جمعه, فروردین ۳۱, ۱۴۰۳
spot_img
خانهاجتماعیدرنگی بر تصادف دردناک جاده کمش دفه – آق قلا

درنگی بر تصادف دردناک جاده کمش دفه – آق قلا

درنگی بر تصادف دردناک جاده کمش دفه – آق قلا

جاده های شمالی گلستان در طول سال، شاهد تصادفات دردناک رانندگی است.در برخی از موارد، این تصادفات باعث جان باختن همه یا بخش اعظم اعضای یک خانواده می گردد.

نمونه دردناک این تصادف روز گذشته، در جاده کمش دفه به آق قلا رخ داد .در این تصادف، به علت برخورد یک خودرو با دو نفر شتر، سه نفر از اعضای یک خانواده پنج نفره، در دم جان دادند.این حادثه باعث تاثر شدید افکار عمومی مردم منطقه شد.

در تحلیل این قبیل رویدادهای تلخ، باید چند مولفه مهم و تاثیرگذار را مد نظر داشته باشیم:

سهل انگاری برخی از دامداران حاشیه جاده ها:

در تصادف رخ داده سهل انگاری صاحب شتر در زمینه جمع آوری حیوانات خود و نگهداری از آنها در یک مکان بسته باعث شد که یک حادثه تلخ رقم بخورد.
در محل وقوع حادثه، در چند روستای مسیر جاده، مردم محلی اقدام به نگهداری احشام و در راس آنها شتر می کنند.نگه داری از این حیوانات و عدم مراقبت چوپانها از آنها در برخی از مواقع باعث بروز حوادث تلخی در مسیر جاده می گردد.

بر اساس مواد ۲۰۹ و ۲۱۰ آیین نامه راهنمایی و رانندگی، رهاسازی از احشام در مسیر معابر و جاده های عمومی ممنوع است.بر این اساس، طبق قانون، مسئولیت حقوقی رهاسازی احشام با صاحب آنهاست.در این قبیل موارد، قانون تاکید دارد که نگه داری از احشام و تردد آنها در مسیر جاده باید با استفاده از علائمی مانند شبرنگ،چراغ الکتریکی و فانوس باشد.

شرایط نامناسب جاده ها:

بخش قابل توجهی از جاده های بین شهری در مناطق شمالی استان، از جهت استانداردهای روز حمل و نقل، شرایط قابل قبولی ندارند.

عرض کم جاده ها، فقدان شانه خاکی در بخش هایی از جاده ها و کمبود علائم هشدار دهنده و روشنایی در برخی از مسیرها، تردد رانندگان در این مسیرها را با تصادفات دردناکی همراه کرده است.در این زمینه، ضروری است ضمن تسریع طرح های درحال اجرا در زمینه تعریض جاده ها ،راهداری نیز در جهت نصب تابلوهای هشداردهنده تلاش بیشتری داشته باشد.

رانندگی با سرعت مطمئنه:

⚡️ حلقه سوم عوامل موثر در بروز این قبیل حوادث، تعجیل برخی از شهروندان برای رسیدن به مقصد و عدم رعایت سرعت مطمئنه در این جاده هاست.همه بخوبی ار شرایط جاده های بین شهری منطقه مطلع هستیم .

در این شرایط، گام اول در جهت مراقبت از جان خود و شهروندان را باید خودمان برداریم.گام نخست رعایت سرعت مطمئنه و رعایت دقیق قوانین راهنمایی و رانندگی، در این جاده هاست.گام دوم در مسیر کاهش این قبیل حوادث، پیگیری و مطالبه ارتقاء استانداردهای جاده های بین شهری در مناطق شمالی گلستان است.انشالله که با پیگیری و تلاش همه مسئولان و بویژه نمایندگان مردم در مجلس این مطالبه به حق منتج به نتیجه ملموس گردد.

سخن آخر :

در نهایت به خانواده های محترم چوپانی و باغبانی تسلیت عرض می کنم .

داغ این مصیبت بزرگ را با هیچ عبارتی نمی توان وصف کرد. از درگاه خداوند منان برای درگذشتگان رحمت واسعه و برای بازماندگان صبر جزیل آرزو دارم. / صحرامیز

پایگاه خبری اولکامیز – عبدالقیوم شکاری

دیگر مطالب

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پربیننده ترین مطالب