سه شنبه, اسفند ۲۹, ۱۴۰۲
spot_img
خانهگزارشحریق در محوطه گورستان باستانی خالدنبی (ع)کلاله

حریق در محوطه گورستان باستانی خالدنبی (ع)کلاله

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان ترکمن به نقل از ایرنا، رئیس هیات امنای مجموعه زیارتی و گردشگری خالد نبی (ع) کلاله در شرق استان گلستان اعلام کرد: فرد یا افرادی ناشناس، محوطه گورستان باستانی این مجموعه زیارتی و گردشگری را به آتش کشیده وتعدادی ازسنگ مزارهای استوانه ای چلیپای این گورستان را شکسته اند.

امان محمد حمیدزاده افزود: با اطلاع از وقوع آتش سوزی که پنجشنبه شب به وقوع پیوست و به علت خشکی علفزارها هر لحظه وسعت آن گسترش می یافت، با تلاش خادمین زیارتگاه و اهالی روستاهای منطقه، این حریق درکمترین زمان ممکن کنترل و اطفا شد.

وی گفت: این اقدام احتمالا به وسیله فرد و یا افرادی ناآگاه که با توسعه همه جانبه مجموعه زیارتی و گردشگری خالد نبی به خصوص توسعه و رونق اقتصادی اهالی روستاهای همجوار با زیارتگاه، منافع و سودهای خودرا از دست داده اند، انجام شده است.

رئیس هیات امنای مجموعه زیارتی و گردشگری خالد نبی (ع) کلاله تصریح کرد: عاملین این اقدام علاوه برایجاد حریق درمحوطه گورستان منحصربفرد و اعجاب انگیزباستانی، اقدام به تخریب و شکستن سه سنگ مزار استوانه ای چلیپا که از اهمیت تاریخی و مطالعاتی ویژه ای برخوردارهستند ، نموده اند و یک سنگ مزار دیگر را نیز از دل خاک بیرون کشیده و رها کرده اند.

حمیدزاده با بیان اینکه چندی پیش با تلاش اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان گلستان محوطه گورستان باستانی خالدنبی محصور و فنس کشی شده است، اظهار داشت : برای حفظ و حراست از این آثار ارزشمند باستانی و تاریخی، گماردن نگهبان ثابت، تجهیز محوطه به دوربین مدار بسته و سایر امکانات ایمنی ضروری به نظر می رسد.

رئیس هیات امنای مجموعه زیارتی و گردشگری خالد نبی(ع)کلاله همچنین گفت : علاوه بر بررسی های صورت گرفته که تاکنون انجام شده، از صبح امروز ( شنبه) نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی گلستان برای کشف علل و انگیزه های احتمالی وقوع حریق و شناسایی عامل و یا عوامل این حادثه در مجموعه قبرستان باستانی و زیارتگاه خالد نبی شهرستان کلاله مشغول فعالیت هستند.

وی ادامه داد : هرساله افزون بریکصد هزار زائر و گردشگر از مناطق مختلف کشور، گلستان و استانهای مجاور و چند گروه از جهانگردان خارجی به مجموعه زیارتی و گردشگری خالدنبی(ع) ، گورستان باستانی، مناظر و چشم اندازهای طبیعی منطقه سفر می کنند.

زیارتگاه خالد نبی، محل دفن خالد نبی (خالد بن سنان) است و در وب سایت بقعه خالد بن سنان در معرفی وی به نقل از کتاب ناسخ التواریخ آمده است: خالدبن سنان (ع) شش هزار و یکصد و بیست و سه سال بعد از به دنیا آمدن حضرت آدم (ع) و در سال ۵۳۰ میلادی بر تخت نبوت نشسته و مردم زمان خود را به شریعت حضرت عیسی (ع) دعوت می کرد و نسب آن حضرت به حضرت اسماعیل ذبیح الله (ع) می رسد.
خالدبن سنان (ع) در سرزمین عدن در یمن می زیسته است و از قبیله «بنی عبس بغیض» می باشد و از آنجایی که در زمره پیامبران تبلیغی بدون کتاب و آخرین مبلغ دین مسیح بوده، وظیفه اش ایجاب می کرد که به عنوان مبلغ دینی به همه جا سفر کند و مردم را به پذیرش دین مسیح دعوت کند.
فاصله زمانی بین ظهور خالدنبی (ع) و ولادت خاتم الانبیا، چهل سال است، به عبارت دیگرخالدبن سنان (ع)چهل سال پیش از ولادت خاتم الانبیا به ظهور می رسد.
به گزارش ایرنا، زیارتگاه خالد نبی یکی از اماکن زیارتی مهم در شرق استان گلستان محسوب می شود و همه ساله بویژه در فصل بهار زائران بسیاری از مناطق مختلف به این زیارتگاه مراجعه می کنند.
در نزدیکی و پایین‌تر از بقعه خالد نبی، بقعه‌های عالم بابا و چوپان عطا و دره‌ای به نام پنج شیر و همچنین چشمه خضر قرار دارند.
طبق روایات رایج بین اهالی، عالم بابا پدر همسر خالد نبی و چوپان عطا، شبان خالد نبی یا یکی از اولیای گمنام و یا یکی از همراهان وی بوده‌است که همگی آنها مورد توجه و احترام ترکمن‌ها هستند.
در قسمت شرق بقعه چوپان عطا و پیوسته به آن و بر روی یک رشته تپه ماهورهای خاکی که ارتفاع آنها به مراتب کمتر از ارتفاع محل مرقد خالد نبی است، گورستان عظیمی دیده می‌شود که در آن سنگ مزارهای استوانه‌ای تا ارتفاع حداکثر ۲ متر در آن دیده می‌شود.

مجموعه گورستان و زیارتگاه خالد نبی در یک منطقه کوهستانی و در فاصله ۹۰ کیلومتری شمال شرق شهرستان گنبد کاووس و۵۵ کیلومتری شمال شرق شهرستان کلاله و ۶ کیلومتری روستای نمونه گردشگری گچی سو، در ارتفاع ۷۰۰ متری کوه گوگجه داغ یا تانگری داغ و در قسمت شرقی هزار دره واقع شده‌است.

قبرستان باستانی مجموعه زیارتی و گردشگری خالد نبی(ع) را یکی از اسرار آمیزترین مناطق گردشگری کشور می دانند به این دلیل که هنوز در خصوص زمان و چگونگی پیدایش آن ابهامات فراوانی وجود دارد و در گذشته در محوطه آن بیش از ۷۰۰ قطعه از سنگ های استوانه ای چلیپا شمارش شده است.

شهرستان کلاله با افزون بر۱۱۰هزار نفر جمعیت در شرق استان گلستان واقع است .

دیگر مطالب

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پربیننده ترین مطالب