸ تاکنون بر پست های کلیدی متعددی در کشورش تکیه زده و در مدت زمان کمتر از دو سال به‌ عنوان معاون وزیر خارجه، استاندار «آخال» (حوزه پایتخت عشق‌آباد) و وزیر صنعت کشور عهده دار وظیفه بوده است.

بردی محمداف پسر در سال گذشته در کابینه‌ای که در حال حاضر به ریاست پدرش اداره می‌شود، به مقام معاون نخست وزیری رسید، کرسی شورای امنیت قدرتمند را به‌دست آورد و به عنوان حسابرس کل کشور منصوب شد؛ نقشی که به او اجازه می‌دهد بر تمامی هزینه‌های ارگان‌های دولتی ترکمنستان نظارت مستقیم داشته باشد.

بردی محمداف پسر متولد ۱۹۸۱ و فارغ التحصیل از دانشگاه کشاورزی ترکمنستان در رشته مهندس-تکنولوژیست است و در سال‌های ۲۰۰۸-۲۰۱۱ در آکادمی دیپلماتیک وزارت امور خارجه روسیه در مسکو نیز تحصیل و تخصص روابط بین الملل را کسب کرده بود.

وی همچنین طی سال های ۲۰۱۱-۲۰۱۳ در «مرکز سیاست های امنیتی ژنو» در رشته امنیت اروپا و بین الملل تحصیل کرده بود و در ماه مارس سال ۲۰۱۸ به عنوان معاون وزیر خارجه ترکمنستان منصوب و مجدداً به عنوان نماینده مجلس کشورش انتخاب شد.

در ماه ژانویه سال ۲۰۱۹ بود که معاون استاندار و در ماه ژوئن همان سال استاندار «آخال» شد، در حالی که در فوریه سال ۲۰۲۰ نیز به عنوان وزیر صنایع و تولیدات ساختمانی ترکمنستان منصوب شد.

بردی محمد اف پسر از ماه فوریه سال ۲۰۲۱ به عنوان معاون نخست وزیر، ریاست اتاق عالی حسابرسی و عضویت شورای امنیت ترکمنستان را بر عهده دارد.

در همین راستا، سفرهای خارجی و دیدارهای رسمی «سردار بردی‌محمداف» در سال‌های اخیر افزایش یافته که به اعتقاد کارشناسان بخشی از برنامه‌های حکومت برای آماده کردن او به عنوان جانشین پدر است.

او سال گذشته برای یک دیدار رسمی به روسیه سفر کرد و در عشق آباد با وزیر خارجه چین، بزرگترین شریک تجاری ترکمنستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

در پایان با همه این توصیفات، می توان گفت بدون شک حمایتهای پدر در موفقیت پسر نقشی بنیادین داشته است و پیش تر نیز پیش بینی می شد با همین حمایت ها وی بتواند سلسله مراتب قدرت را تا جانشینی پدر طی کند.

دیگر مطالب

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پربیننده ترین مطالب