جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳
spot_img
خانهاجتماعیبه یاد مرحومه دکتر صفورا نجومی / بانوی فرهیخته، نیکوکار و متدین...

به یاد مرحومه دکتر صفورا نجومی / بانوی فرهیخته، نیکوکار و متدین ترکمن

حاجیه دکتر صفورا نجومی بانوی فرهیخته ، متدین و خدوم ترکمن درگذشت. او که چهار سال درگیر بیماری مهلک سرطان بود سرانجام در عصر روز جمعه بیست و ششم شهریور ۱۴۰۰ در بیمارستان برزویه گنبد دعوت حق را لبیک گفت و جان به جانان بخشید.

دکتر نجومی در سال ۱۳۵۰ شمسی در شهر تاریخی گنبد چشم به جهان گشود. پدرش مرحوم عراز نجومی فرهنگی بود و لذا در خانواده ای فرهنگی و دیندار بزرگ شد.

پدربزرگش مرحوم آنه محمد حاجی کلته نام داشت که به گفته حاج نورجان آق ، یکی از یاشولی های بنام گنبد به شمار می رفت.

صفورا نجومی تحصیلات مقدماتی را در زادگاهش گذراند. دپیلم تجربی را از دبیرستان دخترانه کمینه گرفت و در سال ۱۳۶۹ با تلاش و پشتکار مثال زدنی با کسب رتبه بالا در کنکور در رشته ی داروسازی حرفه ای دانشگاه تهران – یکی از بهترین دانشگاه های ایران – پذیرفته شد.

او که در دانشگاه ، دانشجویی محجبه ، اصیل و مؤمن بود. پس از ممارست و پشتکار فراوان توانست در سال ۷۵ – ۷۴  با موفقیت از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شود.

یک سال قبل از اتمام دانشگاه با همشهری نخبه و فرهیخته اش دکتر کریم آقچه لی ازدواج کرد. دکتر آقچه لی بعدها تحصیلات تکمیلی اش را ادامه داد و فوق تخصص گوارش را اخذ نمود. متاسفانه آن مرد بزرگ و نیکنام دیر نزیست و در سفر حج در سال ۱۳۹۱ رحلت نمود و در سرزمین وحی به خاک سپرده شد.

دکتر نجومی پس از دانشگاه ، ابتدا در آق آباد داروخانه ای افتتاح کرد و در آن روستا مشغول به خدمت شد، سپس کارش را به گنبد انتقال داد و در ساختمان پزشکان آقچه لی در خیابان دارایی به فعالیتش ادامه داد.

صفورا حاجی نجومی پس از فوت همسرش، مسئولیت بزرگی را بر دوش خود احساس کرد. او تصمیم گرفت که کاری بزرگ و ماندگار انجام دهد. بنابراین برای شادی روح بلند همسر گرامی و پدر عزیزش مسجدی زیبا و شکیل در ابتدای بلوار امامزاده بنا نهاد که نامش را مسجد النبی گذاشت و از صفر تا صد آن را خودش هزینه کرد و با این اثر ماندگار در واقع آخرتش را آباد کرد و به زنان و مردان مسلمان آموخت که در امر خیر و نیک، مشارکت داشته باشند. به گفته قرآن ( فاستقبوا الخیرات )

این زن شربف و سخاوتمند علاوه بر آن ، در کارهای عام المنفعه نیز مشارکت داشت . هزینه خرید پنجره برای مسجد طلابی را پرداخت کرد. به فقرا و مستمندان کمک میکرد. به گفته یکی از نزدیکانش، در امر خیر و حسنات پیشقدم بود و در حد وسع خود به بینوایان و ضعیفان جامعه مدد می رساند.

به نظر راقم این سطور ، زنانی همچون دکتر صفورا  نجومی را می توان نمونه ی یک بانوی تحصبلکرده و مذهبی ترکمن دانست. زنی دلسوز و مهربان و مذهبی که پایبند حلال و حرام و آداب شریعت اسلام بود و نماز و روزه اش قضا نمی شد.

او دو بار به سفر معنوی حج عزیمت نمود و با اعتقاد راسخ و اخلاص کامل ، خانه ی خداوند ذوالجلال و مرقد مطهر پیامبر اسلام و چاریار کرام را زیارت کرد.

آن مرحوم سه فرزند داشت. به عنوان مادری نمونه و زنی وفادار در تربیت فرزندانش کوشید. به طوری که، فرزند بزرگش نیما آقچه لی در خارج از کشور در رشته داروساری تحصیل می کند و راه مادر را ادامه می دهد. تنها دخترش نادیا آقچه لی در دانشجوی پزشکی دانشگاه بابل پزشکی می باشد و راه پدر را تداوم می بخشد و فرزند کوچکش امین هم سالهای آخر دبیرستان را می گذراند که از پروردگار رحیم و رحمان برای آنان آرزوی توفیق داریم.

دکتر نجومی اگر چه عمری کوتاه داشت ولی حیاتش پربار بود. در این دنیای پنج روزه و فانی از خودش نام نیک و اثر نیک و باقیات صالحات به یادگار گذاشت و این نکته ی بس مهمی است که نصیب هر انسانی نمی شود.

نماز جنازه آن مرحوم ساعت چهار بعدالظهر روز شنبه ۲۷ شهریور به امامت عبدالرحمان آخوند توغدری در مسجد طلابی برگزار شد.

دکتر نجومی پس از نیم قرن زندگی با عزت و آبرومندانه در آرامگاه مسلمین اهل سنت گنبد ( چرکی صوفی ) در کنار پدر عزیزش به خاک سپرده شد. روحش شاد و یادش گرامی .

 

پایگاه خبری تحلیلی اولکامیز – لطیف ایزدی

دیگر مطالب

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پربیننده ترین مطالب