پنجشنبه, اردیبهشت ۶, ۱۴۰۳
spot_img
خانهاجتماعیفاروق پناه ، پسر باهوش ترکمن مقام دوم مسابقات ملی «محاسبات ذهنی»...

فاروق پناه ، پسر باهوش ترکمن مقام دوم مسابقات ملی «محاسبات ذهنی» با چرتکه را کسب کرد

فاروق پناه، پسر باهوش ترکمن مقام دوم مسابقات ملی «محاسبات ذهنی» با چرتکه را کسب کرد

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان و دانش آموختگان ترکمن، فاروق پناه، پسر باهوش ترکمن از گنبدکاووس در دهمین دوره مسابقات ملی کودکانم هوشمند (محاسبات دهنی با چرتکه) مقام دوم را کسب کرد.

دهمین دوره مسابقات ملی کودکان هوشمند (محاسبات ذهنی با چرتکه) پنجشنبه ۳۰ تیر ۱۴۰۱با حضور ۵۴۰ کودک و نوجوان در سالن شهید افراسیابی مجموعه ورزشی شهید شیرودی تهران برگزار شد.در این دوره از رقابت ها ۵۴۰ کودک و نوجوان ایرانی شامل ۲۷۲ پسر و ۲۸۶ دختر با یکدیگر به رقابت پرداختند. نفرات برتر این رقابت ها به مسابقات بین المللی ۲۰۲۲ کره جنوبی اعزام می شوند. ۵۴۰ کودک و نوجوان کشورمان از ۲۹ استان و ۴۸ شهر هستند.

قابل ذکر است که فاروق پناه در سالهای 1399 و 1400 مقام اول و قهرمانی این دور از مسابقات را کسب کرده بود.

چرتکه یک قاب شمارش است و ریشه در کلمه یونانی ” abax ” به معنی “جدول” دارد. اولین ابزار محاسباتی دست انسان، چرتکه بود. این دستگاه ساده ی محاسبه باعث می شود دو قست مغز به کار گرفته شده و در نتیجه به رشد ذهنی افراد کمک می کند.

چرتکه از یک قاب چوبی، میله و تعدادی مهره تشکیل شده است. در لایه بالایی یک مهره گرد و در قسمت پایین چهار مهره وجود دارد. به وسیله چرتکه می توانید 4 عمل ریاضی را انجام دهید. هر میله ارزش مکانی متفاوتی از جمله مرتبه یک ، ده ها ،صدها ، هزاران و غیره را نشان می دهد. هر مهره نشان دهنده یک عدد است و می تواند در امتداد میله ها حرکت داده شود.

این ابزار قدیمی، شاید به ظاهر یک دستگاه ساده باشد اما در طول تاریخ به عنوان یک وسیله مهم اقتصادی شناخته شده است. از این روی هنوز هم در مناطق مدرن امروزی در سراسر دنیا، چرتکه تدریس می شود. محاسبه با چرتکه، برای افرادی که مشکل بینایی دارند بسیار مناسب است. همچنین، کسانی که می‌خواهند مرز سرعت را در محاسبات ذهنی زیر پا بگذارند وسیله مناسبی است.

نکته جالب درباره محاسبات به وسیله چرتکه اینجاست که محاسبات ذهنی فقط روی اعداد طبیعی انجام نمی‌شود. اعداد منفی و اعشاری هم می‌توانند توسط فردی که چرتکه بلد است، به صورت ذهنی انجام شوند.

پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان و دانش آموختگان ترکمن، این موفقیت به خانواده محترم فاروق پناه تبریک عرض نموده و آرزوی توفیقات روز افزون را می نماید.

 

گزارش از: سونیا محمدی

دیگر مطالب

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

پربیننده ترین مطالب