جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳
spot_img
خانهاجتماعیطرح دکتر کمال‌الدین قرنجیک از پژوهشگاه رنگ در فراخوان طرح‌های برتر دانشگاه‌ها...

طرح دکتر کمال‌الدین قرنجیک از پژوهشگاه رنگ در فراخوان طرح‌های برتر دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی به عنوان طرح برگزیده انتخاب شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان ترکمن به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه رنگ ، دکتر کمال الدین قرنجیک از اساتید برجسته ترکمن و هیات علمی محترم پژوهشگاه رنگ، با عنوان طراحی و تولید سبز فرش دستبافت با استفاده از فناوری‌های جدید به منظور افزایش صادرات، در فراخوان طرح های برتر دانشگاه ها و مراکز پژوهشی استان در راستای رونق تولید، به عنوان طرح برگزیده انتخاب شد.

این انتخاب پس از تشکیل کارگروهی با جلسات متعدد و با حضور نمایندگان دانشگاه‌های صنعتی شریف، شهید بهشتی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، علامه طباطبایی و همچنین نمایندگان استانداری تهران و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در دانشگاه تهران به عنوان دانشگاه معین استان برگزار شد و پس از بررسی طرح‌های دریافتی، پنج طرح برتر به عنوان طرح‌های برگزیده انتخاب شدند که طرح دکتر کمال الدین قرنجیک با عنوان طراحی و تولید سبز فرش دستبافت با استفاده از فناوریهای جدید به منظور افزایش صادرات عنوان دوم را کسب نمود.

امروزه استفاده از ترکیبات زیست سازگار به منظور حفظ محیط زیست و رفع آلودگی ها به شدت افزایش یافته است. یکی از موارد آلوده‌کننده محیط زیست، رنگرزی است که در ایران از این فرایند در تولید فرش دستباف استفاده می شود.. برخی از این مواد رنگزا سمی و به شدت آلوده کننده محیط زیست هستند. حضور مواد سمی در فرش سبب کاهش صادرات این محصول می شود. در این طرح جایگزین کردن مواد زیست سازگار به جای ترکیبات سمی و آلوده کننده محیط زیست در تولید سبز فرش دستباف به منظور افزایش صادرات مورد نظر بوده است. در این راستا مواد رنگزای گیاهی بومی به عنوان عامل ایجاد کننده رنگ در فرش مورد مطالعه قرار گرفته است. عصاره‌های بدست آمده از استخراج مواد رنگزا از گیاهان در نهایت منجر به تولید محصولات پودری برای رنگرزی آسان و آماده مصرف با قدرت رنگی ثابت شده است. مواد رنگزای تولید شده برای رنگرزی نخ پشمی به کار برده شده و بهترین عملکرد رنگرزی در روش ابتدا دندانه و بعد رنگرزی بدست آمده است. خواص رنگی و ثباتی کلیه کالاهای رنگرزی شده نشان می دهد که مواد رنگزای استخراج شده قابلیت رنگرزی نخ پشمی را با خواص ثباتی معقول دارا بوده و همچنین از قدرت رنگی ثابتی برخوردار است. کالاهای رنگرزی شده در مقیاس نیمه صنعتی برای تهیه فرش هریس مورد استفاده قرار گرفته است.

دیگر مطالب

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پربیننده ترین مطالب