جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳
spot_img
خانهاجتماعیشماره جدید فصلنامه ی بین المللی فراغی (۶۵) منتشر شد

شماره جدید فصلنامه ی بین المللی فراغی (۶۵) منتشر شد

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان ترکمن، شماره جدید فصلنامه ی بین المللی فراغی (۶۵) که در گیشه های مطبوعاتی قرارگرفته است؛ حاوی مطالبی در باره مقوله هایی چون تاریخ، ادبیات و فرهنگ‌ترکمن است.

در کنار آن یکی از مقوله های که در سالهای اخیر در این نشریه باب شده است انتشار ویژه نامه هایی با موضوعات مختلف است. در این شماره ویژه نامه “ترکمنهای افغانستان” مندرج می باشد. در تهیه این ویژه نامه علاوه توجه به ترکمنهای افغانی ساکن استان گلستان و ارائه اطلاعات دست اول در باره آنان، از محققان معاصر افغانستان مطالبی به چشم می خورد. از جمله عبدالمجید ایشچی در باره پراکندگی ترکمنان افغانستان و محمود یاردم صادقی در باره مشاهیر ادبی ترکمن در این کشور مطالب ارزشمندی به چشم می خورد. همچنین اطلاعات مفیدی از حضور ترکمنان و نقش آنان در افغانستان به چشم می خورد.

عمده توجه این شماره در ارتباط با مسائل جریانات ترکمنصحرای ایران واقع در استان گلستان است. از جمله به جریان های مذهبی ترکمنصحرا و اینکه ترکمنان از چه صبغه ای ازجریانات مذهبی پیروی می کنند مورد توجه این شماره بوده است..

همچنین در خصوص موارد ذیل مقالات و گزارش های قابل توجه زیر منتشر گشته است :
_سردار آزمون و سلام به جام جهانی
_گمیشان و پروسه ی استقرار اداری
_تاریخ و وقایع گنبد
_ مطالبات اهالی گلستان و ترکمن ها از دولت دوازدهم
_لحظه های داغ با یک خبرنگار ترکمن
_مردی از دیار امچه لی
_ دولت جدید و ضرورت استفاده از خرد جمعی اقوام و مذاهب
_ دموکراسی و الزامات آن
بخشی از مطالب نشریه به مقالاتی در باره ی ترکمنستان است از جمله میراث معماری مردم ترکمنستان، به ترجمه ی دکتر ابراهیم کلته، مقاله ی خانم قیزل گل قیاسوا در باره مختومقلی، نامه ی نورمحمد عاشور پور از عشق آباد.

همچنین در این نشریه تصاویری از حضور میهمانانی از ترکمنستان در آرامگاه مختومقلی فراغی در آق توقای مراوه تپه و عکس های از نمایشگاه بین الملللی کتاب در ترکمنستان به چشم می خورد.

مقاله ی دیگری که جلب توجه می نماید نوشته ای است از پدر فرش ترکمن استاد نیازی در باره ی این هنر و نقوش آن. و همچنین مقاله ای انتقادی در خصوص تاریخ.

در بخش ادبی، شعری از شاعر ملی ترکمن مختومقلی فراغی به نام ” دوندی” در جلسه ی ادبی مختومقلی خوانی(در گروه مجازی فراغی) مورد بررسی بوده که در این شماره مندرج گشته است. معرفی محتوایی و مضامین اثر مشهور ترکمنی به نام “یوسف احمد” مطالب سودمندی را تقدیم خوانندگان می نماید. همچنین در بخش شعر،ازشاعران ترکمن، ارازنیازی و دکتر دوگونچی سروده هایی به چشم می خورد.

در صفحه ی تصویر فصل نیز از کوموش دپه تا جرگلان عکس هایی نمادین به چشم می خورد.

در مجموع این شماره از فصلنامه ی فراغی حاوی اطلاعات ارزشمندی است برای عموم خوانندگان خودکه بدنبال مطالب تخصصی تر در باره ی ترکمنان ایران و جهان هستند.

 

مجله فراغی
مجله فراغی
دیگر مطالب

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پربیننده ترین مطالب